تاریخ انتشار: ۰۶:۲۵ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
رییس اتحادیه صنف قالیشویان تهران در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴:

شیوع کرونا مشتری‌های صنف قالیشویی را به صفر رساند/ همه در بلاتکلیفی به‌سر می‌بریم

محمدی‌کمسرخ گفت: سال‌های قبل علیرغم همه مشکلاتی که وجود داشت، اما کاسبی در حدی برقرار بود، مخصوصاً در اسفندماه. ولی با شیوع ویروس کرونا ابتدا بازار کساد و در ادامه مشتری‌های صنف قالیشویی به صفر رسید.

اقتصاد۲۴- فرش، قالی و قالیچه یکی از اصلی‌ترین اثاثیه‌های بسیاری از خانواده‌های ایرانی است که حتی با مدرن شدن زندگی آن‌ها در دهه‌های اخیر همچنان در منازل‌شان پهن است.

از این‌رو اکثر خانواده‌های ایرانی هرچند ماه یا حتی هرچند سال فرش‌های خود را برای شست‌وشو به شرکت‌های فعال در این حوزه می‌سپارند، موضوعی که در آستانه نوروز و با خانه‌تکانی خانواده‌ها بیش از پیش به چشم می‌آید.

اما امسال ماجرا قدری متفاوت بود و ویروس کرونا و هشدارهای پی در پی درباره افزایش مصرف آب باعث شد شست‌وشوی فرش به کمترین میزان خود برسد.

در همین ارتباط، حمید محمدی‌کمسرخ، رییس اتحادیه صنف قالیشویان تهران به اقتصاد۲۴ گفت: آنچه را که اتحادیه صنف قالیشویان تهران برای سال ۹۸ پیش‌بینی می‌کرد، محقق نشد. مردم با احتیاط بسیار روی به رعایت بهداشت آوردند و از این‌رو کار خدمات فرش، افت قابل توجهی پیدا کرد.

وی افزود: مشکل اصلی صنف که در اواخر سال گریبان ما را گرفت، ویروس کرونا بود. به نوعی می‌توان گفت کل مشتری‌ها کار‌های خود را به بعد از ریشه‌کن‌شدن و یا کنترل این ویروس در کشور منتقل کردند. به تبع همین اتفاق، صنف ما مثل همه صنف‌های دیگر با ضرر زیادی مواجه شدند.

محمدی‌کمسرخ ادامه داد: در این یک سالی که گذشت تورم و گرانی زیادی بر کشور حاکم بود، اما مشکل اصلی صنف ما کمبود کار و بیکاری بیش از حد اعضای آن است.


بیشتر بخوانید: کاهش ۵۰ درصدی سفارش فرش شویی


وی با پیشنهاد اینکه دولت باید با بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از بحث ویروس کرونا همکاری داشته باشد، اظهار کرد: دولت باید بیمه و مالیات را برای کاسبان کم کند، چراکه خیلی‌ها تعهداتی داشتند و اگر به کاهش میزان بیمه و مالیات کمک شود، قطعاً از بار مشکلات آن‌ها کم خواهد شد و دوباره خواهند توانست کاسبی خود را احیا کنند.

رییس اتحادیه صنف قالیشویان تهران با بیان اینکه کرونا در بازار اقتصادی تاثیر بسیاری داشته است گفت: اگر ویروس کرونا تاثیر منفی نمی‌گذاشت مثل سال‌های قبل همه به کار‌های خود می‌رسیدند و بالاخره تا حدی رونق در بازار نمایان می‌شد.

وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا باعث کسادی در بازار شده است ادامه داد: سال‌های قبل علیرغم همه مشکلاتی که وجود داشت، اما کاسبی در حدی برقرار بود، به خصوص در اسفند ماه؛ ولی با شیوع ویروس کرونا ابتدا بازار کساد و در ادامه مشتری‌های این صنف به صفر رسید.

محمدی‌کمسرخ در پایان گفت: تا زمانی که این بیماری ریشه‌کن نشود، نمی‌توان برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی کرد، چراکه همه در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند و رفت و آمد‌ها تا حد قابل ملاحظه‌ای کم شده است.

ارسال نظر