تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۶۷ نظر
فروش کلاغ به جای قناری در مقابل چشم نهاد‌های نظارتی؛

پیش بینی ترکیدن حباب بازار بورس

علی اکبر عرب مازار ضمن تشریح علل رشد شاخص بورس، از فعالیت یک جریان سازمان یافته در بورس پرده برداشت.
اقتصاد۲۴- این روز‌ها اقتصاد ایران علی رغم اینکه در رکورد به سر می‌برد، ولی ظاهرا اوضاع بورس بد به نظر نمی‌رسد. طی چند ماهه گذشته شاخص بورس روند افزایشی به خود گرفته در حالی که فعالیت حجم قابل توجهی از شرکت‌ها و کارخانه‌ها متوقف و یا کند شده است؛ و لذا این سوال مطرح است که علت رشد شاخص در بورس چه منطق علمی دارد؟

دکتر علی اکبر عرب مازار، فارغ التحصیل دانشگاه ایالتی میشیگان و استاد دانشگاه شهید بهشتی، در همین باره با بیان اینکه افزایش قیمت شاخص‌ها هیچ دلیل منطقی و علمی ندارد، گفت: چه اتفاقی در اقتصاد افتاده که شاخص‌ها این گونه در حال رشد هستند؟ آیا رونق اقتصادی ایجاد شده است؟

وی در گفتگو اختصاصی با خط بازار با اشاره به افزایش ۲ الی ۳ درصدی شاخص در هر روز طی ۵ ماه گذشته گفت: در حدود ۴۰۰۰ میلیارد وارد بازار بورس شده است.

عرب مازار گفت: این روند در حالی رخ داده که رشد سهام‌های ریشه دار اصلا این گونه نبوده و ارزش سهام‌های متفرقه متعلق به شرکت‌های ورشکسته در حال رشد نجومی است.



رئیس سابق هیئت مدیره بانک دی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شرکتی در بورس وجود دارد که شش ماه تعطیل و به قیمت ۲۰ میلیارد تومان فروخته شد در حالی که ارزش آن طی این مدت به ۳۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

عرب مازار گفت: شرکت دیگری وجود دارد که سه سال است طبق حسابرسی‌های صورت گرفته مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است و ورشکسته اعلام شده در حالی که سهام آن از ۶۰ تومان به ۶۰۰۰ هزار تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید: واگذاری شستا نقطه عطف واگذاری سهام شرکت‌های بزرگ دولتی
وی شرایط کنونی بازار بورس را نگران کننده توصیف کرد و گفت: مسئولان بورس و نهاد‌های نظارتی باید نسبت به اتفاقات اخیر پاسخگو باشند.

عرب مازار با بیان اینکه سفته بازی در هیچ بازی مورد تایید نیست چه در بازار طلا، چه ارز و چه بورس، گفت: رشد شاخص در بورس بیشتر به دلیل سفته بازی است و نه رشد صنعت و اقتصاد کشور.

وی گفت: اگر این حجم از گردش پول در بازار بورس نصیب شرکت‌ها و ارتقای صنعت می‌شد، جای خوشحالی بود، ولی متاسفانه بورس به محل رقابت قماربازان و سفته بازان تبدیل شده است.



عرب مازار با خطاب قراردادن هیئت مدیره سازمان بورس گفت: اگر قرار است هر کسی به دلخواه خود در بازار بورس فعالیت کند پس دیگر چرا سازمان بورس تشکیل شده است؟

وی گفت: سازمان بورس در همه کشور‌ها نسبت به افزایش یا کاهش بی دلیل و بی منطق سهام شرکت‌ها مسئولیت دارد و نظارت می‌کند.

عرب مازار ادامه داد: در زمانی که تغییرات سهام یک شرکت منطقی نداشته باشد، نماد آن در بورس بسته می‌شود تا علت مورد بررسی قرار گیرد در صورتی که در حال حاضر چنین اتفاقاتی در بورس نمی‌افتد.

