تاریخ انتشار: ۲۲:۵۷ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
ورود برخی واحد‌های تولیدی چابهار به جبهه مبارزه با کرونا

همه اقدامات کرونایی منطقه آزاد چابهار

منطقه آزاد چابهار علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در این روز‌های سخت شیوع ویروس کرونا و کمبود شدید ماسک و موادضدعفونی کننده در بازار با تغییر خط تولید برخی کارخانه‌ها و افزایش نیرو تمام توان خود را برای مقابله با گسترش این ویروس بکار گرفته است.
 
اقتصاد۲۴- مدیرعامل منطقه آزادچابهار در یک اقدام جهادی و هدایت و راهبری چند کارخانه تولید عطر و ادکلن را موظف کرد با تغییر خط تولید نسبت به تولید مواد ضدعفونی اقدام کنند و این کار سبب شد تا بخشی از نیاز‌های شهرستان چابهار به ویژه اماکن پرتردد، ادارات، مغازه‌ها و معابر عمومی به این مواد تامین شود.

یکی از مشکلات مهم در جنوب سیستان و بلوچستان کمبود امکانات و تجهیزات بهداشتی ودرمانی است که منطقه آزاد با انجام برخی اقدامات بخوبی و به موقع توانست برخی از این کمبود‌ها را جبران کند.

ضدعفونی رایگان و مشارکت در ضدعفونی مدارس، مساجد و اماکن عمومی و پرتردد از روز‌های نخست شیوه ویروس کرونا در منطقه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

کاهش پرواز‌ها و تردد‌های جاده ای، اعمال محدودیت‌ها در رفت وآمد و پای کار بودن مسوولان به ویژه فرمانداری و منطقه آزاد نقش مهمی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در این شهرستان داشته باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون ۱۸ هزار ماسک N ۹۵ وجراحی، ۳۱۴ هزار لیتر محلول ضدعفونی، ۵۰۰ دست لباس مخصوص بیمار، ۱۱۰ دست گان کرونا و ۵۸۰ دست گان پزشکی تحویل هفت مرکز بهداشتی و درمانی جنوب سیستان وبلوچستان شده است.

محمداکبر چاکرزهی افزود: منطقه آزاد چابهار با تمام توان نیرویی و خدماتی برای مقابله با ویروس کرونا در حال تلاش است و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

وی گفت: ۲ واحد تولیدی مواد بهداشتی و آرایشی با اصلاحات خط تولید هم‌اینک موادشوینده و ضدعفونی کننده برای تامین نیاز بازار و مردم آغاز بکار کرده است.
 

بیشتر بخوانید: کمک‌های اهدایی منطقه آزاد چابهار میان هفت مرکز درمانی بلوچستان تقسیم شد

وی گفت: اجرای طرح تشدید اقدامات بهداشت محیط در سطح منطقه طبق دستورالعمل وزارت بهداشت و درمان، ایجاد مرکز توزیع و عرضه مستقیم محصولات تولیدی بهداشتی و ضد عفونی برای دسترسی عموم و تنظیم بازار، برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری (در خانه می‌مانیم) بصورت مجازی با موضوعات فیلم، عکس، طنز، کتابخوانی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهداء جوایز به نفرات برگزیده، تهیه و تولید محتوای اطلاع رسانی از جدیدترین یافته‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و نشر گسترده، تهیه مستند به صورت فیلم‌های کوتاه با مفهوم رعایت فاصله اجتماعی (فیزیکی)، با همکاری بنیاد خیریه مهبان جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیران و تهیه بسته‌های غذایی برای حمایت از خانواده‌های آسیب‌پذیر که در این ایام بیکارند، اطلاع رسانی روزانه و هشدار‌های بهداشتی از طریق (اینفوگرافی- موشن گرافی، فتونیوز، کلیپ‌های کوتاه) - تهیه اخبار از عملکرد‌های مدیریت‌های مختلف و تکرار آن در چند نوبت توسط رادیو ندای بهار و تبدیل ستاد تسهیلات سفر نوروزی به ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا گوشه‌ای از اقدامات منطقه آزاد چابهار برای مقابله با شیوع کرونا است.
 

کمک ۲۵ میلیارد ریالی منطقه آزادچابهار به بخش ویژه کرونا

 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار گفت: این سازمان ۲۵ میلیارد ر یال برای بخش ویژه کرونا به منظور پیشگیری از شیوع این ویروس کمک کرده است.

عبدالرحیم کردی اظهار داشت: مراکز تجاری و واحد‌های خدماتی سطح منطقه آزاد چابهار برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و تامین سلامت تجار و مردم تا اطلاع بعدی تعطیل شده و اقدامات پیشگیرانه‌ای با اولویت فضا‌های عمومی سطح منطقه آزاد انجام شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار افزود: تمامی فضا‌های عمومی، سرویس‌های بهداشتی، مساجد، اماکن تفریحی، گردشگری و ورزشی، مدارس، شهربازی پلاژ ساحلی تیس و نقاط پرتردد سطح منطقه آزاد چابهار به صورت روزانه سمپاشی و ضدعفونی می‌شود.

وی ادامه داد: تمامی همایش‌ها، جشنواره‌ها، رویداد‌های فرهنگی، ورزشی، هنری و جشن‌ها لغو شده و برای تامین موادضد عفونی مدارس چابهار توسط منطقه آزاد اقدامات خوبی انجام و تمام مدارس با کمک این سازمان ضدعفونی و گندزدایی شده است.

