تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

بازارها روی موج هیجان/ آینده بازار طلا و سکه به کدام سمت خواهد رفت؟

عباداله محمدولی گفت: شواهد و قرائن موجود نشانی از کاهش قیمت طلا در بازار ندارد، اما توصیه ما به مصرف کننده این است از ورود و خرید در این بازار در روز‌های هیجانی خودداری کنند، چون به طور قطع سرمایه‌های خردی که در این شرایط وارد بازار می‌شوند ریسک بالایی دارند.


اقتصاد۲۴- ایرانی‌ها امسال با یک ویروس وارداتی به استقبال سال نوی خود می‌روند که در این میان بازار‌های اقتصادی تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است.

اما بازار ارز و طلا این روز‌ها تنش‌های زیادی را پشت سر می‌گذارد. بازار‌هایی که جو روانی را در خود بسیار جای داده اند و با کوچکترین اخبار سیاسی و جغرافیایی و حتی سلامت محوری، تغییر جهت می‌دهند.
 
ارز‌های رایج دنیا در بازار آزاد تهران، شاهد جهش‌های مختلفی است، شاید می‌توان گفت به نوعی پوند و یورو با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا با زلزله نرخی مواجه شدند و دلار هم به علت اخبار‌های ضد و نقیض مربوط به FATF به ابزار دست دلالان تبدیل شد.

قیمت جهانی طلا این روز‌ها علاوه بر تاثیرپذیری از نرخ ارز، تحت تاثیر گسترش ویروس کرونا در کشور‌های مختلف هم قرار گرفته و رشد قیمت طلا در سطح بین المللی را نشان می‌دهد. همچنین قیمت نفت هم در این بین بی تاثیر نیست. در حالی که سقوط سنگین قیمت‌های نفت باعث شد بازار‌های سهام فرو بریزند، سرمایه‌گذاران سراسیمه به سوی سرمایه‌های امن هجوم آوردند و قیمت طلا برای اولین بار از ۲۰۱۲ تاکنون از ۱۷۰۰ دلار فراتر رفت. این در حالی است که بازار طلای ایران هم متاثر از این فضا دچار نوسان و البته هیجان‌هایی هم شده است. هر چند در این میان ویروس کرونا رفت و آمد‌ها در بازار را کاهش داده است، اما قیمت‌ها روند منطقی ندارند.

نرخ ارز هم در صرافی ملی امروز دوشنبه پس از سقوط قیمت نفت در بازار‌های جهانی اعلام شد که بر این اساس بهای ارز نسبت به روز شنبه افزایش یافت و قیمت دلار به ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.
 
قیمت یورو نیز برای فروش در صرافی ملی ۱۶۸۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۶۷۰۰ تومان است. بهای یورو در بانک مرکزی نیز ۴۷۹۱ تومان تعیین شده است.
 

خریداران طلا و سکه احتیاط کنند؟

در حالی که قیمت سکه صبح امروز ۶ میلیون و ۹۰ هزار تومان قیمت خورد، اما این قیمت بنا به گفته عبادالله محمدولی، عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر ایران تا لحظه تنظیم این گفتگو به قیمت ۶ میلیون و ۱۴۵ هزار تومان رسید. اما محمدولی با اشاره به فضای موجود در بازار طلا و در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: ویروس کرونا باعث شد رفت و آمد‌ها در بازار کمتر شود و برای پیشگیری از سرایت ویروس بازار چند روزی تعطیل و این روند ادامه خواهد داشت که همین موضوع سبب رکود در بازار نیز شد، اما انس جهانی طلا امروز ۱۶۸۱ دلار است و دارای نوسان است. قیمت طلا نسبت به چند روز گذشته روند افزایشی داشته است و شرایط موجود بیانگر آینده قیمت‌ها خواهد بود.

