اقتصاد۲۴- سیروس مقدم در پاسخ به این پرسش که حجم بالای تبلیغات در خلال پخش یک سریال چه تاثیرات منفیای میتواند داشته باشد، توضیح داد: نکتهای که وجود دارد و در همه جای دنیا روال است این است که همه سازندگان به دنبال این هستند سریالی بسازند که حجم بالایی از تبلیغات را به دنبال داشته باشد و این یعنی دیده شدن؛ اما به هر حال از سوی دیگر، تبلیغات بیش از حد هم قطعا تاثیر منفی خواهد گذاشت.
کارگردان سریال «پایتخت» ادامه داد: به هر حال تبلیغات میان برنامه بخشی از کار است برای چرخاندن چرخه سینما و تلویزیون و نمیشود این چرخه را نادیده گرفت، چراکه گرداننده آنهاست.
مقدم در عین حال پیشنهاد داد: حجم بالای تبلیغات در خلال برنامه، اگر در یک نوبت پخش شود، بهتر است تا ارتباط مخاطب با سریال قطع نشود؛ البته این چیزی نیست که مختص «پایتخت» باشد و در سریالهای دنیا هم حجم تبلیغات در خلال پخش همینگونه است.
این کارگردان با اشاره به جنس تبلیغاتی که در صداوسیما انجام میشود، نیز گفت: نوع تبلیغات و انتخاب آنها به ما مربوط نمیشود. این است که ما در سریال «پایتخت» قبل از آغاز کار، تبلیغ داشتیم، اما تبلیغی که جذاب و شیرین است و مخاطب را آزار نمیدهد. شاید اگر برای ساخت تبلیغات خوب تلاش شود و این تبلیغات برای مردم دلچسب باشد مخاطب آزرده نشود.
او در بخش دیگری از این گفتگو درباره جابهجایی خط قرمزهای تلویزیون توسط سریال «پایتخت» با اشاره به شوخیها و تحلیلهایی که در فضاهای مختلف از جمله فضای مجازی صورت میگیرد، گفت: در زمانهای که شما در فضای مجازی انواع و اقسام شوخیها و تحلیل از حوادث و وقایع روزمره را با لحنهای مختلف شاهد هستید، تلویزیون ما نمیتواند و نباید ارتباطش را با مخاطب میلیونیاش که به فضای مجازی هم دسترسی دارند قطع کند و یا از زمانه خود عقب بیفتد. تلویزیون میتواند خود را با شرایط واقعی روز جامعه همراه کند و با حفظ شئونات اخلاقی و ضوابط انسانی و اجتماعی و با تکیه بر قانون و شرع و عرف رایج، مهمترین موضوعات روزمره جامعه را مطرح کند.
بیشتر بخوانید: داستان های عجیب «پایتخت ۶»
این کارگردان در ادامه مطلب بالا متذکر شد: یکی از دلایل محبوبیت سریال «پایتخت» و کاراکترهایش نیز در همین مقام میگنجد. پایتختیها با تکیه بر مسائل روز مردم و جامعه و طرح انتقادات و دلخوریها، توانستهاند بخش وسیعی از جامعه را نمایندگی کنند و حرف دل مردم را با زبان طنز و شوخی و گاهای گزنده مطرح کنند، زیرا وظیفه طنز نیز همین است؛ طرح موضوعات و درد و رنجهای بشر با زبان شیرین و امیدبخش. اگر با همین دیدگاه به «پایتخت» و خطوط قرمز نگاه شود، «پایتخت» نه تنها مخرب و ویرانگر نیست که امیدبخش و آرامکننده روح و روان آدمهاست. مخاطبان بعد از دیدن «پایتخت» کاملا شیرین شده و ساعاتی را از نومیدی فاصله میگیرند و احساس میکنند که «پایتخت» حرف دل آنها را میزند. همین آرامش ذهنی و روانی مردم منجر به آرامش و امنیت جامعه و سرزمینمان میشود.
کارگردان سریال «پایتخت» ادامه داد: به هر حال تبلیغات میان برنامه بخشی از کار است برای چرخاندن چرخه سینما و تلویزیون و نمیشود این چرخه را نادیده گرفت، چراکه گرداننده آنهاست.
مقدم در عین حال پیشنهاد داد: حجم بالای تبلیغات در خلال برنامه، اگر در یک نوبت پخش شود، بهتر است تا ارتباط مخاطب با سریال قطع نشود؛ البته این چیزی نیست که مختص «پایتخت» باشد و در سریالهای دنیا هم حجم تبلیغات در خلال پخش همینگونه است.
