اقتصاد ۲۴ - مجتمع بندری شهید رجایی، با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قارهای کشتی ها، با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود.
این مجتمع عظیم بندری که در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی، واقع شده، به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و استانهای تولیدی کشور و همچنین برخورداری از زیر ساختهای مناسب شقوق مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، هوایی وجاده تاریخی ابریشم، بیشترین نقش در صنعت حملونقل را ایفا کرده و با بیش از ۸۰ بندر معروف جهان از طریق ۳۵ خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی دارد.
مشخصات بندر شهید رجایی
مجتمع بندری شهید رجایی با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفتهترین ترمینال کانتینری کشور پس از افتتاح فاز دوم طرح توسعه از ظرفیت ۶ میلیون TEU کانتینر در سال برخوردار بوده و حجم گستردهای از عملیات جابجایی کالای عمومی خصوصاً محصولات فولادی، فله خشک، فله مایع و فرآوردههای نفتی خام در این بندر انجام میشود.
حرکت بندر به سوی جهانی شدن
این مجتمع عظیم بندری بعنوان دروازه واردات و صادرات و تنظیم کننده نبض اقتصاد کشور، طی سالهای اخیر حرکتی را برای جهانی شدن و گرفتن سهم بیشتری از حملونقل دریایی و تجارت بین المللی آغاز کرده و برای ایستادن در رتبه اول بنادر منطقه در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور، برنامههایی با هدف توسعه و افزایش کارایی و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بندر به اجرا درآمده است.
بیشتربخوانید: توسعه حمل و نقل چند وجهی راهبرد مهم بندر شهید رجایی در سال جهش تولید
نقطه آغاز جهش فعالیتهای بندر، طرح توسعه و تکمیل حوضچههای دوم و سوم این مجتمع به منظور احداث اسکلههای جدید با آبخور حدود ۱۷ متر برای پهلو دهی شناورهای با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن بوده است. الحاق ۲۴۰۰ هکتاراز اراضی واقع در شمال بندر شهید رجایی و ارتقاء مساحت بندر به ۴۸۰۰ هکتار و فراهم شدن امکان ایجاد یک شهر لجستیک بندری برای بسط و توسعه صادرات مجدد و ارائه خدمات ارزش افزوده از مهمترین اقدامات در حال انجام برای پیوستن این بندر به جمع بنادر نسل سوم جهان بوده و با اجرای آن در آیندهای نزدیک، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، ارزشمندترین و موثرترین نقش را در شکوفایی اقتصادملی و توزیع کالا در منطقه ایفا خواهد کرد.
اقدامات شاخص بندر شهید رجایی در سال ۹۸
بندر شهید رجایی به عنوان یکی از دروازههای اصلی تجارت ایران در خلیج فارس در سالی که گذشت طبق بررسیها توانست مجموعه اقدامات شاخصی را در بحث کاهش هزینههای حملونقل دریایی، ارتقا ایمنی آبهای ساحلی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در سواحل استان، اقدامات مناسب در راستای ارتقاء ایمنی آبراهها و کانالهای دسترسی به بنادر، تعاملات بینالمللی، روشهای نوین تعمیر و نگهداری در بندر، جهش در تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و دیگر محصولات نسبت به سال قبل و میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی در سالی که گذشت را به ثبت برساند.
نقطه آغاز جهش فعالیتهای بندر، طرح توسعه و تکمیل حوضچههای دوم و سوم این مجتمع به منظور احداث اسکلههای جدید با آبخور حدود ۱۷ متر برای پهلو دهی شناورهای با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن بوده است. الحاق ۲۴۰۰ هکتاراز اراضی واقع در شمال بندر شهید رجایی و ارتقاء مساحت بندر به ۴۸۰۰ هکتار و فراهم شدن امکان ایجاد یک شهر لجستیک بندری برای بسط و توسعه صادرات مجدد و ارائه خدمات ارزش افزوده از مهمترین اقدامات در حال انجام برای پیوستن این بندر به جمع بنادر نسل سوم جهان بوده و با اجرای آن در آیندهای نزدیک، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، ارزشمندترین و موثرترین نقش را در شکوفایی اقتصادملی و توزیع کالا در منطقه ایفا خواهد کرد.