کردی گفت: پایگاه غربالگری مسافران در ورودی منطقه آزاد با همکاری شبکه بهداشت و درمان چابهار فعال شده و آمادگی کامل برای هرگونه خدمات رسانی و پیشگیری از ویروس کرونا در سطح این منطقه تا عادی شدن شرایط پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی گسترده‌ای برای سلامت مردم و پیشگیری از ویروس کرونا در سطح منطقه آزاد بصورت بروشور، بنر، تراکت، تبلیغات محیطی و شبکه‌های اجتماعی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: همراهی و همکاری مادی و معنوی این سازمان برای سلامت مردم با استفاده از تمام ظرفیت‌ها ادامه دارد و در نشست‌های مختلف بر بسیج تمامی امکانات برای پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا تاکید شده است.
 

برنامه‌های فرهنگی و جشنواره‌های منطقه آزاد چابهار تعطیل شد

 

مسوول کمیته روابط عمومی ستاد مقابله با کرونا منطقه آزاد چابهار نیز گفت: ممنوعیت برپایی کمپ مسافری و چادر در سطح منطقه، لغو تمامی رویداد‌های فرهنگی، جشنواره‌ها، اجتماعات و کنسرت‌ها، تعطیلی بازار‌ها و مراکز تجاری منطقه آزاد چابهار، چهار مصوبه نشست ستاد مدیریت بحران این منطقه است.

حسام‌الدین یوسفی اظهار کرد: ستاد مدیریت بحران مشاور و پشتیبان پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ (کرونا) در سازمان منطقه آزاد چابهار به منظور جلوگیری از گسترش بیماری و انجام حمایت‌های درمانی و روانی در منطقه چابهار تشکیل و فعال شده است.

وی برنامه‌های عملیاتی این ستاد را اعمال سیاست‌های کاهش تردد شهری، پیشگیری از گسترش بیماری، واسط درمانی، فرهنگ‌سازی اجتماعی و تهیه و توزیع اقلام بهداشتی ذکر کرد.

مدیر روابط عمومی منطقه آزاد چابهار ادامه داد: در جلسات ستاد مدیریت بحران این منطقه آزاد بر اقدامات پیشگیرانه و استمرار آن‌ها تا شکست این ویروس و عادی شدن شرایط فعلی تأکید شده است و روزانه اماکن، بازار‌ها و خیابان ها، معابر عمومی پیکره مسکونی، روستای تیس، فضای پارک‌ها و سطح معابر منطقه، پمپ بنزین، بهداری و داروخانه روستای تیس به منظور مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا توسط نیرو‌های زحمتکش واحد آتشنشانی و خدمات ایمنی سازمان منطقه آزاد چابهار ضدعفونی و گندزدایی می‌شود.

وی گفت: در این نشست‌ها هفت مصوبه به تصویب این ستاد رسیده که از مهم‌ترین آن‌ها مه پاشی پیکره مسکونی، تجاری، اداری و سایر اماکن برحسب نیاز هر هشت ساعت یک‌بار به مدت سه روز، اطلاع‌رسانی به شهروندان محدوده منطقه آزاد چابهار توسط خودرو‌های آتش‌نشانی، حراست، مساجد و کانون فرهنگی با استفاده از بلندگو‌های ثابت و سیار درخصوص خارج نشدن از منزل به‌جز در موارد ضروری و اعلام شماره تماس، مشاوره به سؤالات شهروندان محدوده منطقه آزاد در زمینه بیماری کرونا است.

مسوول کمیته روابط عمومی ستاد مقابله با کرونا منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: شماره تلفن ۰۵۴۳۵۳۱۲۲۴۴ ستاد مدیریت بحران منطقه آزاد چابهار به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی است.

وی گفت: خط تولید ماسک با همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار و موسسه مردم‌نهاد طلوع بی‌نشان‌ها آغاز شده و تولیدات در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

یوسفی افزود: ضد عفونی و گندزدایی جایگاه‌های عرضه سوخت سطح شهر به منظور مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا توسط نیرو‌های زحمتکش واحد آتشنشانی و خدمات ایمنی سازمان منطقه آزاد چابهار در حال انجام است و تا عادی شدن شرایط ادامه دارد.

 

۳۰۰ نفر از صاحبان واحد‌های تجاری منطقه آزادچابهار اجاره بهای خود را بخشیدند

 

دبیر اتاق بازرگانی و صنایع منطقه آزاد چابهار گفت: بیش‌از ۳۰۰ نفر از صاحبان واحد‌های مراکز تجاری این منطقه به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مغازه‌ها اجاره‌بهای خودشان را تا پایان این تعطیلات بخشیدند.

محمدصادق مبرهن اظهار داشت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا در منطقه و تعطیلی مراکز تجاری و عدم فروش در صنوف مختلف ممکن است این تعداد افزایش یابد.

وی افزود: هماهنگی با سازمان منطقه آزاد چابهار در تمامی موارد به ویژه اجرای درخواست مدیرعامل سازمان مبنی بر تعطیلی مراکز تجاری و خدماتی منطقه و جلوگیری از ایجاد هر گونه تجمع و اجتماع خطرزا از دیگر اقدامات انجام شده برای مقابله با ویروس کرونا بوده است.

دبیر اتاق بازرگانی و صنایع منطقه آزاد چابهار گفت: ارسال نامه و درخواست مکتوب به مدیرعامل سازمان در خصوص ارائه تسهیلات، تخفیفات و معافیت‌های مرتبط با ایام تعطیلی از طرف سازمان و موافقت با بخشی از درخواست‌ها و ابلاغ آن به واحد‌های سازمانی از دیگر اقدامات اتاق بازرگانی است.

وی بیان کرد: مذاکره با بانک رسالت برای پرداخت تسهیلات با نرخ صفر درصد برای تامین حقوق اسفند ٩٨ کارکنان موسسه‌ها و مالکان مراکز تجاری و دریافت تسهیلات در کمتر از ٢ روز توسط چهار موسسه انجام شد.
 
منبع: منطقه آزاد چابهار
ارسال نظر