اقتصاد۲۴- کمپانی اپل برای اولین بار در بازار مصرفکننندگان معمولی، گوشی هزار دلاری آیفون X را معرفی کرد. این کمپانی همواره با قیمت بالای محصولاتش شناخته میشد و ار همین رو زمانی که رقم ۱۰۰۰ دلار را برای گوشی خود درخواست کرد، بسیاری با خود میگفتند هیچ انسان عاقلی این همه پول برای خرید گوشی هوشمند نمیدهد؛ تا این که خانواده سامسونگ گلکسی S۲۰ معرفی شد.
ارزانترین گوشی این خانواده پر زرق و برق، ۹۹۹ دلار قیمت دارد و اگر بخواهیم به گرانترین عضوش نگاه کنیم، به رقم اشکآور ۱۶۰۰ دلار میرسیم. این وسط گلکسی زد فلیپ را نیز داریم که با سختافزار سال گذشته ۱۳۸۰ دلار قیمت دارد. اگر گلکسی فولد را نیز در نظر بگیریم، به رقم ۲ هزار دلار میرسیم. با قیمت این گوشی پر مشکل میتوان مک بوک پرو یا دو آیفون ۱۱ پرو خرید.
ارزانترین گوشی این خانواده پر زرق و برق، ۹۹۹ دلار قیمت دارد و اگر بخواهیم به گرانترین عضوش نگاه کنیم، به رقم اشکآور ۱۶۰۰ دلار میرسیم. این وسط گلکسی زد فلیپ را نیز داریم که با سختافزار سال گذشته ۱۳۸۰ دلار قیمت دارد. اگر گلکسی فولد را نیز در نظر بگیریم، به رقم ۲ هزار دلار میرسیم. با قیمت این گوشی پر مشکل میتوان مک بوک پرو یا دو آیفون ۱۱ پرو خرید.
ارزانترین گوشی اپل که سال گذشته معرفی شد، ۶۹۹ دلار قیمت داشت. کمپانی مرحوم استیو جابز به این نتیجه رسیده افرادی هستند که نمیخواهند ۱۰۰۰ دلار برای یک گوشی هوشمند هزینه کنند. به همین دلیل است که اکنون میتوانید آیفونی با قیمت ۷۰۰ دلار و سختافزار و اکثر ویژگیهای یک پرچمدار خریداری کنید. اگر این را هم در نظر نگیرید، به زودی شاهد معرفی آیفون ۹ (یا همان SE۲) با قیمت حدودی ۴۰۰ دلار و تقریبا ۷۰ درصد یک پرچمدار هستیم که مشخصا و مستقیما، بودجههای محدودتر را هدف قرار میدهد.
پس متوجه شدهاید منظورمان چیست؟ اپل دیگر اپل نیست و در عوض این سامسونگ است که اپل شده. این کمپانی کرهای قصد دارد گزینه اول ثروتمندان باشد و با گوشیهای خوشساخت و با کیفیت فوقالعاده، میخواهد اغواگر جدید این بخش از بازار لقب بگیرد. از طرفی، اما این کمپانی بسیاری از کاربران، به خصوص طرفداران خودش را سردرگم کرده است.
چرا سردرگم؟ چون این کمپانی برای هر بخش از بازار یک یا چندین گوشی مختلف دارد (از گلکسی S۲۰ بگیرید تا گلکسی A۱۰) که اگر کمی به آنها دقت کنید، تفاوتها را به سختی پیدا میکنید. این درست است که اپل هم چنین کاری انجام داده، اما اگر گوشیهای فعلی این کمپانی را در نظر بگیرید، ۳ گوشی از خانواده آیفون ۱۱، آیفون XR و آیفونهای ۸ و ۸ پلاس را داریم. در بدترین شرایط شاید بتوان آیفون XR را از پشت با آیفون ۸ اشتباه گرفت یا این که آن را از جلو با آیفون X یکسان فرض کنید. اما تحت هر شرایطی میتوانید تشخیص دهید این گوشی، آیفون است و برند اپل را به یدک میکشد.
اوضاع در جبهه سامسونگ به هیچ وجه اینگونه نیست. به استثنای گوشیهای جدید این کمپانی که ماژول دوربین متفاوتی دارند (خانواده گلکسی S۲۰) عملا غیر ممکن است آنها را به دلیل سامسونگ بودنشان بشناسید. در آخر تمامی آنها شبیه به هم هستند؛ یعنی هم شبیه هم و هم شبیه دیگر گوشیهای دنیای اندرویدی. به همین دلیل است که کاربران کمی سردرگم میشوند.
بیشتر بخوانید:سامسونگ: توانایی ساخت گوشیهای با قابلیت تاشدن از چند بخش را داریم
بیشتر بخوانید:سامسونگ: توانایی ساخت گوشیهای با قابلیت تاشدن از چند بخش را داریم
سامسونگی که قصد دارد بازار ثروتمندان را قبضه کند، نباید گوشیهایی یکسان و شبیه به هم داشته باشد، در هر صورت انتظار این بازار این است که دستگاهی خاص داشته باشند. آیفون خاص نیست، ولی گوشی ۴۰۰ دلاری و گوشی ۱۵۰۰ دلاری کمپانی اپل، در هر شرایطی مشخص میکند که سیبی گاز زده به پشتش چسبیده. البته میتوان بخشی از این قضیه را به بحثهای درآمدزایی اختصاص داد. برای مثال سامسونگ باید به نحوی درآمدزایی و سوددهی داشته باشد، در حالی که اپل چنین دغدغهای را ندارد.
روند جدیدی که اپل پیشگرفته، ارائه سرویسهای متنوعی است تا به هر طریقی که شده، کاربران را در اکوسیستم خود نگه دارد. این کار به کمک گزینههای متنوع، ولی محدود میسر میشود و تا به حال نیز جواب داده است. این قضیه میتواند نشاندهنده این باشد که کاربران، با وسواس بیشتری گزینههای خود را بررسی میکنند و چندان مثل گذشته، تصمیمات عجولانه نمیگیرند.
کاربران برای مدت بیشتری گوشی خود را نگه میدارند و روند تعویض گوشی طولانیتر شده. مشکلی که سامسونگ با ارائه گوشیهای متعدد به آن دامن میزند. این کمپانی آنقدر گزینه پیش روی شما میگذارد که ممکن است هیچگاه به فکر خرید گوشیهای گرانقیمت این کمپانی نیفتید. اسمهای گوشیها آنقدر پیچیده است که مثلا کاربران نمیدانند تفاوت گلکسی S۱۰ لایت و S۱۰e چیست.
در نتیجه ممکن است کاربران هنگام خرید به گوشی دیگری بر بخورند که از لحاظ ظاهری تفاوت بیشتری با دیگر گوشیها داشته و آن را تهیه کنند. مشکل سامسونگ همینجاست. این کمپانی اگر میخواهد به اپل جدید تبدیل شود (از استراتژی گلکسی S۲۰ که این گونه تعبیر میشود) باید برند خود را نیز متمرکز روی همین بخش از بازار کند. تا آن موقع، اپل هنوز اپل است، و سامسونگ هم همان سامسونگ.
منبع: دیجیاتو