وی گفت: به نظر می‌رسد دولت چشم ش را بر روی ورود نقدینگی بی حساب و کتاب به بورس بسته است.

رئیس سابق سازمان مالیاتی کشور با پیش بینی قریب الوقوع بودن ترکیدن حباب بازار بورس، یادآور شد: در زمانی که چنین اتفاقی بیفتد چه کسانی پاسخگو خواهند بود؟

وی با بیان اینکه احتمالا علت استعفای شاپور محمدی از بورس مربوط به همین مسائل بود، گفت: مسئولان بورس در ماه‌های آتی در مقابل دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگو باشند.

عرب مازار گفت: آقای محمدی به نوعی به دنبال ممانعت از این افزایش‌های افسارگسیخته و بی منطق بود.

وی نسبت به از بین رفتن سرمایه‌های خرد و مردم در صورت ترکیدن حباب بازار بورس هشدار داد و گفت: چرا باید در سایه غفلت برخی از مسئولین چنین اتفاقاتی بیفتد و بعد از جیب مردم خسارت مال باختگان داده شود.

عرب مازار تصریح کرد: در چنین شرایطی که بر بورس حاکم است، درآمد‌های کلانی از جیب مردم نصیب عده‌ای می‌شود که یک ریال آن را نیز مالیات نمی‌دهند.

وی افزود: این پول‌های کلان با یک وقفه زمانی مجددا به اقتصاد برمی گردد و حاصل آن فاصله طبقاتی و اشرافی گری می‌شود.

