اقتصاد۲۴- موتور ۲ لیتری ۳ سیلندر مجهز به دو توربوشارژر توانایی تولید ۶۰۰ اسب بخار نیرو را دارد که معادل ۳۰۰ اسب بخار به ازای هر لیتر است که بیش از هر خودروی شهری دیگر است.
این موتور عاری از سوپاپ و میل سوپاپ مرسوم در موتورهای احتراق داخلی است و به جای آن شرکت دیگر کوئنیگزگ با نام Freevalve از یک سیستم پنوماتیکی استفاده کرده است.
بیشتر بخوانید:دستیابی تسلا به رکورد تولید یک میلیون دستگاه خودروی برقی
کوئنیگزگ به دو هدف اصلی از این موتور استفاده کرده است. اول سبکتر کردن بیش از پیش قوای محرکه به دلیل استفاده از ۳ موتور الکتریکی و بسته بزرگ باتری و دیگری فضای هرچه بیشتر برای سرنشینان از آنجا که با یک ابرخودرو ۴ نفره طرف هستیم.
این موتور عاری از سوپاپ و میل سوپاپ مرسوم در موتورهای احتراق داخلی است و به جای آن شرکت دیگر کوئنیگزگ با نام Freevalve از یک سیستم پنوماتیکی استفاده کرده است.
بیشتر بخوانید:دستیابی تسلا به رکورد تولید یک میلیون دستگاه خودروی برقی
کوئنیگزگ به دو هدف اصلی از این موتور استفاده کرده است. اول سبکتر کردن بیش از پیش قوای محرکه به دلیل استفاده از ۳ موتور الکتریکی و بسته بزرگ باتری و دیگری فضای هرچه بیشتر برای سرنشینان از آنجا که با یک ابرخودرو ۴ نفره طرف هستیم.
کوئنیگزگ برای تولید این قدرت از پیستونها با سایز بزرگ ۹۵ میلی متر و کورس ۹۳.۵ میلی متری استفاده کرده است با این وجود حداکثر قدرت در دور ۷۵۰۰ rpm بدست میآید و این موتور توانایی دور خوردن تا ۸۵۰۰ rpm را نیز دارد. حداکثر گشتاور این موتور نیز به ۶۰۰ نیوتن متر میرسد.
دو خروجی اگزوز برای هر سیلندر در نظر گرفته شده است که هر کدام به توربوهای با سایز کوچک و بزرگ متصل میشود.
سوپاپهای پنوماتیکی به صورت کاملا مستقل از یکدیگر کار میکنند و به طور مثال در سرعتهای پایین تنها یکی از سوپاپهای هوا باز میشود و دیگری کاملا بسته است.
همچنین این سیستم میتواند در هر دو سیکل رایج موتورهای احتراق داخلی یعنی اتو و میلر کار کند. این تنها بخش شگفت انگیز ماجرا نیست به لطف این سیستم موتور میتواند به صورت دو زمانه نیز تا دور ۳۰۰۰ rpm کار کند در نتیجه صدای تولیدی آن شبیه به یک موتور ۶ سیلندر خطی میشود. گرچه کوئنیگزگ هنوز این سیستم را تست نهایی نکرده است، اما از نظر تئوری تغییر سیکل کاری موتور امکان پذیر است.
همچنین این موتور توانایی کار با هر ۴ مدل سوخت اتانول، بوتانول، الکل و متانول را علاوه بر بنزین دارد. کوئنیگزگ معتقد است که گرچه این سیستم قیمت بیشتری به نسبت سیستم رایج سوپاپ و میل سوپاپ دارد، اما از مواد خام کمتری در ساخت آن استفاده شده است و با توجه به کارکرد بسیار هوشندانه آن دوست دار محیط زیست نیز است.
این موتور دقیقا در پشت اتاق قرار گرفته است و سیستم انتقال قدرت مستقیم آن میتواند نیرو را علاوه بر چرخهای عقب به چرخ جلو نیز ارسال کند و خبری از گیربکسهای رایج در آن نیست. همچنین دو موتور الکتریکی نیز در محور جلو قرار دارند و موتور الکتریکی دیگر نیز بروی میل لنگ موتور احتراق داخلی قرار گرفته تا در نقش ژنراتور نقش ایفا کند. حداکثر قدرت این قوای محرکه پیچیده به ۱۷۰۰ اسب بخار میرسد.
منبع: دیجیاتو