تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

از صادرات کالاهای بی‌کیفیت ایرانی به اوراسیا جلوگیری شود/ بازار‌های جدید صادراتی را نباید به راحتی از دست داد

عضو هیئت رئیسه اتاق تهران گفت: فعالان اقتصادی بر استقلال اقتصاد از نفت هم‌نظرند و به دنبال این هدف اجماع بر تغییر رویکرد نگاه صادراتی دارند. یکی از این اهداف توسعه‌ای، مکلف شدن صادرکنندگان به صادرات کالا‌ها با توجه به ذائقه مشتریان جهانی و با حداکثر کیفیت تولید محصولات است.
 
اقتصاد ۲۴- انعقاد موافقت‌نامه تعرفه‌های ترجیحی با کشور‌های اوراسیا، فرصتی مناسب برای تجارت خارجی کشور است. این در حالی است که حفظ و توسعه این فرصت به مراتب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، هرچند طی سال‌های گذشته بازار‌های هدف بسیاری مانند عراق، ترکیه و روسیه به دلیل تداوم صادرات کالا و محصولات بی کیفیت و بروکراسی‌های دولتی به راحتی از دست رفتند.

به اعتقاد دولتی‌ها، برای خارج شدن از حالت تک بازاری، کشور‌های اوراسیا یک ظرفیت بسیار خوب است، اما یوسف حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید که بازار اوراسیا فرصت طلایی برای اقتصاد ایران است، ولی به دلیل عدم توجه صادرکننده‌ها به کیفیت و استاندارد کالا این فرصت را از دست خواهیم داد. او بزرگترین مشکل صادرکنندگان به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا را سیستم لجستیک ایران می‌داند.

اوراسیا با ۲۰ میلیون متر مربع وسعت جغرافیایی و بیش از ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت، یکی از اصلی‌ترین اتحادیه‌های اقتصادی منطقه به شمار می‌رود. تعرفه‌های ترجیحی، مشوق‌های صادراتی و معافیت‌های گمرکی، بخشی از مزایایی است که با عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا تامین می‌شود.

روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان در سال ۲۰۰۰ اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تشکیل دادند. اتحادیه اقتصادی اوراسیا، هفت هدف عمده را دنبال می‌کند؛ تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشور‌های مستقل هم سود عضو، تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشور‌های عضو، هماهنگ سازی تشریفات گمرکی، جابه‌جایی آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرز‌های اوراسیا، برقراری سیاست مشترک در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه، اهداف این اتحادیه را تشکیل می‌دهند.


کالای بی کیفیت را وارد بازار جهانی نکنید

 
 
در سال‌های اخیر موضوع اتحاد و توافقنامه‌های بین المللی در راستای تقویت اقتصاد کشور مورد نظر و تایید مسئولان کشوری است و در این خصوص به دنبال اجرای برنامه‌هایی هستند که در چارچوب تجارت بین‌المللی، توان صادرات کشور را افزایش دهند. از این رو معرفی کالای ایرانی با کیفیت، تضمینی برای تداوم حضور در بازار جهانی است.

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیئت رئیسه اتاق تهران، توافقنامه تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را بااهمیت برشمرد و حفظ این تجارت را برنامه‌ای برای توسعه صادرات کالا‌های ایرانی دانست و در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: اوراسیا، بازاری برای کشور‌های عضو بشمار می‌آید و فرصتی جهت بازاریابی و درآمد‌های صادراتی بالاست که متاسفانه ایران در طی این سال‌ها از حضور در این اتحادیه‌ها بازمانده است.

مقیمی گفت: کاهش ریسک ها در راستای حفظ بازار‌های صادراتی از اقداماتی است که می‌تواند در تقویت صادرات کالا نقش آفرینی داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه اتاق تهران تصریح کرد: خوشنامی پایدار کالای ایرانی در بازار‌های هدف صادراتی، مقدمه‌ای برای تداوم حضور در این بازارهاست. امروز در جهان ایجاد و ارتقای زنجیره ارزش محصول توسط بخش خصوصی، تنها راهکار ساماندهی و مدیریت بازار کالا  است، چراکه مطمئن‌ترین مسیر حرکت بخش خصوصی برای معرفی کالای تولیدی در بازار‌های جهانی است.

بیشتر بخوانید : سیاستمداران صنعت را رها کنند


وی تاکید کرد: حالا در نظر داشته باشید صادرات کالا‌هایی که با سلیقه مشتریان جهانی هیچ اشتراکی ندارد، می‌تواند عامل بازدارنده‌ای در جذب مشتری به ویژه در بازار‌های جدید باشد.

به گفته عضو اتاق مشترک ایران و روسیه، ساماندهی و توانمندی زنجیره ارزش هر محصول کارایی و سودآوری را برای زنجیره تولید تا صادرات به همراه دارد که این موضوع به منفعت ملی کشور بر می‌گردد.

مقیمی ادامه داد: فعالان اقتصادی بر استقلال اقتصاد از نفت هم‌نظرند و به دنبال این هدف اجماع بر تغییر رویکرد نگاه صادراتی دارند. یکی از این اهداف توسعه‌ای، مکلف شدن صادرکنندگان به صادرات کالا‌ها با توجه به ذائقه مشتریان جهانی و با حداکثرکیفیت تولید محصولات است.

عضو اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره بر اینکه بار‌ها بر تبعات صدور بخشنامه‌های محدودکننده صادرات تاکید شده است، گفت: هنگامی که صادرکننده‌ای که با صرف هزینه‌های هنگفت مالی و زمانی طی سالیان متمادی توفیق بازارسازی برای کالای خود را به دست آورده، به ناگهان با ممنوعیت صادرات کالای خود مواجه می‌شود، عواقبی بر جای می‌گذارد که می‌تواند سیستم بخش‌های مختلف صادرات را مختل کند به گونه‌ای که باعث از دست رفتن بخش‌های استراتژی و بازار‌های هدف صادراتی می‌شود.

به اعتقاد عضو هیئت رئیسه اتاق تهران، امکان استفاده از تعرفه‌های ترجیحی و امتیاز‌هایی که در قالب اتحادیه اوراسیا به ایران اعطا می‌شود، می‌تواند فرصتی برای ایجاد بازار جدید صادراتی برای ایران باشد، بازاری با امکانات بیش از گذشته برای حضور کالا‌های با کیفیت و بازاریابی متداوم.

مقیمی گفت: باید توجه داشته باشید اتحادیه اوراسیا با حضور کشور‌هایی همچون روسیه و سایراعضا می‌تواند در چارچوب کالا‌های صادراتی ایران نقش جدید و سازنده‌ای داشته باشد و بازار قابل توجهی برای کالا‌های صادراتی ایران به حساب می‌آید.

عضو هیئت رئیسه اتاق تهران در پایان گفت: در نظر داشته باشید با عضویت در این اتحادیه، کالا‌های ایرانی به اعضا و سایر کشور‌ها معرفی می‌شود؛ این بدان معنی است که باید از صادرات کالا‌های بی کیفیت که باعث بدنامی تولیدات ایرانی و از دست رفتن مشتریان در این بازار می‌شود جلوگیری شود، در واقع نباید این فرصت را به راحتی از دست بدهیم.
 
ارسال نظر