عرب مازار گفت: نباید در اقتصاد ایران برخی هزار میلیاردی از بورس بدون نظارت مسئولین درآمد‌های بادآورده‌ای به دست آورند.
منبع: خط بازار
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۷
در انتظار بررسی: ۰
مرتضی زمانی
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
در مورد اینکه سهام یک کارخانه که تعطیل و ورشکسته است و یک نگهبان و یک سگ فقط آنجا هستند و از قیمتهای زیر ۱۰۰به چند هزار تومن هم رسیده اند شکی نیست موافقم
اما شما مثل اینکه قیمتهای کالا در بازار فیزیکی رو خبر ندارید
فکرهای کهنه ای مثل شما رو بنده مشابه شخصیت هِم در کتاب چه کسی پنیر مرا دزدید میدونم
اولا خیلی از شرکتها بخاطر بخاطر تورم و ارزش جایگزینی در قیمتهای بالا معامله میشوند
دوما نقدینگی حاصل از سپرده هایی که ۱۵ درصد از بانک سود میگیرن و ۴۰درصد تورم رو مشاهده میکنن وارد این بازار میشن و سوما همه نمادها رو با یه چوب نزنید و یه نگاهی به قیمت ذاتی نمادهای پالایشی و پتروشیمی با دلار ۳تومن ۹۲ و ۹۹ بندازید که اکثرا هنوز هم زیر ارزش ذاتی هستند
چهارما اینکه میگویید چه اتفاقی افتاده یاد بگیرید تحلیلگران بورسی آینده رو معامله میکنن نه الان رو
شما شاهد وبصادر و وتجارت بالای ۲۰۰
خساپا تعدیل نشده بالای ۱۰۰۰ هم خواهید بود
امثال شما مثل دکتر ادیب بورس حوالی ۲۰۰هزار واحد رو حباب میدونستن اما به مرور به بورس بالای ۱میلیون واحد تعظیم خواهید کرد
شما حتما خبر ندارید یک مگاوات نیروگاه چند دلار ارزش جایگزینی دارد و روی وخارزم و مپنا اسم حباب میگزارید
شما شخصیت رباتیک دارید و هوش تحلیلگری ندارید و بهتر است سرمایه خودتان را در اوراق وسپرده ربوی بخوابانید و بدون زحمت سودتان را بکنید
در ضمن شما با شاهکارهایتان از بانک دی یک بانک ورشکسته ساختید که الان برای نجات خود دست به فروش عظیم دارایی های ارزشمندش میزند
حرف و دلیل بر رد نظر شما زیاده اما
عاقلان را اشاره ای بس است
جمشید
ایشون چرا از بیش از 1000 برابر شدن قیمت زمین بین سالهای 1378 الی 1386 اعتراضی نداشته اند ؟
دلیلش به احتمال بسیار بالا سرمایه گذاری این تیپ مسئولان در زمین و املاک است.
از اینکه کسی زمین های احتکار شده شان را به قیمت های نجومی نمی خرد ناراحتند.
شاید تعداد نه چندان زیادی از شرکتهای بورسی را یک عده به قیمت های حبابی رسانده باشند اما در کل خیلی شرکتها زیر قیمت جایگزینی اند. قیمت بالا باشد بلافاصله عرضه شده و جایگزین می شوند.
بورس = موتور محرکه صنعت ؛ تکنولوژی و تجارت
ناشناس
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
دو تفکر متضاد اکنون بر سر جریان بازار بورس با هم در جدال هستن. این برنامه بعد استعفای شاپور خان رنگ بیشتری به خود گرفته. اما جالب اینکه این تفکر مخالف که مدام بر طبل ریزش قریب الوقوع می‌کوبد و مخصوصا نقش دایه مهربانتر از مادر را بخود گرفته هیچ راهکاری برای هدایت جریان نقدینگی ارائه نمی‌دهد.
اکنون هر دو طیف نظر مشترکی دارند مبنی بر اینکه بخشی از سهام فعلی مخصوصا شرکت‌های کوچک مورد تهاجم گروه‌های سفته باز در زمان مدیریت خود رئیس قبلی قرار گرفت و تا دهها برابر رشد کرد. مدیریت قبلی چرا چشم خود را بر روی این بازی بست و هیچ راهکاری نداد؟؟ این حبابیون لرزان چکار کردن در طی همین دوران اخیر؟؟
