تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸

ویروس کرونا به ایران رسید

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت از مثبت شدن آزمایشات اولیه دو مورد مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید خبر داد و گفت: آزمایش اولیه بعمل آمده از نمونه‌های ارسالی مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید، در دو مورد مثبت گزارش شده است و آزمایشات بعدی برای بررسی قطعیت موضوع در حال انجام است و نتایج آن نیز به محض آماده شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.
 
اقتصاد۲۴- دکتر کیانوش جهانپور در این باره افزود: ظرف دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‌های شناسایی و مدیریت بیماری‌های واگیر و تیم‌های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل‌های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آن‌ها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد، در میان نمونه‌های ارسالی، آزمایشگاه مرجع، دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B اعلام شده است.

وی افزود: مراحل بعدی آزمایشات در حال انجام است و نتیجه قطعی آزمایشات نهایی این موارد، پس از مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.
 
وی در پایان درمورد ورود ویروس کرونا در ایران و اقداماتی که صورت می گیرد،  تاکید کرد: تیم‌های مدیریت و کنترل بیماری‌های واگیر در شهر قم مستقر شده اند، بخش ایزوله منفی برای ایزولاسیون موارد مشکوک، تجهیز و آماده ارایه خدمت است و همگی هموطنان بویژه شهروندان قم، توصیه‌های بهداشتی مبنی بر رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت دست دادن (پرهیز از مصافحه و دست دادن و روبوسی) و تنفس، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع، پرهیز از حضور در محل کار و تحصیل در صورت وجود علایم شبه آنفلونزا را مد نظر قرار دهند.
 

تشابه ویروس کرونا به سارس

 
همچنین عضو کمیته کشوری آنفولانزا درخصوص بیماری کرونا گفت: این بیماری تشابه ۷۰ درصدی با ویروس سارس دارد و اولین مورد مرگ و میر ناشی از ابتلا به آن در ژانویه ۲۰۲۰ در چین اتفاق افتاد، به دنبال آن تعدادی از پرسنل پزشکی و خدمت دهندگان سرویس‌های درمانی با این بیماری درگیر شدند.

عضو کمیته کشوری آنفولانزا با بیان این که احتمال انتقال این بیماری ازحیوانات زنده مثل گرگ، خفاش، خرگوش، نهنگ سفید و مار گزارش شده تاکید کرد: افرادی که با این حیوانات سرو کار دارند باید مسایل بهداشت فردی و اجتماعی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان این که بیمارستانی ۱۰۰۰ تخت خوابی طی ۷ تا ۱۰ روز آینده در چین راه اندازی و تجهیز خواهد شد اظهار امیدواری کرد که با تدابیری همچون جداسازی بیماران و یا افراد مشکوک مبتلا بتوان این بیماری را کنترل کرد.
 

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا


مردانی شست و شوی مکرر دست‌ها را مهمترین و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری ذکر کرد و گفت: رعایت بهداشت فردی در مقابل بیماران علامت دار مثل سرفه، تنگی نفس، آب ریزش بینی و علایم تنفسی است همچنین افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند باید از دستمال کاغذی یکبار مصرف و یا درصورت نبودن دستمال حداقل در آستین لباس خود سرفه یا عطسه کنند.

در حال حاضر واکسن و درمان مناسب برای nCoV وجود ندارد و لذا داشتن ظن بالینی بالا و پرسش از شرح حال سفر و تماس از بیماران تب دار و بیماران دارای علائم تنفسی نقش بسیار مهمی در برنامه پیشگیری و کنترل این بیماری دارد.
هیج دارویی برای بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید تأیید نشده است. درمان اصلی مراقبت‌های حمایتی برای بیمار است و بیمار به قدر کافی اکسیژن دریافت کند و درصورت لزوم استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای فرستادن هوا به ریه‌ها انجام می‌شود و بیماران درحالی که سیستم ایمنی آن‌ها فعال است، باید استراحت و مایعات زیادی مصرف کنند.

با چند نکته بهداشتی ساده می‌توان خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد، کافی است دستان خود را مرتب با صابون بشویید، دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید، گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید، از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفولانزا نشان می‌دهند، خودداری کنید و از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید؛ بنابراین راه‌های پیشگیری از ابتلا به شبیه راه‌های پیش گیری از سرماخوردگی است، به طوری که افرادی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، حساس باشند و به پزشک مراجعه کنند.

افراد با علائم سرماخورده به طور حتم از ماسک استفاده کنند، دستمال‌های استفاده شده را در کیسه پلاستیکی قرار دهند و در آن را ببندند، فاصله یک متری تا افراد سالم را حفظ کنند.
 
 
منبع: وبدا
ارسال نظر