اقتصاد۲۴- الکساندر دژونیاک، مدیر سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا (IATA) در گفت وگویی با مدیران دفتر مرکزی این سازمان خاطرنشان کرده است؛ در صورتی که شیوع ویروس کرونا تا دو-سه ماه آینده طول بکشد، انتظار میرود شرکتهای هواپیمایی بسیار بیشتری اعلام ورشکستگی کرده و به مرحله فروپاشی برسند.
بر اساس گزارش عرب نیوز، وی در ادامه سخنان خود گفت: ضرر و زیانهای ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا و تبعات منفی آن بر درآمدزایی و سودآوری ایرلاینها دست کم ۱۱۳ میلیارد دلار پیش بینی و برآورد شده بود که البته این رقم قبل از اعلام و اجرای قانون و محدودیت جدید ایالات متحده آمریکا برای لغو و ممنوعیت ۳۰ روزه تمامی پروازهای اروپایی بود. بدین ترتیب این رقم بسیار بیشتر از عدد ذکر شده خواهد بود و به گونهای سرسام آور ضرر و زیانهای مالی گستردهای را برای شرکتهای هواپیمایی سراسر جهان به ویژه اروپاییها و آمریکاییها به وجود خواهد آورد.
کارشناسان سازمان یاتا با ارائه پیشنهاداتی جدید از تمامی دولتهای جهان درخواست کرده اند که در صورت امکان و به منظور جلوگیری از فروپاشی شرکتهای هواپیمایی کمک و تسهیلات مالی ویژه به آنها ارائه دهند، مالیاتهای دریافتی از آنها را به صفر رسانده و تمامی بدهیهای قبلی آنها را تسویه کنند تا بدین ترتیب بتوانند اندکی از فشارهای وارده بر آنها بکاهند و از ورشکستگی و فروپاشی ایرلاینها جلوگیری به عمل بیاورند.
به نظر میرسد که پیشبینی کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی درست از آب در آمده و شرکتهای هواپیمایی تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای مختلف، در صورت کمبود یا نبود زیرساختهای مستحکم مالی، یکی پس از دیگری به مرحله فروپاشی و ورشکستگی سقوط خواهند کرد. یکی از نخستین ایرلاینهای فروپاشی شده تحت تاثیر مسائل اخیر، شرکت هواپیمایی بریتانیایی Flybe بود که با شیوع ویروس کرونا و کاهش چشمگیر ترافیک هوایی و تقاضای مسافران، اعلام کرد که به مرحله فروپاشی و ورشکستگی رسیده است.
بیشتر بخوانید: کاهش ۷۰ درصدی پروازهای فرودگاه مهرآباد
همزمان با شروع گسترده و شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان بسیاری از ایرلاینها به منظور جلوگیری از انتشار بیشترین ویروس و همچنین حفظ سلامت و بهداشت جامعه، پروازهای خود به مناطق گستردهای از جهان که هم اکنون با کرونا به شدت درگیرند، را تا اطلاع ثانوی لغو کرده و به حالت تعلیق درآورده اند. همین لغو پروازها موجب شده که شرکتهای هواپیمایی ضرر و زیانهای مالی گستردهای را متحمل شوند و بسیاری از خطوط هوایی پرتردد و درآمدزایی آنها به حالت غیرفعال تغییر حالت دهد. بسیاری از هواپیماها نیز هم اکنون در فرودگاههای بزرگ و پر تردد جهان زمین گیر شده اند.
همه این مسائل موجب شده که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی، صدمات وارده از سوی شیوع ویروس کرونا بر صنعت هوانوردی و گردشگری را به حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به برجهای دوقلوی ایالات متحده آمریکا تشبیه کنند که البته به عقیده آنها آسیبهای این ویروس خطرناک به مراتب بسیار بیشتر و گستردهتر خواهد بود به گونهای که انتظار میرود شیوع کرونا در جهان عنوان بزرگترین کابوس برای ایرلاینها را به خود اختصاص دهد.
پیشتر کارشناسان سازمان هوانوردی بین المللی غیرنظامی ایکائو (ICAO) با انتشار گزارشی مفصل در خصوص ضرر و زیانهای مالی گسترده شرکتهای هواپیمایی در سراسر جهان تحت تاثیر شروع ویروس کرونا به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.
یاتا در برآوردهای قبلی خود اعلام کرده بود که کاهش تردد، تعلیق و لغو پروازها موجب خواهد شد که حجم ترافیک هوایی جهان در سال جاری میلادی با یک کاهش ۴.۷ درصدی روبرو شود که این بیشترین میزان از بحرانهای مالی در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی به شمار میرود. این در حالیست که هنوز تبعات منفی این کاهش حجم ترافیک هوایی در جهان بر روی میزان سوددهی و درآمدزایی ایرلاینها هنوز معلوم و مشخص نشده است.
