تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
قائم مقام وزیر صنعت خبرداد:

برگزاری مانور آزمایشی اکسپو در اردیبهشت ماه/ فرصت ۱۸۰ روزه برای معرفی پتانسیل‌های صادراتی ایران در امارات

قائم مقام وزیر صمت با تأکید بر ضرورت همکاری و همراهی تمامی دستگاه‌های دولتی و تشکل‌های خصوصی در برگزاری اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی گفت: مانور آزمایشی برگزاری اکسپو اردیبهشت ۹۹ اجرا خواهد شد.

اقتصاد۲۴ - حسین مدرس خیابانی در جلسه ستاد ملی اکسپو با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دبی، گفت: دو هدف کلی رونق توسعه صادرات کالا‌های ایرانی و جذب سرمایه گذار خارجی در اهداف این رویداد مهم بین المللی برای ایران تعریف شده که بر این اساس باید از تمامی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های کشور در بخش‌های مختلف به منظور استفاده حداکثری از فرصت‌های این رویداد مهم بهره برداری نماییم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اظهار داشت: بعد از المپیک دومین رویداد مهم دنیا برگزاری اکسپو‌هایی است که هر ۵ سال یک بار به مدت ۶ ماه در یک کشور دنیا برگزار می‌شوند و در آن سایر کشور‌های دنیا تلاش دارند تا با بهره گیری از این فرصت، زمینه ساز جذب و خلق پتانسیل‌های جدید شوند.

وی تصریح کرد: اطلاع رسانی یکی از مهمترین بخش‌های مورد تأکید در اکسپو است به نحوی که بتوان این رویداد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به نحو مطلوب به جامعه معرفی کرده و زمینه‌ای را فراهم آوریم که بتوان در یک بسیج عمومی همه امکانات را در بخش‌های ملی و استانی برای شناساندن فرصت‌ها و مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران در صادرات کالا به کار گیریم.

به گفته وی، نقطه نظرات تمامی دستگاه‌های اجرایی باید از سوی ستاد ملی اکسپو دریافت شده و تمامی مصوبات اطلاع رسانی شود تا بتوان خروجی ملموسی را در این رابطه شاهد بود. ضمن اینکه در برش‌های استانی تلاش شود تا از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های تخصصی هر یک از استان‌های کشور در این رابطه استفاده گردد.

مدرس خیابانی با تأکید بر ضرورت نظرخواهی از تشکل‌های تولیدی و صادراتی به منظور حضور پررنگ و موثر کالا‌های صادراتی ایران در این نمایشگاه ۱۸۰ روزه خاطرنشان کرد: ۲۵ میلیون نفر از این نمایشگاه بازدید به عمل خواهند آورد که فرصت بی نظیری را برای بازاریابی کالا‌های ایرانی در اختیار صادر کنندگان قرار می‌دهد. این در شرایطی است که مهمترین مأموریت ستاد اکسپو، تدوین نقشه راهی برای برگزاری برنامه‌های منسجم تدارک دیده شده پاویون ایران در اکسپوی امارات است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با تأکید بر ضرورت استفاده از مطالعات تطبیقی سایر کشور‌ها در اکسپو‌های برگزار شده به ستاد اکسپو مأموریت داد با همکاری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی نتیجه مطالعات تطبیقی را به نحو مقتضی به کار گیرد.

وی افزود: نمود بیرونی بلوغی که در بخش نمایشگاهی کشور حاصل شده، در برگزاری این رویداد ۶ ماهه نمایان خواهد شد. پس شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران باید خود را آماده کرده و با تمام توان به میدان بیایند.

مدرس خیابانی با اشاره به متراژ پاویون ایران در اکسپوی دبی گفت: ۴۰۰ متر در طی ۱۸۰ روز برگزاری این نمایشگاه در اختیار ایران قرار دارد که باید از آن بهره برداری لازم صورت گیرد. ضمن اینکه برند‌هایی باید در این نمایشگاه حضور داشته باشند که در بازار‌های جهانی حرفی برای گفتن دارند. البته در این میان باید مراقب تعدد برند‌های صادراتی نیز بود چرا که نام و نشان عرضه شده در این نمایشگاه باید افتخاری برای ایران باشد و از چند صدایی جلوگیری شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: مشکل تعدد تجار در بازار‌های هدف صادراتی از جمله چالش‌های پیش روی حضور کالا‌های ایرانی بوده به نحوی که علاوه بر اینکه تعدد تجار در بازار‌های صادراتی منجر به شکل گیری نرخ پائین برای کالای ایرانی می‌شود، در حوزه واردات نیز منجر به افزایش قیمت در تأمین کالای مورد نیاز می‌گردد.

وی همچنین به ستاد ملی اکسپو مأموریت داد تا ماکتی از پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی طراحی کرده و در اردیبهشت سال ۹۹ در قالب برگزاری یک مانور منسجم حضور تمامی دستگاه‌های دست اندرکار و تشکل‌های صادراتی را محک زند.

مدرس خیابانی خواستار تهیه برش‌های ملی و استانی برای برگزاری این نمایشگاه شد و گفت: طیف متنوعی از کالا‌های صادراتی از اقلام سنتی تا کالا‌های دانش بنیان و با فناوری بالا باید در پاویون ایران به نمایش گذاشته شوند.
منبع: شاتا
ارسال نظر