تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۹

افت شارژدهی باتری تسلا مدل S پس از ۲۳۵ هزار کیلومتر کارکرد

حتما متوجه شده اید که باتری تلفن همراه شما پس از چند ماه یا ورود به سال دوم دیگر مثل روز‌های اول شارژدهی نداشته و عملکرد آن افت پیدا می‌کند. این مساله در رابطه با خودرو‌های الکتریکی نیز صادق است، چرا که با گذشت زمان کارایی باتری آن‌ها نیز کاهش یافته و به تبعیت از آن مسافت قابل پیمایش نیز کمتر از قبل می‌شود.
اقتصاد۲۴- حال سوال مهمی که به ذهن مشتریان بالقوه خطور می‌کند اینست که میزان افت کارایی باتری خودرو‌های الکتریکی در بلند مدت تا چه حد است؛ به ویژه اینکه باتری گران‌ترین جزء از یک اتومبیل برقی محسوب می‌شود و تعویض آن ممکن است هزینه‌ای بیش از ده هزار دلار به مالک تحمیل کند.

اخیرا فردی به نام برندن فلش (Branden Flasch) که مالک یک دستگاه تسلا مدل S است، با تهیه ویدیویی جالب سعی کرده به سوال فوق پاسخ دهد. خودروی آقای فلش به نسخه ۷۰D تعلق داشته و مدل سال ۲۰۱۵ است. کد ۷۰D به معنای آن است که باتری خودرو ظرفیتی برابر با ۷۰ کیلووات ساعت دارد و پیشرانه نیز از دو موتور الکتریکی تشکیل یافته است.

در طول ۵ سال گذشته، تسلا مدل S متعلق به برندن فلش حدود ۱۴۶ هزار مایل (حدود ۲۳۵ هزار کیلومتر) کار کرده و بیش از ۱۰۰۰ بار شارژ شده است. این فرد جوان به منظور تست کارایی باتری خودرو، با شارژ کامل به دل جاده‌ها و خیابان‌ها زده و تا خالی شدن شارژ به رانندگی با سرعت میانگین ۷۰ مایل (۱۱۲.۶ کیلومتر) در ساعت پرداخته است.

همانگونه که در ویدیوی ضمیمه شده می‌توانید مشاهده فرمایید، پس از حدود ۲۰۸ مایل مسافت (۳۳۴ کیلومتر) شارژ باتری تسلا مدل S آقای فلش صفر می‌شود. با چنین رکوردی باید گفت پس از ۵ سال، باتری این خودرو ۸۳ درصد از ظرفیت اصلی خود را حفظ کرده و به طور میانگین هر ساله ۳.۴ درصد از میزان شارژدهی آن کاسته شده است.

ذکر این نکته ضروری است که آقای فلش در طول مدت مالکیت خود فراتر از میانگین ایالات متحده به رانندگی با خودروی خود پرداخته است. طبق آمار هر شهروند آمریکایی هر ساله حدود ۱۵ هزار مایل (۲۴.۱ هزار کیلومتر) با اتومبیل شخصی اش رانندگی می‌کند، حال آنکه کارکرد تسلا مدل S طی مسافتی در حدود ۳۰ هزار مایل (۴۸.۲ هزار کیلومتر) در هر سال را نشان می‌دهد؛ بنابراین اینگونه نیز می‌توان نتیجه گرفت که اگر آقای فلش همانند دیگر شهروندان سالانه حدود ۱۵ هزار مایل با تسلا مدل S رانندگی می‌کرد، افت کارایی باتری آن نصف شده و به ۱.۷ درصد کاهش می‌یافت.
منبع: دیجیاتو
ارسال نظر