تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
نایب رییس اول اتحادیه املاک استان تهران در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

کرونا باعث رکود عمیق در حوزه مسکن شده است/ حال مسکن خوب باشد ۱۳۰۰ شغل وابسته هم حالشان خوب است

عقبایی گفت: بازار مسکن یک بازار بزرگ است که ۱۳۰۰ شغل و صنعت وابسته را دربرمی‌گیرد. یعنی اگر سیاست‌ها در این بخش درست و منطقی باشد شغل‌های وابسته به آن هم وضعیت خوبی را سپری خواهند کرد و در نهایت به بهبود اقتصاد کشور کمک خواهد شد.

اقتصاد ۲۴- حدود دو سالی است که قیمت مسکن در ایران سر به فلک کشیده است، هرچند پیش از آن هم وضع خوبی بر این بازار حاکم نبود، اما باید گفت در این مدت خاص، خرید خانه برای افرادی که صاحب‌خانه نیستند تبدیل به رویا شده است.

میزان عرضه و تقاضا در بازار مسکن همیشه تاثیرات پررنگی در بازار سرمایه داشته است. از این‌رو سال ۹۸، تورم به‌گونه‌ای بود که از یک سو، بسیاری از مستاجرین از جابجایی خودداری کردند و از سوی دیگر، مالکین از سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش دست کشیدند و همین باعث شد که مانند بسیاری از حوزه‌های اقتصادی، رکود در حوزه مسکن هم به منصه ظهور برسد.

حسام عقبایی، نایب رییس اول اتحادیه املاک استان تهران در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ درباره فعالیت این صنف در سال ۹۸ گفت: شش ماه اول سال ۹۸ با رکود تورمی مواجه شدیم و در شش ماه دوم سال، رکود غیرتورمی را تجربه کردیم.

وی افزود: در حوزه مسکن و در سالی که گذشت شاهد توازن بین عرضه و تقاضا نبودیم. در حقیقت در کشور تولید وجود دارد، اما سیاست‌های دولت در بخش تولید روشن و عملیاتی نیست.

عقبایی تصریح کرد: سیاست‌های دولت به التهاب بازار مسکن کمک کرد و مجموع تصمیمات اقتصادی دولتمردان به‌گونه‌ای بود که شاهد نوسانات نامتعارف در بازار مسکن باشیم.

نایب رییس اول اتحادیه املاک استان تهران اظهار داشت: بازار مسکن یک بازار بزرگ است که ۱۳۰۰ شغل و صنعت وابسته را دربرمی‌گیرد؛ یعنی اگر سیاست‌ها در این بخش درست و منطقی باشد شغل‌های وابسته به آن هم وضعیت خوبی را سپری خواهند کرد و در نهایت به بهبود اقتصاد کشور کمک خواهد شد. من معتقدم اگر مدیریت و عرضه زمین به انبوه‌سازان بر اساس یک روند منطقی به‌وقوع بپیوندد، شرایط حاکم بر این حوزه رونق پیدا خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: بازار مسکن در سال ۹۸ کوچکتر شد


عقبایی خاطرنشان کرد: سیاست‌های پولی و تسهیلات بانکی موضوع موثر دیگر در حوزه مسکن است، زیرا که به‌واسطه آن، افزایش تولید به‌عنوان اصلی‌ترین عامل برقراری توازن است اتفاق خواهد افتاد. افزایش معاملات مسکن در گردش پولی که ۴۵ درصد سرمایه مسکن را به خود اختصاص می‌دهد موجب برقراری توازن می‌شود.

وی در پایان در مورد تاثیر بیماری کرونا در بازار اقتصاد مسکن گفت: شیوع بیماری کرونا در کشور باعث رکود عمیقی نه فقط در حوزه مسکن که در همه اقتصاد ایران شده است. از این‌رو این معضل باعث شده مالکین و مستاجرین از ارائه خدمات به یکدیگر بازداشته شوند.

ارسال نظر