بخش دوم و اصلی برنامه همانطور که گفته شد. آیا مدام صدور بخشنامه شبانه سندروم چهار شنبه شبهای بی قرار راه حل مناسب برای بازار بود؟؟
بارها طی این مدت تذکر داده شد بیایید راه حلی ارائه کنید نقدینگی به سمت شرکت‌های بنیادی با ارزش که از رشد اخیر بی بهره مانده هدایت شود اما چکار کردند؟؟ هر بار نقدینگی سمت نمادهای بزرگ روان شد شلاق عرضه های سهمگین حقوقی های همیشه گرسنه سیل خریدران را خفه کرد. و این بازی همچنان ادامه دارد.
طی هفته اخیر در سه روز کاری حقوقی #شتران با بیش از 600 میلیون عرضه در دو روز کاری سهم را به منفی کشید طبق روال یکسال اخیر.
بعد بوق میزنن سهام کوچک حباب گرفته.
الان من سهامدار باید چکار بکنم؟؟ بیام شتران 700 تومنی و سهام پالایشی و معدنی همچون ومعادن و کچاد و کگل رو نقد کنم از بورس کجا ببرم؟؟
جناب عرب مازار و بقیه حبابیون همیشه لرزان جواب بدید به این سوأل.
محسنی
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
با سلام
۱۰۰ درصد با نظر اقای عرب مازار موافقم چرا که ۹۸ درصد بازار سهام از طریق کانالها و گروهای تلگرامی داره بالا میره که هر کدوم از این کانالها و گروهها از ۵۰ تا ۲۰۰۰۰ نفر عضو دارن و بطور قاطع عرض می کنم سهام شرکت هایی که داره بالا میره بین همین گروهها داره بین همون کد های بورسی جابه جا میشه ویه رانت و کلاهبرداری بزرگ داره انجام میشه.
گمراه کننده
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
اخه به تو چه
رضا
اتفاقا همون شرکت ورشکسته ای که شما میگید آقا زمین و املاکش را تبدیل به ریال بی ارزش کنید قطعا ارزشش چند صد برابره قیمت زمین از بیست سال پیش به کجا رسیده اون قیمت سهم دو ریال امده روش شما حرف از حباب میزنید قیمت دلار از بیست سال بیش تا کنون چقدر رفته بالا بخدا بورس الان هیچ رشدی نکرده سهم صد تومانی تجارت بخدا مایه خنده است انشالله با هدایت پول به بورس شرکت ها ارزش پیدا می‌کنند و از این وضعیت نجات پیدا می کنیم سهم زیر ده هزار تومان خیلی با این وضعیت مفت هستش
ناشناس
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
سقوط بورس نزدیک است
بدبخت خرده سرمایه گذار!!!
ناشناس
حتما دلال دلار هستی
حامد
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
دولت داره از بورس پشتیبانی میکنه و تا این حمایت باشه بورس همچنان صعودی است ضمنا با این حمایت دولت مردم دنبال خرید دلار و طلا نیستند
مهدي صادقي
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
بايد بورس رو با بقيه بازارهاي سرمايه مقايسه كرد
طلا و سكه ٦ تا ٧ برابر شده
قيمت ماشين ٥الي ٦ برابر شده
قيمت دلار ٥ تا ٦ برابر شده
قيمت مسكن الا ماشالله
حالا بايد انتظار داشت بورس منفي بشه؟!!!!!!!!!!
ناشناس
اقتصاد ایران در این دوسال منفی ده درصد بوده یعنی بورس به قیمت دلاری باید ده درصد کوچیک بشه بورس 96 90 میلیارد دلار بوده و الان 130 میلیارد دلاره فاجعه نزدیکه
علی
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
