تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۸

چند درصد مردم تهران و قم آلوده به کرونا هستند؟

طبق گزارش ایرنا به نقل از محمد علی وکیلی عضوهیات رییسه مجلس از ۳۰ نماینده مجلس که جواب تست کرونای آن‌ها مشخص شده است، ۴ نفر به ویروس کرونا آلوده هستند.
 
اقتصاد۲۴- اگر نمایندگان مجلس را یک جامعه آماری در نظر بگیریم، معنای آن این است که ۱۳ درصد این جامعه آماری به ویروس آلوده شده است. اگر فرض کنیم که این جامعه آماری با گسترش این ویروس در دو شهر قم و تهران مشابه است، معنایش این است که از ده میلیون نفری که در تهران و قم زندگی می‌کنند، یک میلیون و سیصد هزار نفر آلوده هستند.

البته به دلایل متعدد ممکن است این جامعه آماری ناقص باشد و لذا به وزارت بهداشت، بخصوص معاونت تحقیقات این وزارتخانه توصیه می‌شود در اسرع وقت چند جامعه آماری شامل گروه‌های مختلف جامعه – با تاکید بر جوامع آسیب پذیر - را از نظر آلوده بودن به کرونا تست کنند تا بتوانند اقشاری که بیشترین آلودگی در آنهاست را شناسایی و تدابیر درمانی و کنترلی در مورد آن‌ها اعمال شود.

حتی اگر نتایج این پژوهش وحشتناک باشد، کمک می‌کند که جامعه جهانی به کمک ما بشتابد. در این شرایط فقط باید علمی و شفاف بود و بخصوص متخصصان را از عمق فاجعه آگاه کرد تا بتوان از این گردنه سخت عبور کرد. تا زمانی که سوال اصلی – یعنی درصد آلودگی مردم به ویروس – به درستی مشخص نشود، نمی‌توان جامعه ایرانی و جهانی را برای مقابله با آن آماده و توجیه کرد.
اگر خدایی نکرده یک میلیون و سیصد هزار نفر آلوده باشند و دو درصد آن‌ها بدترین سرنوشت، یعنی مرگ سراغشان بیاد، یعنی ما باید خودمان را با مرگ ومیر بیست و شش هزار نفر آماده کنیم.
ما کروناراشکست_میدهیم در صورتی که ابعاد آن را بشناسیم و همه مردم ایران و جهان دست به دست هم دهیم. کرونا اصلاح طلب و اصولگرا، کارگر و کارفرما، فقیر و غنی، مسلمان و بودایی، ایرانی و آمریکایی را از هم جدا نمی‌کند.

* استاد زیست شناسی دانشگاه تهران
ارسال نظر