این کارگردان با اشاره به جنس تبلیغاتی که در صداوسیما انجام میشود، نیز گفت: نوع تبلیغات و انتخاب آنها به ما مربوط نمیشود. این است که ما در سریال «پایتخت» قبل از آغاز کار، تبلیغ داشتیم، اما تبلیغی که جذاب و شیرین است و مخاطب را آزار نمیدهد. شاید اگر برای ساخت تبلیغات خوب تلاش شود و این تبلیغات برای مردم دلچسب باشد مخاطب آزرده نشود.
او در بخش دیگری از این گفتگو درباره جابهجایی خط قرمزهای تلویزیون توسط سریال «پایتخت» با اشاره به شوخیها و تحلیلهایی که در فضاهای مختلف از جمله فضای مجازی صورت میگیرد، گفت: در زمانهای که شما در فضای مجازی انواع و اقسام شوخیها و تحلیل از حوادث و وقایع روزمره را با لحنهای مختلف شاهد هستید، تلویزیون ما نمیتواند و نباید ارتباطش را با مخاطب میلیونیاش که به فضای مجازی هم دسترسی دارند قطع کند و یا از زمانه خود عقب بیفتد. تلویزیون میتواند خود را با شرایط واقعی روز جامعه همراه کند و با حفظ شئونات اخلاقی و ضوابط انسانی و اجتماعی و با تکیه بر قانون و شرع و عرف رایج، مهمترین موضوعات روزمره جامعه را مطرح کند.
بیشتر بخوانید: داستان های عجیب «پایتخت ۶»
این کارگردان در ادامه مطلب بالا متذکر شد: یکی از دلایل محبوبیت سریال «پایتخت» و کاراکترهایش نیز در همین مقام میگنجد. پایتختیها با تکیه بر مسائل روز مردم و جامعه و طرح انتقادات و دلخوریها، توانستهاند بخش وسیعی از جامعه را نمایندگی کنند و حرف دل مردم را با زبان طنز و شوخی و گاهای گزنده مطرح کنند، زیرا وظیفه طنز نیز همین است؛ طرح موضوعات و درد و رنجهای بشر با زبان شیرین و امیدبخش. اگر با همین دیدگاه به «پایتخت» و خطوط قرمز نگاه شود، «پایتخت» نه تنها مخرب و ویرانگر نیست که امیدبخش و آرامکننده روح و روان آدمهاست. مخاطبان بعد از دیدن «پایتخت» کاملا شیرین شده و ساعاتی را از نومیدی فاصله میگیرند و احساس میکنند که «پایتخت» حرف دل آنها را میزند. همین آرامش ذهنی و روانی مردم منجر به آرامش و امنیت جامعه و سرزمینمان میشود.
سیروس مقدم در بخش دیگری از گفتگو با اشاره به فرارسیدن عید نوروز و جشنهای دیگر در کشورمان که هرساله به آزادی برخی زندانیان منجر میشود، درباره بخشی از قسمت اول سریال «پایتخت» گفت: در آستانه فرارسیدن عید نوروز و جشنهای سالگرد انقلاب و سایر اعیاد و جشنها، هرساله رسم است که با پیشنهاد قوه قضاییه و تایید و حکم رهبر انقلاب، بسیاری از زندانیان که واجد شرایط سازمان زندانها هستند عفو و آزاد شده و به آغوش خانواده و جامعه بازمیگردند؛ این اقدام همواره مورد حمایت آحاد مردم، هنرمندان و ... بوده است و باعث خشنودی خانوادهها و زن و بچههای این آزادشدهها میشود. در سریال «پایتخت» هم این وجه انسانی و فرهنگی و دینی باعث آزادی ارسطو از زندان شد و ما با طرح این موضوع هدفمان تشکر قلبی و امتنان از این اقدام رهبر معظم انقلاب بوده است. ما تلاش کردیم تا این تعامل انسانی و خداپسندانه و بازتاب آن را در جامعه و خانوادهها که به وحدت و همدلی بیشتر مردم و مسوولان و در نتیجه استحکام بیشتر نظام میانجامد نمایش دهیم؛ آن هم در شرایطی که جامعه به همدلی و آرامش و شادابی احتیاج دارد تا بتواند از بحران ویروس کرونا به سلامت عبور کند.
منبع: ایسنا