اقتصاد ۲۴-موفقیت احتمالی سیتروئن امی در بازار جهانی انقلابی در حملونقل شهری ایجاد خواهد کرد؛ زیرا رانندگی با این خودرو برقی ارزانقیمت بهدلیل سادگی در طراحی و نهایت سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتربرساعت، نیازمند گواهینامه نخواهد بود و هر فرد بزرگتر از ۱۴ سال در فرانسه (بزرگتر از ۱۶ سال در دیگر کشورهای اروپا) میتواند از سیتروئن امی استفاده کند.
بیشتر بخوانید:همکاری هیوندای با استارتاپ کانو برای توسعه پلتفرم اختصاصی خودروهای برقی
امی کوچک است و بیش از آنکه خودرو محسوب شود، به موتورسیکلت اسکوتر با دو صندلی و بخاری شباهت دارد. از نظر فنی و توانایی حرکتی، این محصول چندان عالی و راضیکننده نیست؛ اما شرکت سازنده آن را بهعنوان راهحلی برای حملونقل شهری مطرح کرده است. امی بهخوبی از کوچههای باریک عبور میکند و البته قیمتی بسیار رقابتی دارد.
امی، ارزانترین خودرو برقی دنیا، به باتری لیتیومیون ۵/۵کیلوواتساعتی مجهز است که کف بدنه نصب میشود. شعاع حرکتی این خودرو با پیشرانهای که فقط ۸ اسببخار قدرت دارد، حدود ۷۰ کیلومتر خواهد بود و برای شارژ کامل ازطریق برق ۲۲۰ ولت شهری، سه ساعت زمان نیاز دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتربرساعت برای تنها محصول تمامبرقی سیتروئن تعریف نشده است؛ چراکه نمیتواند به سرعتی بیش از ۴۵ کیلومتربرساعت برسد.
برای کاهش قیمت تمامشدهی سیتروئن امی، تمهیدات متعددی اندیشیده شده است؛ مثلا قطعات بدنه در جلو و عقب کاملا مشابه و با یکدیگر تعویضشدنی هستند تا هزینههای طراحی و تولید کاهش یابد. حتی درهای ورودی به کابین در طرفین بدنه هم تفاوت خاصی ندارند. امکانات رفاهی سیتروئن امی محدود و سقف شیشهای و سیستم گرمایش کابین، تنها آپشنهای مهم در این خودرو هستند. حتی دستگیرهی چرخان برای بالا و پایین بردن شیشههای جانبی موجود نیست و مشابه سیتروئن ۲ CV کلاسیک (نسل اول ژیان) حالت کشویی دارد.
بیشتر بخوانید:همکاری هیوندای با استارتاپ کانو برای توسعه پلتفرم اختصاصی خودروهای برقی
امی کوچک است و بیش از آنکه خودرو محسوب شود، به موتورسیکلت اسکوتر با دو صندلی و بخاری شباهت دارد. از نظر فنی و توانایی حرکتی، این محصول چندان عالی و راضیکننده نیست؛ اما شرکت سازنده آن را بهعنوان راهحلی برای حملونقل شهری مطرح کرده است. امی بهخوبی از کوچههای باریک عبور میکند و البته قیمتی بسیار رقابتی دارد.
امی، ارزانترین خودرو برقی دنیا، به باتری لیتیومیون ۵/۵کیلوواتساعتی مجهز است که کف بدنه نصب میشود. شعاع حرکتی این خودرو با پیشرانهای که فقط ۸ اسببخار قدرت دارد، حدود ۷۰ کیلومتر خواهد بود و برای شارژ کامل ازطریق برق ۲۲۰ ولت شهری، سه ساعت زمان نیاز دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتربرساعت برای تنها محصول تمامبرقی سیتروئن تعریف نشده است؛ چراکه نمیتواند به سرعتی بیش از ۴۵ کیلومتربرساعت برسد.
برای کاهش قیمت تمامشدهی سیتروئن امی، تمهیدات متعددی اندیشیده شده است؛ مثلا قطعات بدنه در جلو و عقب کاملا مشابه و با یکدیگر تعویضشدنی هستند تا هزینههای طراحی و تولید کاهش یابد. حتی درهای ورودی به کابین در طرفین بدنه هم تفاوت خاصی ندارند. امکانات رفاهی سیتروئن امی محدود و سقف شیشهای و سیستم گرمایش کابین، تنها آپشنهای مهم در این خودرو هستند. حتی دستگیرهی چرخان برای بالا و پایین بردن شیشههای جانبی موجود نیست و مشابه سیتروئن ۲ CV کلاسیک (نسل اول ژیان) حالت کشویی دارد.
راههای متنوعی برای مالکیت سیتروئن امی در اروپا وجود دارد. قیمت نقدی خرید این خودرو ۶ هزار یورو تعیین شده است. همچنین، میتوان با پیشپرداخت ۲،۶۴۴ یورو بهعلاوه ۲۰ یورو در ماه، صاحب یک دستگاه سیتروئن امی شد. همچنین، امکان اجارهی کوتاهمدت با ۰/۲۶ یورو در دقیقه، برای علاقهمندان این خودرو وجود دارد.
منبع: زومیت