این دوست عزیز به ظاهر کارشناس اما وابسته به گروهی خاص توجه دارن که اگه به سایربازارها مثل مسکن و دلار. و طلا و قیمت کالاها هم نظری بندازن بااین دید همه جا حباب هست؟
یعنی هیچ چیزی به قیمت دوسال پیش یا حداقل کمتراز سه چهاربرابرش پیدا نمیشه
اگه حبابه همه حبابن
پس ایشالا بعد از ترکیدن حباب همه بنزین ۷۰۰ تومنی و مسکن سه میلیونی درتهران و پراید بیست میلیونی و... تومملکت میبینیم جناب به ظاهر کارشناس
علی
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
بانک ها با سپرده های مردم کلی پول خلق کردن با ضریب فزاینده ۱۰ برابری، حتی بورس اگه حباب داشته باشه بهتره تا اینکه دلار و کالاهای مصرفی حباب داشته باشه، این انگیزه سود و ریسک مردم اگه تو بورس نره جاهای دیگه اقتصاد را نابود میکنه، الان هم تو بورس شرکتهایی هستن حباب دارن، به هر حال هرکسی ریسک نا بجا میکنه باید عواقب ریسک را با ضرر بده، تا خرید و فروش سهام را یاد بگیره، نمیشه سازمان بورس بیاد از خودش قانون و تبصره اضافه کنه، اگه قرار باشه علت بالا رفتن سهم را سازمان بورس بدونه تا قانع بشه حباب نیست خودش یه نوع رانته، طرف ۸ سال پولش را گذاشته بانک با سود ۲۴ درصد ۱۰برابر شده نرفته زحمت بکشه بورس یاد بگیره باید بیاد با اون پولش سهام حبابی را از همون بانکیه بخره دیگه یکم از از اون سود بانکی را به بانک پس بده
رسول
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
اگه شما ارزش بورس ایران رو با دلار حساب کنی مطمن باش نه تنها رشد نکرده بلکه کاهشی هم شده ولی برای بعضی سهم ها نظر شما درسته که قیمتش 20 برابر شده درصورتی که نه تولیدی داره و نه کارخونه اش تکمیل شده
افشین
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
با نظر جناب دکتر کاملا موافقم و ریزش به نظرم از یکشنبه یواش یواش شروع میشه
سفته بازی تو بعضی سهم ها به آخرش نزدیک شده
محمد
از این یکشنبه ها دوساله گفتن میاد ولی خبری نیس
اشکان
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
یکی نیست به ایشون بگه قیمت ۲۰۶ ۷برابر شده سکه ۷برابر شده اینا رو نمیبینی خود ارز همینطور چند برابر شده بعدشم تمام سهمای بورس که ۶برابر نشدن اگه همه شده بودن بله این حرف درست بود بازار بورس داره خودشو با تورم هماهنگ میکنه
ناشناس
اینایی که منفی میدن هنوز کد بورسی نگرفتن :))
علی
آقای کارشناس که می فرمایید بورس حباب دارد !!!بهتره بدانید یک کیسه پنجاه کیلویی پهن گاو یا همان کود گاو که دوسومش خاک میباشد قیمتش هست شصت هزار تومان معادل ششصد هزار ریال معادل نصف حقوق یک روز بنده بازنشسته آنوقت سهم یک شرکت که به قول شما ده برابر شده لکن هنوز یک بیستم یک کیسه کود حیوانی بیشتر نیست پس کمی تعمق چیز خوبیه !!!!
سفورا
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
من با صحبتهای ایشون موافقم همه سهامها تو یکسال اخیر کم کم۱۰ برابر شده درحالیکه الان ملک دوساله تقریبا راکد بوده دلار تقریبا ۱۶ تومنی دوساله همین قیمته و همینطور ماشین که تو دوسال اخیر دوبرابر شده حالا برید قیمت سهامهارو تو این دوسال نگاه کنید سهامهای ۲۰۰ تومنی ۶۰۰۰ هزار تومن شده یعنی چند برابر؟
ناشناس
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
فواره چو بالا رود آخر سرنگون شود

