تاریخ انتشار: ۲۲:۱۴ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
عضو هیأت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی خبر داد:

تخلیه و بارگیری ۱۱۷ کشتی تجاری در مجتمع بندری کاسپین در سال 98

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه، علی رغم تحریم‌های اقتصادی، مجتمع بندری کاسپین از ابتدای سال جاری تاکنون با تخلیه و بارگیری ۱۱۷ کشتی از اهداف برنامه ریزی شده پیشی گرفت و این درحالیست که سال گذشته ۲۰ کشتی در این بندر پهلو گرفته است.

  اقتصاد۲۴-امین افقی، عضو هیأت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه، علی رغم تحریم‌های اقتصادی، مجتمع بندری کاسپین از ابتدای سال جاری تاکنون با تخلیه و بارگیری ۱۱۷ کشتی از اهداف برنامه ریزی شده پیشی گرفت و این درحالیست که سال گذشته ۲۰ کشتی در این بندر پهلو گرفته است، اظهار داشت: دست یابی به این آمار بیانگر رشد مبادلات تجاری در قالب تامین کالا‌های اساسی کشور نظیر انواع غلات و روغن خوراکی و همچنین دام زند، انواع لاستیک خودرو، مواد غذایی و شیمیایی، چوب و نیز تأمین مواد اولیه واحد‌های تولیدی کشور با ارزش وزنی حدود ۲۵۰ هزار تن و صادرات مشقات نفتی، مواد غذایی، صنایع دستی، مصالح ساختمانی، ماشین آلات و محصولات ایرانی به کشور‌های حاشیه دریای خزر و کشور چین با ارزش وزنی حدود ۲۲ هزار تن بوده است.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان با بیان اینکه با انعقاد تفاهم نامه‌های مشترک بین المللی از سوی این سازمان و راه اندازی کریدور جدید چین–قزاقستان–ایران (بندر کاسپین) با محوریت این منطقه و حضور در کمیسیون‌های مشترک کشور‌های منطقه، استفاده از ظرفیت‌های اوراسیا، مجتمع بندری کاسپین موفق شد علاوه بر تأمین نیاز‌های داخلی کشور اقدام به صادرات محصولات و کالا‌های ایرانی به کشور‌های مسیر کریدور نماید، افزود: براساس آمار در سال جاری TEU ۸۴۶ کانتینر کالا به مقصد نهایی چین صادر و TEU ۲۹۰۲ کانتینر از مبدأ چین به این مجتمع بندری وارد گردیده است.
بیشتر بخوانید:تداوم تولید و عرضه مواد ضدعفونی کننده در ارس

وی فعال سازی کریدور شمال-جنوب را از برنامه‌های دیگر سازمان متبوع خود دانست و اعلام کرد اقدامات و تفاهم نامه‌های داخلی و خارجی جهت فعال سازی این کریدور صورت پذیرفته است. در سفر دی ماه امسال هیات رسمی سازمان به آستراخان روسیه با حضور رئیس هیات مدیره سازمان اولین کانتینر آزمایشی از مسیر این کریدور حمل شد.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی خلق ارزش و ایجاد مزیت‌های رقابتی، کوتاهی مسیر، کاهش هزینه‌های حمل و نقل، تسریع و تسهیل خدمات به فعالان اقتصادی و بندری، ارائه مشوق‌های قانونی متنوع از سوی این سازمان بهمراه توسعه زیرساخت‌ها و نزدیکی به تهران و مراکز تولیدی و جمعیتی کشور را از دیگر دلایل استقبال بازرگانان به مجتمع بندری کاسپین عنوان کرد و گفت: اولویت مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی جذب کالا‌های جدید و متنوع، بازاریابی به منظور حضور محصولات ایرانی در بازار‌های کشور‌های همسایه است و همچنین در تلاشیم با کاهش هزینه‌های حمل کالا، زمینه کاهش قیمت تمام شده کالا جهت استفاده مصرف کنندگان فرآهم گردد

مهندس افقی با اشاره به آغاز بهره برداری رسمی از اسکله‌های مجتمع بندری کاسپین در سال ۹۷ به تخلیه و بارگیری ۲۰ کشتی در این بندر در سال گذشته اشاره و خاطر نشان کرد: هم اکنون این مجتمع بندری با سه پست اسکله فعال در حال ارائه خدمات است و طبق پیش بینی‌های انجام شده در سال آینده دو پست اسکله دیگر نیز مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

این عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی تکمیل و توسعه زیر ساخت‌های بندری، اتصال راه آهن سراسری به مجتمع بندری کاسپین، بهره برداری از اسکله رو رو در حال ساخت و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه احداث اسکله‌ها و پسکرانه را از اهداف و برنامه‌های راهبردی سازمان منطقه آزاد انزلی در سال ۹۹ در این مجتمع بیان کرد و اظهار امیدواری نمود باتوجه به ظرفیت تجارت با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا و با توجه به مزیت‌های مناطق آزاد کشور، این مجتمع بندری در آینده نزدیک به عنوان هاب ترانزیت کالا با کشور‌های عضو آن اتحادیه تبدیل خواهد شد.
 
منبع:دیار میرزا
ارسال نظر