اقتصاد۲۴- طی یک ماه اخیر بازار خودرو بالا و پایین زیادی به خود دید و پس از یک شیب تند صعودی، از دو هفته پیش مسیر قیمتی خود را تغییر داد و کاهشی شد. حال باتوجه به اینکه روزهای پایانی سال را پشت سر میگذاریم، رفتار بازار در روزهای آینده که هرساله در این ایام شاهد افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمتها بودیم، مبهم است.
در این زمینه حسن کریمی سنجری - کارشناس صنعت خودرو - اظهار کرد: به رغم آنکه شکاف میان عرضه خودرو و تقاضای بازار به بیش از یک میلیون دستگاه رسیده است، گویا شرکتهای خودروساز برخلاف روزهای پایانی سالهای گذشته، این روزها انگیزه و رمق کافی برای شکستن رکوردهای پیشین خود را ندارند.
وی افزود: در واقع کمبود نقدینگی در شرکتهای خودروساز از یک سو و محدودیتهای تامین قطعه از چین و متعاقبا ترخیص آنها از گمرک از سوی دیگر، خطوط تولید این شرکتها را تاحدودی نسبت به ایام مشابه در سالهای گذشته متوقف کرده است.
بیشتر بخوانید: زور آزمایی خودروساز با لابی پرسکاران
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: علاوه براین، اغلب شاخصهای اقتصادی از جمله تورم، نرخ برابری ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی و نیز میزان نقدینگی در کشور از شرایط مساعدی برخوردار نیستند؛ بنابراین با وجود این شرایط انتظار میرفت قیمت خودرو در روزهای پایانی سال افزایشی باشد تا کاهشی. اما فقط یک دلیل و آن هم عقبنشینی خریداران خودرو و کاهش تقاضای خودرو، بی اثر شدن تمامی پارامترهای موثر در افزایش قیمت خودرو را به دنبال آورد.
در این زمینه حسن کریمی سنجری - کارشناس صنعت خودرو - اظهار کرد: به رغم آنکه شکاف میان عرضه خودرو و تقاضای بازار به بیش از یک میلیون دستگاه رسیده است، گویا شرکتهای خودروساز برخلاف روزهای پایانی سالهای گذشته، این روزها انگیزه و رمق کافی برای شکستن رکوردهای پیشین خود را ندارند.
وی افزود: در واقع کمبود نقدینگی در شرکتهای خودروساز از یک سو و محدودیتهای تامین قطعه از چین و متعاقبا ترخیص آنها از گمرک از سوی دیگر، خطوط تولید این شرکتها را تاحدودی نسبت به ایام مشابه در سالهای گذشته متوقف کرده است.
بیشتر بخوانید: زور آزمایی خودروساز با لابی پرسکاران
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: علاوه براین، اغلب شاخصهای اقتصادی از جمله تورم، نرخ برابری ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی و نیز میزان نقدینگی در کشور از شرایط مساعدی برخوردار نیستند؛ بنابراین با وجود این شرایط انتظار میرفت قیمت خودرو در روزهای پایانی سال افزایشی باشد تا کاهشی. اما فقط یک دلیل و آن هم عقبنشینی خریداران خودرو و کاهش تقاضای خودرو، بی اثر شدن تمامی پارامترهای موثر در افزایش قیمت خودرو را به دنبال آورد.
فروشندگان باید به ساز خریداران برقصند...
کریمی سنجری با بیان اینکه به هر حال شیوع ویروس کرونا نیز بسیاری از برنامهریزیهای معمول اجتماعی مردم را تغییر داده است، گفت: در شرایط فعلی مردم ترجیح میهند به جهت مصون ماندن از عواقب خطیر بیماری ناشی از ویروس، خود و خانواده خود را قرنطینه کنند. بر این اساس و برخلاف سالهای گذشته، در خیابانهای شهرها به ویژه کلانشهرهایی نظیر تهران، خبری از ترافیک معمول روزهای پایانی سال نیست. گویی مردم در یک تصمیم درست و مطابق پروتکلهای وزارت بهداشت تصمیم گرفتهاند تعطیلات پیش روی نوروزی را در خانه بمانند و از تردد در شهرها و مسافرت خودداری کنند.
وی ادامه داد: به همین دلیل بازار خودرو نیز رونق روزهای ابتدایی اسفند خود را از دست داده است. در حالیکه تا پیش از این تعادل منطقی بین عرضه و تقاضای خودرو به سمت کفه تقاضا سنگینی میکرد، ویروس کرونا باعث شد سنگینی کفه تغییر کند و این بار این فروشندگان خودرو هستند که مجبورند به ساز خریداران برقصند.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: باید بپذیریم شرایط کشور در حالت اضطرار قرار دارد. در این شرایط هیچ یک از پارامترهای طبیعی اقتصاد درست عمل نمیکنند. اما نباید فراموش کرد که فاکتورهای موثر در افزایش قیمت خودرو از بین نرفتهاند و فقط در شرایط فعلی بیاثر شدهاند؛ بنابراین بیم آن میرود که به محض عادی شدن اوضاع بازهم قیمت خودرو روندی صعودی پیدا کند.
منبع: ایسنا