هر چیزی بهاری دارد و خزانی در ثانی هر چیزی که دولت حمایت کنه مطمئنا به ضرر مردمه شک نکنید البته نور چشم های رانت خوار بهره خودشون را خواهند برد
ناشناس
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
بورس به معنی کیف پول هست پولی که وارد بورس میشود باید اصلش نزد دولت تضمین بشه وسودش روی حساب کتاب باشه فعلا که از ترازوی سنگی استفاده میشه
کارشناس.اقتصادی
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
سلام حبابی بودن بعضی شرکتها ممکن درست باشه اما بانکها تنها شرکتهای بورسی هستند که حباب ندارند . بانکها مثل وبملت بانک تجارت وصادرات از پتاسیل بالا برخوردار هستند با توجه به تورم نه تنها حباب ندارند بلکه جای رشد چند برابری را دارند. در حال حاضر قیمت سهام این بانکهای یاد شده تقریبا مفته و وظیفه سازمان بورس وسایر مسولین است برای کشف قیمت واقعی هر سهم ارزشیابی بعمل آید و در این مقطع زمانی که دولت قصد فروش سهام این سه بانک یاد شده را دارد مفت بدست سفته بازان بورس نیفتد و فربه شوند اگر می خواهید پی به ارزش واقعی هر سهم سه بانک ملت تجارت و صادرات ببرید سری به دارایی ارزی دلار و تسعیر ارز ناشی از دلار و درصد سود تراز منتهی به سال ۹۷ و۹۸ و ارزشیابی دارایی های اخیر و سود انباشته ای پی اس سال ۹۷ و با احتساب سود ۹۸ وارزیابیها دلارهای تسعیر نشده و کثیرالملاک بودن وسود اوری شرکتهای زیر مجموعه و سرمایه گذاری در شرکتهای نفتی و دلارهای اعلام نشده و افزایش دو سرمایه سنگین در شرف انجام وبملت با پتانسیل بالا تصدیق خواهید کرد که قیمت هر سهم این بانکها مفت است . بنظرم قیمت واقعی هر سهم وبملت ۵۰۰۰۰ هزار ریال است وقیمت هرسهم وتجارت وصادرات بیش از ۸۰۰۰ ریال است امیدوارم مسولین کشف قیمت هر سهم اقدام کنند وسلام
غلامرضا
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
نفرمودید نقدینگی های اندک به سمت چی سوق داده شوند طلا و ماشین و ارز و مسکن که بواسطه مدیریت امثال شما از توان دارندگان پولهای خرد خارج است ضمنا وقتی دولت تصمیم دارد ۳۰ هزارمیلیارد اردیبهشت از مردم با بهره ۱۹ درصد وام بگیرد !!!!
ماهک رادمان
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
اولا ایشون خودش چه گلی به سر بانک دی زده که اینطور مدعی هستش..ثانیا دلیل رشد بورس به خاطر اقتصاد قوی که امثال ایشون دست اندر کارش هستن نیست.. بلکه به خاطر بی ارزش شدن روزافزون ارزش پولی مملکت ماست و بالا رفتن قیمت سهم به خاطر بالا رفتن ارزش جایگزینی شرکتهاست..ثالثا امثال ایشون موقعی که دلار و طلا و مسکن دیوانه وار و بدون منطق رشد میکردن کجا تشریف داشتن..
ماهک رادمان
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
اولا ایشون که یکی از رئوس بانک دی هستن چه گلی به سر این بانک فشل زدن..ثانیا رشد بورس ایران به دلیل بی ارزش شدن هر روزه ارزش پول مملکتمون البته به لطف اقتصاد دانانی مثل ایشونه و افزایش قیمت سهمها به دلیل افزایش ارزش جایگزینی شرکتهاست ..ثالثا ایشون موقعی که قیمت طلا و دلار و مسکن و خودرو سونامی وار افزایش پیدا میکرد کجا تشریف داشتن..تازه از لپ لپ اومدن بیرون؟؟؟
ناشناس
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
شما دکترا چی دارید آقای دکتر علت رشد بورس جا ماندن از افزایش افسار گسیخته قیمت دلار ه بورس الان رو دلار هفت هزار تومن معامله میشه ارزش زیاد برخی شرکتها هم تجدید ارزیابی املاک که تا حالا خواب بودند واقعا جالبه که افزایش قیمت مسکن و ارزاق اولیه مردم سفته بازی نیست حرکت بورس به سمت ارزش واقعی و تورمی خودش سفته بازیه واقعا که چقدر ما متخصص داریم .
ناشناس
دلار چهار برابر شده
شاخص از 90 هزار شده 700 هزار
طمع چیز وحشتناکی است
ناشناس
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
آقا به اصطلاح کارشناس الان دولت جناب آقای روحانی است یعنی تورم دویست درصد روزشمار شما خواب بودید در همه گرانیها در واقعی شدن نرخ بورس بیدار شدید
اسی
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
