اقتصاد ۲۴ -رونمایی مدل جدید BAC Mono برای علاقهمندان خودروهای اسپرت سبکوزن خبر خوشحالکنندهای است. مدل جدید مونو از نظر نام تفاوتی با قبل ندارد؛ اما خودرویی کاملا جدید و نسل دوم مونو محسوب میشود. همچنان اهداف اصلی مونو در این مدل تغییر نکردهاند و با خودرو یکنفرهی مخصوص پیست مواجه هستیم. باوجوداین، طراحی خودرو جدید و قوای فنی متفاوتی هم در آن بهکار رفته است.
بیشتر بخوانید:فورد موستانگ شلبی GT۳۵۰ با تیونینگ فتهاوس معرفی شد
شرکت BAC میگوید تمامی پنلهای بدنهی خودرو Mono از نو طراحی شدهاند و ارتفاع و طولش نیز کاهش یافته است. مدل جدید بهویژه در بخش جلو، کوچکتر از قبل دیده میشود؛ البته این نکته نویدبخش آیرودینامیک بهتر است. چراغهای LED نیز هم در جلو و هم در عقب جدید هستند و اندازهی اسپویلر عقب افزایش پیدا کرده است.
مجازبودن خودرو برای حرکت در خیابان همچنان از اولویتهای اصلی BAC است؛ ولی تنها براساس قوانین اروپا. یکی از تغییرات بزرگ نسل دوم مونو استفاده از پیشرانهی توربوشارژ است. پیشرانهی چهار سیلندر ۲/۳ لیتری توربوشارژ این خودرو را شرکت Mountune ساخته است که میتواند ۳۳۲ اسببخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
بیشتر بخوانید:فورد موستانگ شلبی GT۳۵۰ با تیونینگ فتهاوس معرفی شد
شرکت BAC میگوید تمامی پنلهای بدنهی خودرو Mono از نو طراحی شدهاند و ارتفاع و طولش نیز کاهش یافته است. مدل جدید بهویژه در بخش جلو، کوچکتر از قبل دیده میشود؛ البته این نکته نویدبخش آیرودینامیک بهتر است. چراغهای LED نیز هم در جلو و هم در عقب جدید هستند و اندازهی اسپویلر عقب افزایش پیدا کرده است.
مجازبودن خودرو برای حرکت در خیابان همچنان از اولویتهای اصلی BAC است؛ ولی تنها براساس قوانین اروپا. یکی از تغییرات بزرگ نسل دوم مونو استفاده از پیشرانهی توربوشارژ است. پیشرانهی چهار سیلندر ۲/۳ لیتری توربوشارژ این خودرو را شرکت Mountune ساخته است که میتواند ۳۳۲ اسببخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند.
سیستم روغنکاری خودرو Mono از نوع کارتل خشک است و جعبهدنده و شاسی خودرو نیز بهینهسازی خواهد شد. شرکت BAC ادعا میکند پیشرانهی این خودرو با تمامی استانداردهای زیستمحیطی و آلایندگی اروپا سازگار است.
وزن مونو جدید به ۵۷۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرده که تقریبا ۱۰ کیلوگرم از نسل قبلی سبکتر است. این خودرو بهلطف همین وزن کم تواناییهای حرکتی درخورتوجهی دارد. BAC Mono میتواند در ۲/۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد و حداکثر سرعتش حدود ۲۷۵ کیلومتربرساعت است.
BAC گفته است برای پوشش دادن استانداردهای آلایندگی اروپا ناچار شده وزن خودرو را مقداری افزایش دهد؛ باوجوداین، تقسیم وزن و سعی در ساخت خودرویی سبک به بهترین نحو انجام شده است. کف این خودرو از فیبرکربن سبکوزن است و کالیپرهای ترمز AP آن نیز از همین جنس هستند.
دیسکهای ترمز کربن سرامیکی این خودرو با مدل Mono R مشابه هستند و کاهش وزن حتی در بخش رینگها نیز به چشم میخورد؛ چون شاهد کاهش وزن ۱/۲ کیلوگرمی رینگها درمقایسهبا نسل قبلی هستیم. هریک از رینگهای این خودرو حالا فقط ۲/۲ کیلوگرم وزن دارند.
مونو ۲۰۲۱ مرکز ثقل پایینی دارد و BAC این کار را با استفاده از پایینآوردن ارتفاع محل نصب باتری درست به زیر راننده و باک سوخت انجام داده است. سیستم تعلیق نیز بازنگری شده تا پایداری قسمت عقب خودرو در پیچها و پایداری کلی خودرو هنگام ترمزگیری افزایش پیدا کند. لاستیکهای پیرلی Trofeo R هم بهصورت استاندارد روی خودرو نصب شدهاند. BAC Mono مدل ۲۰۲۱ با قیمت ۱۶۵،۹۵۰ پوند (حدود ۲۱۲ هزار دلار) بهزودی وارد بازار انگلستان خواهد شد.
منبع: زومیت