تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۸

ماسک‌های دست‌ساز فیلتر مناسب ندارند

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: سازمان بهداشت درمانی تاکید کرده است که از ماسک‌های پارچه‌ای و دست‌ساز استفاده نکنید، زیرا این نوع ماسک‌ها فیلتر مناسب برای مقابله با ویرویس کرونا را ندارد.
 
اقتصاد۲۴- حمیدرضا نادری، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است که از ماسک‌های پارچه‌ای و دست‌ساز استفاده نشود، زیرا این نوع ماسک‌ها فیلتر مناسب برای مقابله با ویرویس کرونا را ندارند. این ماسک‌ها فقط اطمینان کاذب در فرد ایجاد می‌کنند، در صورتی که خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد. مردم باید از ماسک‌های پزشکی و طبی استفاده کنند، زیرا این ماسک‌ها طراحی دقیق و مجوز استفاده دارند.

وی بیان کرد: استفاده از ماسک در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا به میزان کمی اثر بخشی دارد، ماسک‌ها عملا برای دو ساعت کارایی دارند و بعد از این زمان باید ماسک تعویض شود، در غیر این صورت ماسک منبع میکروب و ویروس است و می‌تواند انتقال‌دهنده ویروس باشد. همچنین باید بدانید در تمام مدتی که از ماسک استفاده می‌کنید نباید به آن دست بزنید و آن را بر روی صورت جابه‌جا کنید.
 

در مکان‌های پر ازدحام از ماسک استفاده شود

 
این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: ما به مردم توصیه می‌کنیم در شرایطی که مجبور به حضور در مکان‌های پرازدحام که فاصله افراد از یکدیگر کمتر از یک متر است از ماسک استفاده کنند، که باز هم تاکید بر آن است که تا جایی که ممکن است در این مکان‌ها حضور نداشته باشند. تنها افراد مبتلا به تب، آبریزش بینی و سایر علائم سرماخوردگی و افراد کادر درمان باید از ماسک استفاده کنند تا انتقال ویروس بین مبتلایان و افراد سالم کاهش یابد، بنابراین نیازی نیست که همه مردم از ماسک استفاده کنند.

ماسک فیلتردار برای افرادی است که با بیمار تماس مستقیم دارند

 
نادری بیان کرد: ماسک‌های فیلتردار ارگانیسم‌های بیماری‌زای بسیار ریز را می‌توانند فیلتر کنند در صورتی‌که ماسک‌های معمولی این‌گونه نیستند. برای جلوگیری از شیوع بیماری ارجحیت با ماسک‌های فیلتردار است. ایده‌آل این است که برای کسانی که تماس مستقیم با بیماران دارند از این نوع ماسک استفاده شود و به طور کلی در مواجهه معمول همین ماسک‌های معمولی نیز کفایت می‌کند.

وی افزود: استفاده از دستکش نیز برای عموم جامعه توصیه نمی‌شود، زیرا اطمینان کاذب ایجاد می‌کند. فرد ممکن است، همان دستکش که با همه جا تماس داشته را به صورت، دهان و چشم خود بزند و آلودگی را بیشتر منتقل کند. دستکش انتقال‌دهندگی بیشتری خواهد داشت، اگر مجبور به استفاده از دستکش هستید بعد از هر تماس دستکش‌ها را باید تعویض کنید. توصیه می‌شود برای اطمینان بیشتر دستکش استفاده نکنید و مرتب دست‌ها را شست‌وشو و یا از مایع ضدعفونی استفاده کنید.
منبع: ایسنا
ارسال نظر