بر اساس گزارش عرب نیوز، وی در ادامه سخنان خود گفت: ضرر و زیانهای ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا و تبعات منفی آن بر درآمدزایی و سودآوری ایرلاینها دست کم ۱۱۳ میلیارد دلار پیش بینی و برآورد شده بود که البته این رقم قبل از اعلام و اجرای قانون و محدودیت جدید ایالات متحده آمریکا برای لغو و ممنوعیت ۳۰ روزه تمامی پروازهای اروپایی بود. بدین ترتیب این رقم بسیار بیشتر از عدد ذکر شده خواهد بود و به گونهای سرسام آور ضرر و زیانهای مالی گستردهای را برای شرکتهای هواپیمایی سراسر جهان به ویژه اروپاییها و آمریکاییها به وجود خواهد آورد.
کارشناسان سازمان یاتا با ارائه پیشنهاداتی جدید از تمامی دولتهای جهان درخواست کرده اند که در صورت امکان و به منظور جلوگیری از فروپاشی شرکتهای هواپیمایی کمک و تسهیلات مالی ویژه به آنها ارائه دهند، مالیاتهای دریافتی از آنها را به صفر رسانده و تمامی بدهیهای قبلی آنها را تسویه کنند تا بدین ترتیب بتوانند اندکی از فشارهای وارده بر آنها بکاهند و از ورشکستگی و فروپاشی ایرلاینها جلوگیری به عمل بیاورند.
به نظر میرسد که پیشبینی کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی درست از آب در آمده و شرکتهای هواپیمایی تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای مختلف، در صورت کمبود یا نبود زیرساختهای مستحکم مالی، یکی پس از دیگری به مرحله فروپاشی و ورشکستگی سقوط خواهند کرد. یکی از نخستین ایرلاینهای فروپاشی شده تحت تاثیر مسائل اخیر، شرکت هواپیمایی بریتانیایی Flybe بود که با شیوع ویروس کرونا و کاهش چشمگیر ترافیک هوایی و تقاضای مسافران، اعلام کرد که به مرحله فروپاشی و ورشکستگی رسیده است.
بیشتر بخوانید: کاهش ۷۰ درصدی پروازهای فرودگاه مهرآباد
همزمان با شروع گسترده و شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان بسیاری از ایرلاینها به منظور جلوگیری از انتشار بیشترین ویروس و همچنین حفظ سلامت و بهداشت جامعه، پروازهای خود به مناطق گستردهای از جهان که هم اکنون با کرونا به شدت درگیرند، را تا اطلاع ثانوی لغو کرده و به حالت تعلیق درآورده اند. همین لغو پروازها موجب شده که شرکتهای هواپیمایی ضرر و زیانهای مالی گستردهای را متحمل شوند و بسیاری از خطوط هوایی پرتردد و درآمدزایی آنها به حالت غیرفعال تغییر حالت دهد. بسیاری از هواپیماها نیز هم اکنون در فرودگاههای بزرگ و پر تردد جهان زمین گیر شده اند.
همه این مسائل موجب شده که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی، صدمات وارده از سوی شیوع ویروس کرونا بر صنعت هوانوردی و گردشگری را به حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به برجهای دوقلوی ایالات متحده آمریکا تشبیه کنند که البته به عقیده آنها آسیبهای این ویروس خطرناک به مراتب بسیار بیشتر و گستردهتر خواهد بود به گونهای که انتظار میرود شیوع کرونا در جهان عنوان بزرگترین کابوس برای ایرلاینها را به خود اختصاص دهد.
پیشتر کارشناسان سازمان هوانوردی بین المللی غیرنظامی ایکائو (ICAO) با انتشار گزارشی مفصل در خصوص ضرر و زیانهای مالی گسترده شرکتهای هواپیمایی در سراسر جهان تحت تاثیر شروع ویروس کرونا به شدت ابراز نگرانی کرده بودند.
یاتا در برآوردهای قبلی خود اعلام کرده بود که کاهش تردد، تعلیق و لغو پروازها موجب خواهد شد که حجم ترافیک هوایی جهان در سال جاری میلادی با یک کاهش ۴.۷ درصدی روبرو شود که این بیشترین میزان از بحرانهای مالی در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی به شمار میرود. این در حالیست که هنوز تبعات منفی این کاهش حجم ترافیک هوایی در جهان بر روی میزان سوددهی و درآمدزایی ایرلاینها هنوز معلوم و مشخص نشده است.
منبع: ایسنا