بیشتر بخوانید: آخرین تصمیمهای شهرداری تهران برای مقابله با کرونا ویروس
شرایط حساستر کار برای حمل و نقلیها
میرعبدالـله میافزاید: به صورت مشخص از زمان کاهش معاشرتهای عمومی ترجیح بیشتر مردم بر استفاده از خودروی شخصی است، خیابانها خلوت به نظر میرسند، اما مادامی که نگویند تهران قرنطینه است کار جابجایی مسافر ادامه دارد، ساعت کاری کارگران حمل و نقل شهری هنوز از ۵ صبح آغاز و ممکن است تا نیمههای شب طول بکشد؛ ضدعفونی کردن تمامی محیطهای مربوط به مترو و شرکت واحد وظیفهای است که حالا به شرح مسئولیتهای روزانه کارکنان افزوده است؛ حالا تمامی کارکنان بیش از هرزمان دیگری به رعایت موازین بهداشت فردی و عمومی مشغولند.
اینجا هم بازار سیاه مواد بهداشتی وجود دارد
وی ادامه میدهد: با همه کاستیها به نظر میرسد که موازین H.S.E در ناوگان حمل و نقل شهری تهران در حد مقبولی بوده باشد؛ ضد عفونی محل استقرار راننده و مسافران در کابین مترو و اتوبوس اقدامی است که مدام انجام میشود؛ اما در ناوگان اتوبوسرانی معمولا وضعیت ماندگاری این ضد عفونی کمتر از مسافتی است که پیموده میشود و همین باعث نگرانیهایی در میان کارکنان شده است.
عطسه و سرفه حالا ترسناکند
به گفته میرعبداللـه خوشبختانه تا به این لحظه هیچکدام از کارگران اتوبوسرانی و مترو به کرونا مبتلا نشده و هیچ مسافری هم در محدوده این اماکن دچار عوارض کرونا نشده است، اما این روزها دغدغه اصلی کارگران حمل و نقل تا مرز ترسیدن از یک سرفه و عطسه پیش رفته است؛ رانندگان اتوبوسرانی حالا از سرفه و عطسه مسافرانی که پشت آنها هستند به اندازه روشن شدن سیگار در پمپ بنزین واهمه دارند؛ واضح است که ماسک و دستکش یکبار مصرف ماندگاری محدودی دارند و نمیتوان برای هشت ساعت از آنها استفاده کرد؛ اگر به موقع تعویض نشوند میتوانند منشا بیماری شوند؛ همین حالا در اتوبوسرانی رانندگانی هستند که قرار بود بازنشسته شوند، اما به دلیل تشریفات حقوقی، هنوز حکمشان صادر نشده و حالا با ترسی مضاعف مشغول کارند.
توقع عدالت داریم نه برابری
این مقام صنفی کارگران شهرداری تهران میافزاید: میدانیم که کار حمل و نقل تعطیل بردار نیست؛ کارگران مترو و اتوبوسرانی به کارکردن در عزا و عروسی عادت کرده اند حتی حالا هم که برای پرهیز از کرونا مسافران کمتری از مترو و اتوبوس استفاده میکنند بازهم این فعالیت ادامه دارد و حتی از کاهش ساعات کاری خبری نیست.
وی میگوید: مدیران شهری بعدها از این روزها به عنوان دوره ضرر و زیان صنعت حمل و نقل شهری یاد خواهند کرد، هرچه باشد هم تردد مسافر تا نصف رسیده و از طرفی الزامات بهداشتی جدید هزینههای تازهای را تحمیل کرده است، اما توقع کارگران حمل و نقل این است که وظیفه شناسی آنها نادیده گرفته نشود، دستکم میتوان برای این مدت آنها مزایای شغلی خاصی در نظر گرفت، مسئولان شهری اگر نخواهند فراموش کنند میتوانند بدون ارتکاب تخلف راهکار حقوقی لازم را بیابند.
میرعبدالـله در همین راستا از وضعیت نامعلوم پرداخت مزایای ۳۰ درصد حق جذب به کارگران شهرداری تهران به عنوان یکی از مطالبات صنفی برزمین مانده این کارگران یاد کرده و میگوید: سالهاست که دولت در راستای همسان سازی درآمد کارکنان شهرداری با کارمندان دولت مصوباتی داشته است؛ حالا با پیگیریهای مدیران شهرداری قرار است این اتفاق برای کارمندان شاغل در شهرداری اتفاق بیفتد، اما وضعیت کارگران شهرداری نامعلوم است.
وی ادامه میدهد: کارگران شهرداری هم بخشی از کارکنان این نهاد هستند و باید از چنین مزایایی برخوردار شوند؛ آنها در حوزههای مختلفی مثل حمل و نقل، فضای سبز، پسماند و... مشغول کارند؛ کارگرانی که وضعیت این روزهای آنها شاید از همکاران کارمند آنها خطیرتر است؛ میدانیم در شرایطی هستیم که داشتن توقع برابری امری ناممکن است، اما انتظارمان این است که مدیران شهرداری در بهرمند شدن کارکنان کارگر و کارمند از مزایای شغلی جانب انصاف و عدالت را بگیرند.