اقتصاد۲۴- رستههای صنفی مرتبط با مواد غذایی آماده، خدمات ورزشی، خدمات حمل و نقل درون شهری، پوشاک و تزئینات منزل ظرف دو هفته اخیر با افت قابل ملاحظه تقاضای مردم روبرو شده اند که ناشی از نگرانی جامعه از حضور در مراکز تجمع و رعایت بهداشت عمومی است.
شیوع ویروس کرونا در کشور علاوه بر تبعات منفی اجتماعی و بهداشتی، باعث رکود قابل ملاحظه در کسب و کارهای سنتی شده و اقتصاد شب عید اصناف مختلف را تحت تأثیر قرار داده است.
همزمان با انتشار گسترده اخبار رسمی و شایعات پیرامون ویروس کرونا در کشور، مراجعه مردم به بازارها برای خرید برخی کالاها و خدمات کاهش یافته و موجب نگرانی جامعه اصناف شده است.
با نگاه به سطح جامعه میتوانید شاهد کاهش تردد مردم و مبادلات روزانه آنها باشید. ایجاد جو روانی و جلوگیری از شیوع بیماری، دو عاملی است که این روزها با توجه به ماه پایانی سال حضور مردم را در جامعه بسیار کمرنگ کرده است.
کرونا، یکی از ویروسهای نوظهوری است که بنابر نظر متخصصان حوزه سلامت با تغییر فصل، تغییر دما و مراقبتهای ویژه بیماریهای ویروسی اینچنینی نظیر آنفلوآنزا، مهارپذیر است.
این در حالی است که سایه وحشت کرونا و ابتلا و عاقبت مرگآور افراد در نتیجه فرافکنیها و تبلیغات نادرست و چه بسا سیاسی و عامدانه، ملتها و کشورهای بسیاری را پیش از ورود ویروس به آنجا درگیر کرده است و این بیماری، چون به ایران رسیده است، سابقه سوء مدیریتهای پیاپی و حوادث تلخ چندماهه اخیر و اطلاعرسانی غیر شفاف و پر از آزمون و خطا، به دامنه آسیبرسانی روانی کرونا و وحشتآفرینی آن افزوده است.
اقتصاد ایران پس از تحریمها قرار بود با یک مدیریت جامع به هدف توسعهای نزدیک شود، اما این موضوع به دلیل وارد شدن تکانهای خارجی و داخلی هنوز با مشکل روبروست و همه چشم انتظار تحقق برنامههای توسعه اقتصادی هستند.
رویارویی خرده فروشان با کرونا
در فرهنگ ملی ما، روزهای پایانی سال مصادف با رشد خرید کالا و استقبال از تعطیلات نوروزی است، ولی امسال سایه ترس از ابتلا به ویروس کرونا موجب کاهش مراجعه مردم به بازار و در نتیجه رکود سنگین کسب و کار اصناف شده است.
این روزها مردم برای حفظ سلامت و جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ترجیح میدهند از غذاهای آماده کمتر استفاده کنند. اسدالله احمدی شهریور، رئیس اتحادیه اغذیه فروشان مواد غذایی تهران در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: به دلیل شیوع کرونا مردم رغبت کمی برای استفاده از غذاهای آماده در سطح شهر دارند.
وی با بیان اینکه 3 هزار واحد صنفی با پروانه کسب و حدود ۴۰۰ واحد صنفی بدون پروانه کسب در شهر تهران مشغول به کار هستند، ادامه داد: همیشه اسفند ماه به دلیل ماه پایانی سال برای صاحبان مشاغل و کارگران فعال بسیار حساس است و باید برای حفظ معیشت مردم تلاش شود.
به گفته رئیس اتحادیه اغذیه فروشان مواد غذائی تهران، امسال با شیوع ویروس کرونا تقاضای مردم برای خرید انواع ساندویچ و سایر محصولات اغذیه فروشی کاهش یافته است.
احمدی شهریور با تاکید بر اینکه ۷۰ تا ۸۰ نوع محصول (پیتزا – انواع ساندویچ – مرغ سوخاری و...) در این ۳ هزار واحد صنفی آماده و عرضه میشود، گفت: متاسفانه طی این مدتی که ویروس کرونا وارد کشورمان شده است، عرضه محصولات مواد غذایی به دلیل کاهش تقاضای مردم کاهش یافته است.
این فعال صنفی افزود: نگرانی واحدهای اغذیه فروشی از تامین هزینههای جاری است چراکه در صورت استمرار این شرایط، پرداخت اجاره بها و هزینههای جانبی مانند حقوق کارگران و سایر هزینه ها بر صاحبان این واحدهای صنفی سربار میشود.
بیشتر بخوانید: کرونا هیچ واحد تولیدی پوشاک را تعطیل نکرده است
رئیس اتحادیه اغذیه فروشان مواد غذایی تهران یادآور شد: اتحادیه، اطلاع رسانیهای لازم برای رعایت بهداشت عمومی و فردی برای اغذیه فروشان دارای پروانه کسب را انجام داده است و هر کدام از صاحبان این واحدهای صنفی این ابلاغیهها را با در نظر گرفتن شرایط، پرسنل و نحوه سرویس دهی به مردم، با اجرای دقیق موارد بهداشتی در دستور کار قرار داده اند. ضمن اینکه واحدهای صنفی مواد غذایی و اغذیه فروشان سطح شهر طی سال، توسط ماموران وزارت بهداشت کنترل میشوند و در صورت مشاهده مشکل، دستورات لازم از سوی آنان صادر می شود.
احمدی شهریور در پایان با تاکید بر اینکه باید در مقابله با این شیوع ویروس کرونا تلاش شود گفت: امیدوار هستیم با تمهیدات لازم که از سوی دولت و سایر مقامات صورت گرفته است به زودی شاهد بازگشت رونق به بازار باشیم.