اقتصاد ۲۴- احمد طاهری مدیرعامل مجموعه تولیدی پوشاک هپی لند که با سابقه فعالیت بیش از ۱۵ سال در این منطقه موفق به اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم برای ۱۵۰۰ نفر (برونسپاری تولیدات – اعطای نمایندگی فروش) در کل کشور شده و ظرف پنج سال گذشته براساس اظهارنامههای صادراتی گمرکی با میانگین صادراتی ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار صادر کننده نمونه کشوری بوده، اظهار داشت:با توجه به اینکه در اظهارنامه ها، نرخ صادرات رقم پایینی محاسبه میشده؛ این عدد اظهارنامه، به نسبت ارزش واقعی کالاهای صادر شده از تولیدات هپی لند، بی نهایت کمتر است. در واقع میزان واقعی صادرات ما چندین برابر این مبلغ، معادل ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.
رویکرد سرزمین شاد افزایش صادرات و برندسازی کالای باکیفیت ایرانی در سطح جهانی
وی با اشاره به اینکه افزایش صادرات تقویت برندباکیفیت ایرانی در سطح جهانی به هدف پرآوازه کردن نام ایران به عنوان یک کشور مطرح در زمینه صادرات پوشاک، در خصوص بازارهای صادراتی محصولات تولیدی خود در سطح بین المللی چنین توضیح داد: بعد از گذشت زمان کوتاهی از آغاز فعالیت بازار صادرات ما به کشورهای جنوب آسیایی، اروپایی و امریکایی گسترش پیدا کرد، دستاوردی که ناشی از ایجاد فروشگاهی با برند هپی لند در ترکیه بود، کشوری که قطب صنعت پوشاک در دنیا محسوب میشود، در نتیجه موفق به صادرات محصولات تولیدی خود به بازار مصرف این کشور و کشورهای اروپایی و افریقایی شدیم. اما سال ۹۷ به دلیل نوسانات ارز و بسته شدن حسابها، به ناچار فروشگاه را تعطیل نمودیم و دیگر در این کشور مهم در صنعت پوشاک، حضور مستقیم نداریم.
طاهری اضافه کرد: تلاشهای چندین و چند ساله ما در زمینه تولید و فروش و برندسازی موجب شد تا پنج سال متوالی به عنوان صادرکننده نمونه استانی و چهار سال متوالی به عنوان صادرکننده نمونه کشوری برگزیده شویم؛ که در کنار این افتخاراتی نظیر صادرکننده برتر، کارآفرین برتر، صنعتگر برتر و چندین افتخار دیگر نیز در صنعت پوشاک کسب نمودیم.
برندسازی براساس ظرفیتهای منطقه آزاد، جذب نیروی انسانی با کیفیت و تولید بامحصولات باکیفیت
مدیرعامل مجموعه کارخانجات سرزمین شاد با بیان اینکه، با تأسیس کارخانجات تولیدی خود در منطقه آزاد انزلی و با بهره گیری از زیرساختهای متنوع این منطقه موفق به افزایش صادرات و توسعه چشمگیر فعالیتهای خود شدیم، افزود: از سوی دیگر از ظرفیتهای بالای نیروی انسانی این منطقه در خصوص جذب نیروی کار جوان و توسعه صادرات و گسترش تولید و مطرح کردن نام یک برند ایرانی استفاده کردیم.
با توجه به مزایا و معافیتهای قانونی و زیرساختهای موجود مناطق آزاد میتواند به سکوی پرتاپ خوب برای برندسازی در سطح داخلی و خارجی تبدیل شود
صادر کننده نمونه کشوری پوشاک ایران با بیان اینکه مزایا و معافیتهای قانونی و زیرساختهای موجود مناطق آزاد، این مناطق را قادر میکند که به سکوی پرتاپ خوبی برای برندسازی محصولات ایرانی در سطح داخلی و خارجی تبدیل شوند، اظهار داشت: با توجه به سابقه افزون بر سی ساله بنده در صنعت پوشاک؛ شرایط حاکمیت و تولید باید به گونهای فراهم شود تا نخستین نقطهای که برای تولید به منظور صادرات به ذهن صادرکنندگان خطور میکندمناطق آزاد تجاری-صنعتی باشد.
وی با اشاره به اینکه افزایش صادرات تقویت برندباکیفیت ایرانی در سطح جهانی به هدف پرآوازه کردن نام ایران به عنوان یک کشور مطرح در زمینه صادرات پوشاک، در خصوص بازارهای صادراتی محصولات تولیدی خود در سطح بین المللی چنین توضیح داد: بعد از گذشت زمان کوتاهی از آغاز فعالیت بازار صادرات ما به کشورهای جنوب آسیایی، اروپایی و امریکایی گسترش پیدا کرد، دستاوردی که ناشی از ایجاد فروشگاهی با برند هپی لند در ترکیه بود، کشوری که قطب صنعت پوشاک در دنیا محسوب میشود، در نتیجه موفق به صادرات محصولات تولیدی خود به بازار مصرف این کشور و کشورهای اروپایی و افریقایی شدیم. اما سال ۹۷ به دلیل نوسانات ارز و بسته شدن حسابها، به ناچار فروشگاه را تعطیل نمودیم و دیگر در این کشور مهم در صنعت پوشاک، حضور مستقیم نداریم.