اقدامات شاخص بندر شهید رجایی در سال ۹۸
بندر شهید رجایی به عنوان یکی از دروازههای اصلی تجارت ایران در خلیج فارس در سالی که گذشت طبق بررسیها توانست مجموعه اقدامات شاخصی را در بحث کاهش هزینههای حملونقل دریایی، ارتقا ایمنی آبهای ساحلی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در سواحل استان، اقدامات مناسب در راستای ارتقاء ایمنی آبراهها و کانالهای دسترسی به بنادر، تعاملات بینالمللی، روشهای نوین تعمیر و نگهداری در بندر، جهش در تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و دیگر محصولات نسبت به سال قبل و میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی در سالی که گذشت را به ثبت برساند.
در این خصوص از مجموعه اقدامات شاخص یاد شده در بالا میتوان به تعمیرات اساسی اسکله شماره ۱۶، تعمیرات اساسی انبار شماره ۲۱ بندر، احداث دیوار پیرامون زون اداری، احداث کانال هدایت سیلاب در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری، احداث ساختمان ریلی گمرک، آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث مخازن نگهداری فرآوردههای نفتی، آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث پایانه ترانزیتی و صادراتی و افتتاح پروژه احداث مخازن نگهداری فرآوردههای نفتی اشاره کرد.
در همین راستا و در ادامه اقدامات شاخص انجام گرفته در سال ۹۸ همچنین میتوان به پیشرفت بیش از ۳۷ درصدی پروژه فاز ۳ ترمینال کانتینری طرح توسعه بندر شهید رجایی، تخلیه و بارگیری یک میلیون و ۶۷۰ هزار TEU کانتینر، تخلیه و بارگیری ۶۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تن کالای غیر نفتی و تخلیه و بارگیری ۳۲ میلیون و ۳۸۸ هزار تن کالای نفتی طی ۱۲ ماهه سال جاری در بنادر استان اشاره داشت.
افزایش جذب سرمایه گذاری بخش غیر دولتی در بندر شهید رجایی با انعقاد قراردادهای جدید، انجام ۲ هزار کیلومتر عملیات آبنگاری (هیدروگرافی) در محدوده کانال دریایی و مسیر دسترسی به دو بندر شهید رجایی و خلیج فارس با استفاده از تجهیزات روز دنیا، نصب دستگاه پایش آنلاین آلودگی نفتی در اسکله ویژه حمل مواد نفتی بندر شهید رجایی برای اولین بار در بنادر کشور در راستای ایمنی ناوبری و حفظ محیط زیست دریایی، تجهیز ۵ ایستگاه ساحلی به سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)، افزیش ضریب ایمنی سفرهای دریایی، نصب نرم افزار NAVIPRO و چارت بروز شده منطقه در برجهای کنترل بنادر کیش، لنگه، شهیدحقانی و مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی مجتمع بندری شهید رجایی، برگزاری نخستین مانور ریلی کانتینری با شعار «توسعه ارتباط ریل - بندر در راستای رونق تولید» و اجرای ممیزی نظارت برفرآیندهای جاری مراکز HSE در بندر شهید رجایی از دیگر اقدامات انجام گرفته در بحث مهمترین اقدامات شاخص در بنادر مرکزی استان هرمزگان و بندر شهید رجایی به شمار میآید.
در این زمینه میتوان به دیگر اقدامات انجام گرفته همچون برگزاری ۸۰ دوره آموزشی تخصصی و عمومی دریایی و بندری به میزان ۱۵۰۰ ساعت طی ۱۱ ماهه سال گذشته، طراحی، خرید، نصب و راه اندازی سیستم Access Control بندرشهید رجایی (فاز درب کامیون رو) وراه اندازی کمپین "دریا را ۳۶۰ درجه ببین" با هشتگ (SeeSea۳۶۰#) و اجرای فم تریپ (تور رایگان آشناسازی) اشاره داشت.
منبع: وزارت راه و شهرسازی