وی افزود: با گسترش این ویروس در سراسر آسیا، اروپا، خاورمیانه و ایالات متحده، کشورها اقدامات همه جانبه، سریع و قاطعی را برای کاهش توسعه همه گیرشدن انجام دادهاند و مدارس و دانشگاهها را تعطیل کردهاند. در ۱۳ مارس ۲۰۲۰، OECD تخمین زد که به دلیل تعطیلی مدارس آموزش بیش از ۴۲۱ میلیون دانش آموز در ۳۹ کشور تحت تأثیر قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه تصمیمات مربوط به کنترل ریسک شیوع کرونا ویروس باعث شده است که در برخی کشورهای متاثر از شیوع بیماری مانند چین، کره جنوبی، ایتالیا و ایران میلیونها دانشآموز به سمت آموزش موقت درخانه با استفاده از رسانه و فضای مجازی سوق داده شوند عنوان کرد: این تغییرات مطمئناً باعث نگرانی در نظامهای آموزشی و خانوادهها شده است، اما بدون شک توانسته است نمونههای جدیدی از نوآوری آموزشی را نیز به وجود آورد.
وی افزود: اگرچه قضاوت درباره چگونگی تأثیر COVID-۱۹ بر سیستمهای آموزشی در سراسر جهان بسیار زود است، اما شواهد مختلفی وجود دارد که نشان میدهد این تعطیلات و راه حلهای جبران عقب ماندگی تحصیلی میتواند تأثیر ماندگاری در مسیر یادگیری، نوآوری و دیجیتالی شدن فضای آموزش داشته باشد.
وی با بیان اینکه در ایران با شروع تعطیلات، امکان یادگیری از طریق رسانه ملی و فضای مجازی در حوزههای آموزشی، پرورشی و ورزشی برای دانشآموزان فراهم شده است گفت: باید برای دانش آموزانی که در قرنطینه خانگی هستند علاوه بر مباحث آموزشی فعالیتهای حرکتی و ورزشی نیز برنامه ریزی شود تا نشاط و شادابی و سلامتی آنان در ایام تعطیلی مدارس و حضور در خانه حفظ شود.
وی افزود: اینکه آموزش و پرورش توانسته در این ایام خود را برای هر شرایط بحرانی که به تعطیلی مدارس منجر شود آماده و مجهز کند که دستاورد بزرگی است. هرچند که آموزش مجازی و راه اندازی شبکه اجتماعی شاد مکمل خوبی برای کلاسهای درس و فعالیتهای آموزشی است، اما مهم آن است که به همراه کسب تجربه از این نوع آموزش عدالت آموزشی در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه همچنین باید برای مناطق کم برخوردار که دسترسی به شبکههای تلویزیونی و یا فضای مجازی ندارند راه چاره مناسبی اختصاص داده شود اظهار کرد: فراموش نشود در صورت کاهش هزینههای دسترسی و افزایش کیفیت دسترسی در همه کشورها، شکاف در کیفیت آموزش کاهش و در نتیجه برابری اقتصادی - اجتماعی بیشتر میشود.
وی با اشاره به اینکه در موضوع آموزش مجازی باید سواد و مهارت فناوری اطلاعات معلمان نیز به روز و کافی باشد تا با بهره گیری از ابزارهای مختلف مسیر آموزش برای دانش آموزان را هموارتر و سهل کنند عنوان کرد: بسیاری از کشورها در این ایام استفاده از اینترنت برای آموزش و یادگیری معلمان و دانشآموزان را رایگان اعلام کردند تا معلمان و دانشآموزان بدون دغدغه در فرایند یاددهی – یادگیری شرکت کنند.
وی با تاکید بر اینکه ستاد ملی کرونا برای تعطیلات نوروز۹۹ خانوادهها را به ماندن در خانه و سفر نکردن توصیه کرده است و این برای دانشآموزانی که در سن رشد شخصیتی، جسمی و حرکتی هستند کمی ناراحت کننده است گفت: بنابراین آموزش و پرورش به همراه رسانه ملی باید در این مسیر گامهایی بردارند و در کنار برنامههای آموزشی نیز فعالیتهای ورزشی و حرکتی را بگنجانند.
وی افزود: بدون شک اقدامات همه جانبه آموزش و پرورش بر هدفمندی تعطیلات مدارس تاثیر زیادی خواهد گذاشت و نهاد تعلیم و تربیت کشور میتواند از فرصت پیش آمده به خوبی در جهت کسب تجارب برتراستفاده کند و کشور را در شرایطی که با مشکلات ناشی از شیوع کرونا ویروس مواجه است کمک کند.
وی با بیان اینکه مدارس قطب فعالیتهای اجتماعی و تعامل انسانی هستند و با تعطیل شدن آنها، بسیاری از کودکان و نوجوانان تعامل و ارتباط اجتماعی که برای یادگیری و پیشرفت آنها ضروری است را از دست میدهند اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان نهاد مسئول باید بتواند این خلاء را با برنامهریزیهای آموزشی و پرورشی در رسانه و فضای مجازی پر کند.
وی ادامه داد: صاحبنظران آموزشی معتقدند که همهگیری کرونا ویروس نیز فرصتی شد برای یادآوری مهارتهای لازم به دانشآموزان مانند تصمیمگیری آگاهانه، حل مسئله خلاقانه و شاید مهمتر از همه سازگاری است.
وی با اشاره به اینکه نظامهای آموزشی باید به بحث و گفتگو با ذینفعان برای بررسی مدت زمان تعطیلی مدرسه و تصمیمگیری در مورد اینکه آیا برنامه یادگیری از راه دور بر آموزش دانش جدید متمرکز شود یا دانش دانشآموزان دروس قبلی را تقویت کنند، بپردازند گفت: چرا که باید فعالیتها را بسته به وضعیت مناطق با سطح برخورداری متفاوت، سطح مطالعات، نیازهای دانشآموزان و در دسترس بودن والدین برنامهریزی کنند.
منبع: ایسنا