طاهری اضافه کرد: تلاشهای چندین و چند ساله ما در زمینه تولید و فروش و برندسازی موجب شد تا پنج سال متوالی به عنوان صادرکننده نمونه استانی و چهار سال متوالی به عنوان صادرکننده نمونه کشوری برگزیده شویم؛ که در کنار این افتخاراتی نظیر صادرکننده برتر، کارآفرین برتر، صنعتگر برتر و چندین افتخار دیگر نیز در صنعت پوشاک کسب نمودیم.
برندسازی براساس ظرفیتهای منطقه آزاد، جذب نیروی انسانی با کیفیت و تولید بامحصولات باکیفیت
مدیرعامل مجموعه کارخانجات سرزمین شاد با بیان اینکه، با تأسیس کارخانجات تولیدی خود در منطقه آزاد انزلی و با بهره گیری از زیرساختهای متنوع این منطقه موفق به افزایش صادرات و توسعه چشمگیر فعالیتهای خود شدیم، افزود: از سوی دیگر از ظرفیتهای بالای نیروی انسانی این منطقه در خصوص جذب نیروی کار جوان و توسعه صادرات و گسترش تولید و مطرح کردن نام یک برند ایرانی استفاده کردیم.
با توجه به مزایا و معافیتهای قانونی و زیرساختهای موجود مناطق آزاد میتواند به سکوی پرتاپ خوب برای برندسازی در سطح داخلی و خارجی تبدیل شود
صادر کننده نمونه کشوری پوشاک ایران با بیان اینکه مزایا و معافیتهای قانونی و زیرساختهای موجود مناطق آزاد، این مناطق را قادر میکند که به سکوی پرتاپ خوبی برای برندسازی محصولات ایرانی در سطح داخلی و خارجی تبدیل شوند، اظهار داشت: با توجه به سابقه افزون بر سی ساله بنده در صنعت پوشاک؛ شرایط حاکمیت و تولید باید به گونهای فراهم شود تا نخستین نقطهای که برای تولید به منظور صادرات به ذهن صادرکنندگان خطور میکندمناطق آزاد تجاری-صنعتی باشد.
وی در ادامه به تجزیه و تحلیل ظرفیتهای مناطق آزاد در حوزه تولید و صادرات پرداخت و گفت: به راحتی میتوان با یک بررسی سطحی به این قضیه پی برد که برای صادرات به کشورهای دیگر وجود کارخانه در مناطق آزاد صنعتی یک مزیت نسبتا ایده ال برای طرف خارجی محسوب میشود، مطلبی که ما سالها به عینه لمس کردیم. مناطق آزاد بستری آماده برای تامین مواد اولیه استاندارد جهت تولید محصولات با بالاترین درجه کیفیت است. از سوی دیگر جذب نیروهای متخصص خارجی یکی از مزیتهای خوب منطقه آزاد است که برای دورههای طولانی مدت میتوانند تولید را با صرف کمترین بروکراسی اداری به سطح جهانی نزدیک کند و کمک بسیار خوبی برای ارتقای توان صادراتی تولیدکنندگان داخلی باشد. ظهور این مزیتها باعث محقق شدن هدف اقتصاد مقاومتی، که زیرساخت اصلی آن گسترش صنایع در ایران میباشد، میگردد.
بیشتر بخوانید:
تغییر در قوانین مالیاتی مناطق آزاد باعث خروج سرمایه از این مناطق میشود
احمد طاهری با تصریح براینکه دولتمردان و تولیدکنندگان باید بر این مهم واقف باشند که صادرات زمانی موفق خواهد بود که درصد بیشتری از مواد اولیه داخلی باشد تا خارجی، تا موفقیتشان با پشتیبان سازی درست تضمین گردد، افزود: مناطق آزاد بر اساس زیرساختهایی که دارد میتواند گلوگاههای تولید صنعت کشورمان را در زمینه تامین تجهیزات و ماشین آلات تخصصی تولید، تامین مواد اولیهای که در ایران تولید نمیشود یا تکمیل پارچههایی که در ایران بستر آن آماده نیست، برطرف نماید.
صادر کننده نمونه کشوری منطقه آزاد انزلی یکی از کلیدواژههای صادرات پوشاک را رقابتی بودن تولیدات آن در رقابت با کشورهایی نظیر ترکیه، پاکستان، بنگلادش، هند و. عنوان کرد و اظهار داشت: با عنایت به وجود بسترهای مناسب در زمنیه تأمین مواد اولیه مطلوب از سراسر جهان در مناطق آزاد، میدان را برای رقابت در این عرصه باز کرده و تولیدکنندگان داخلی نیز از اینکه در کیفیت مواد اولیه با رقبا در یک سطح قرار دارند، اطمینان خاطر پیدا میکنندکه تنها در توان تولید با مابقی رقبا مقیاس خواهند شد و به راحتی میتوانند در بستری که مناطق آزاد ایجاد نموده، در فضای رقابتی کالای با کیفیت تولیدی خود را عرضه نمایند.