محمدولی اظهار کرد: امیدواریم هر چه زودتر این بیماری کنترل شود، اما از سوی دیگر کشمکش‌های نفتی که بین عربستان سعودی و روسیه وجود دارد که منجر به کاهش قیمت نفت شده است روی بازار طلا اثرگذار است. هرگاه که قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند ما شاهد افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی هستیم.
 
وی یادآور شد: قیمت سکه هم نسبت به روز‌های قبل افزایش داشته و تا این لحظه قیمت هر سکه ۶ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان بوده است که البته ممکن است در ادامه نوسان داشته باشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر ایران تصریح کرد: شواهد و قرائن موجود نشانی از کاهش قیمت طلا در بازار ندارد، اما توصیه ما به مصرف کننده این است از ورود و خرید در بازار در روز‌های هیجانی خودداری کنند، چون به طور قطع سرمایه‌های خردی که در این شرایط وارد بازار می‌شوند ریسک بالایی دارند و ممکن است به زیان آن باشد. باید منظر بود تا قیمت‌ها منطقی شوند و شرایط هیجانی تنها به صاحبان سرمایه ضرر می‌رساند.

اولین قیمت دلار و طلای جهانی پس از آغاز جنگ نفتی

در ادامه وحشتِ بازار‌های جهانی از شیوع گسترده کرونا، ین ژاپن امروز در برابر دلار سه درصد رشد کرد. هر دلار در اولین روز از معاملات به‌ ازای ۱۰۹٫۶۹ ین مبادله شد.

یورو هم به‌دنبال کاهش چشمگیر بازدهی اوراق خزانه‌داری در آمریکا، به بالاترین سطح دو سال گذشته در برابر دلار رسید و به‌ ازای ۱٫۴۵۲ دلار معامله شد.

بازدهی اوراق قرضه آمریکا نیز برای اولین بار به کمتر از ۰٫۵ درصد رسیده است. شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی اندازه‌گیری می‎‌کند، در معاملات امروز با ۰٫۷ درصد کاهش به سطح ۹۵٫۲۸ رسید. دلار استرالیا و نیوزیلند هم افت دو درصدی را تجربه کردند.

تا این لحظه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به بیش از ۱۰۹ هزار نفر رسیده و بیش از سه هزار و ۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

درحالی‌که شیوع ویروس کرونا در هفته‌های اخیر بازار‌های مالی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده، اما وحشت بازار با افت بی‌سابقه قیمت نفت چندبرابر شد.

نفت برنت در ساعات ابتدایی معاملات در بازار‌های آسیایی با ۳۰ درصد افت به ۳۱٫۰۳ دلار معامله شد.
سقوط طلای سیاه پس از آن رخ داد که عربستان سعودی در واکنش به مخالفت روسیه برای کاهشِ تولید، تخفیف‌های بی‌سابقه‌ای را برای مشتریان آسیایی، اروپایی و آمریکایی در نظر گرفت.

همچنین در ساعات ابتدایی معاملات، قیمت جهانی طلا که در هفته‌های اخیر نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده، به بیش از هزار و ۷۰۰ دلار، یعنی بالاترین سطح هفت سال گذشته رسید.

با این حال این قیمت تداوم نیافت و ساعاتی بعد فلز زرد، با ۰٫۲ درصد افت، به‌ازای هزار و ۶۶۷ دلار در هر اونس معامله شد.

به‌دنبال بی‌ثباتی بازار‌های سهام به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله طلا به‌شدت افزایش یافته است.

وحشت بازار‌ها تا جایی پیش رفته که برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند، احتمالا رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ به نصف کاهش یابد.
 
در عین حال، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر کاهشِ مجدد نرخ بهره در فدرال‌رزرو وجود دارد.
به‌عقیده تحلیلگران، با وضعیت موجود، انتظار می‌رود قیمت طلا به روند صعودی خود ادامه دهد. برخی از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کیتکو، پیش‌بینی کرده بودند که قیمت طلا به بیش از هزار و ۷۰۰ دلار خواهد رسید.
 
ارسال نظر