واردات کالای با کیفیت میتواند در چرخه صحیحی از رقابت به تولید با کیفیت منجر شود
مهندس احمد طاهری با تأکید براینکه واردات کالای با کیفیت میتواند در چرخه صحیحی از رقابت به تولید با کیفیت منجر شود اضافه کرد: یکی از مزایای مناطق آزاد این است که مواد اولیه به سرعت میتواند به چرخه تولید وارد شود. به طور مثال در حرفه ما، مواد اولیه باکیفیت وارداتی نظیر پارچههای تخصصی، دکمه، زیپ، نخهای گلدوزی، انواع لایی ها، اکسسوری و... وقتی وارد یک چرخه تولید با کیفیت میشود که تمامی استانداردهای روز دنیا را در این صنعت رعایت مینماید، قطعاً محصول نهایی با بالاترین درجه کیفی تولید خواهد شد که توان رقابت با تمام نمونههای خارجی را خواهد داشت.
وی با بیان اینکه مناطق آزاد میتوانند برای تولیدکنندگانی که دغدغه رقابت با رقبای خود در بازارهای جهانی را دارا میباشند، به عنوان الگوی موفقی عمل کنند، درتوضیح این اظهار نظر خود گفت: مناطق آزاد بعد از دو دهه فعالیت و با وجود تحریمها علیه ایران، توانسته فضایی را فراهم نمایند که وارد کنندهها به تولید کالاهایی که وارد میکردند، روی آورند؛ درواقع حوزه فعالیت خود را تغییر دهند. موضوعی که خوشبختانه در منطقه آزاد انزلی نیز روی داده است و این منطقه موفق شده دغدغه نظام در این خصوص که مناطق آزاد فقط وارد کننده نباشند را برطرف نماید
صادر کننده نمونه پوشاک کشوری با تصریح براینکه اکنون زمانی است که باید از مناطق آزاد که رفته رفته در حال تبدیل شدن به قطب تولید با کیفیت در ایران میباشند، حمایت نمود و با توجه به مشکلات و سختیهای تولید، دست تولیدکنندگان نوپا را دراین مناطق به یاری فشرد تا با نوسانات شرایط اقتصادی از روی آوردن به تولید منصرف نگردند؛ افزود: در این راستا مجموعه هپی لند موفق به توسعه فعالیتهای کارآفرینی خود را با رویکرد حمایتی و آموزشی موثر به بنگاههای اقتصادی کوچک در زمینه گسترش تولیدیهای پوشاک در استان ادامه دهد. به این معنی که دانش فنی خود در زمینه پوشاک را در طبق اخلاص گذاشته و به عنوان یک مجموعه تولیدی دانش بنیان، با انتقال دانش تولید پوشاک به وارد کنندگان آن، آنان را به سمت تولید سوق داده و به گسترش تولید این صنعت در مناطق آزاد کمک بسزایی نموده است.
مناطق آزاد از طریق گسترش تولیدباکیفیت، جذب سرمایه گذار، جذب توریست وصادرات مجدد ظرفیت بازگرداندن ۵۰ درصد درآمد حاصل از فروش نفت کشور را ظرف سه سال دارا میباشند.
وی با بیان اینکه در صنعت پوشاک، تولیدکنندگان داخلی از واردات قاچاق پوشاک بسیار لطمه دیدند و در این میان عدهای به ظاهر دلسوز به این جریانات که مناطق آزاد باعث افزایش قاچاق شده است دامن زدند، اضافه کرد: به برداشت من واقعیت این است که مناطق آزاد با واردات و خرده فروشی کالاهای برندهای برتر دنیا با قیمت به مراتب پایینتر از واردکنندگان قاچاق، با اینان رقابت نموده و لطمهای که از قاچاق این کالاها به تولید کنندگان و مشتریان وارد شده بود را با ارزان فروشی محسوس به حداقل رسانده است.
طاهری خواستار توجه به فرصت طلایی مناطق آزاد جهت صادرات کالای با کیفیت ایرانی به بازارهای جهانی و عدم توجه به امیال سیاسی و منافع افراد معدودی تنگ نظر شد و اظهار داشت: به دلیل ماهیت مناطق آزاد اولین فضای اقتصادی مناسب جهت دور زدن تحریمهای ظالمانه علیه حکومت ایران این مناطق میباشند. در نتیجه منطقه آزاد بستری برای ممانعت از ایجاد بسیاری از فسادها، رانت و قاچاق کالا در کشور بوده و مشابه حکایت معروف کافر مسلمان شده ایست که حکومت میبایست تنها کفش را از پایش دربیاورد تا مسلمان کاملی شود؛ نه اینکه جلوی مسجد رفتنش را بگیرد.
منبع: منطقه آزاد انزلی