ما موندیم قسم حضرت عباس باور کنیم یا دم خروس
اگر قراره بورس بریزه پس نقدینگی باید کجا بره و اگر قراره شاخص افزایش یابد تا کجا باید برود تا دلار بالا میره بورس هم افزایش پیدامیکنه
ناشناس
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
آخه بگو شما چجوری شدید کارشناس لامصب.. قیمتها همه نجومی شده و قیمت‌های عجیب و قریبی در بازار وجود داره چجوری از حباب صحبت میکنن. دو تا شرکت ورشکسته رو الکی نام می‌برند و بسنده میکنن به اون 2 تا شرکت... آخه عقل هم چیز خوبیه.. بعدش الان بورس سودی توش نیست فقط ارزش پول از دست نمیره از بس تورم زیاد شده
ناشناس
بورس از سال 96 7 برابر شده و دلار 4 برابر اگر دلار بشود 28000 تومان بورس با این قیمتها حباب ندارد
ناشناس
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
بورس حباب نداره
۲×۲=۴
فعلا باحمایت اوباما از نماینده دمکرات شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات کم شده
ویروس کرونا معضل دوم برای ترامپ
در بین سردمداران جهان به جز پوتین و جانسون هیچ محبوبیت و حمایتی نداره
درصورت شکست ترامپ اگر بانک مرکزی و عوامل نفوذی در اقتصاد بازی درنیارن همه چیز درست خواهد شد انشاالله
علی
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
خیلی سادس
هر وقت چیپس ۴ هزار تومنی شد هزار تومن
اونوقت بازار سقوط میکنه
رشد بورس
۱ . تورم سال قبل که جم شده و امسال رها خواهد شد
۲. نقدینگی سرسام اور
۳. دلار ۲۰ تومنی خیلی نزدیک
۴. حمایت دولت
۵. قیمت نفت ارزان در مقابل بدهی دولت و در امد کم دولت، نتیجه درخاست پول از بانک مرکزی، نتیجه افزایش نقدینگی ،نتیجه افزایش تورم
نتیجه افزایش قیمت دلار ، نتیجه افزایش شاخص در اصل سودی در کار نیست فقط جلوگیری از کاهش ارزش پول هست
حتی شرکتی که ورشکست شده دستگاههاشو بده اهن قراضه بخره بازم حق داره که رشد داشته باشه با این ابر تورم
تا شهریور اوکی هست ترسی نداریم
بعد از شهریور ترسناکه اونهم با خبرهای خوب مثل گذر از کرونا و فعال شدن شرکتهای خودی و چینی امید هست که بازم بره بالا
ناشناس
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
شیر تو نظرت
آدم ابوالبشر
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
آقای عرب مازار حتما به دنبال فرصت خرید میگرده و از قافله جا مونده
الان همه چی ۱۰ برابر شده به غیر از بورس
این حق بورسی هاست که رشد کنن .
مسکن چندین برابر شده میوه و...‌ و همه چی وقتی به بورش رسید شد حباب!
حسن
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
با عرض معذرت
به حساب کارشناس شما اگر چیزی تو مغزت می‌بود بانک دی را ورشکست نمیکردی
ناشناس
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
همین آقای عرب مازار که در جبهه مخالف دولت و بورس،تفنگ به دست گرفته،روزگاری،مدیر عاملِ بانک دی بود. چنان بلایی به سر بانک دی و پرسنل خدّوم وسهامدارانش(50% خانواده محترم شهدا و بقیه سهامداران)،آورد که بانک را تا مرحله ورشکستگی کشاند. آقای عرب مازار،شما برای اهالی بازار شناخته شده اید
ناشناس
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
یک آپارتمان معمولی ۲۵۰ متری تو ولنجک تهران 10-12میلیارد قیمت رو داره ، به ما بگید کدوم حباب هست؟!
چرا کسی از حباب مسکن تو ایران سخن و حرفی نمی زنه ؟ چون خودشان دخیل هستند ؟!!!! ولی بورس ؟؟!!..
ناشناس
قیمت ملک در کل ایران سه برابر شده در مناطق خاص حداکثر تا 5 برابر
ناشناس
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
اولا ورود تازه نفس هایی که به بورس را در نظر بگیرد. ثانیه به ثانیه دارند اضاف میشه. از ۸۰ میلیون جمعیت تا پایان سال احتمال داره به ۵ میلیون سهامدار برسه و کلام آخر اینکه اواخر امسال و اوایل سال بعد سهام زیر ۱۰۰۰ تومان میفته.با این تورم ترسی به دل راه ندید..هیچ حبابی وجود نداره
اقتصاد دان بایگان
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
دکتر قره باغبان رحمت اله علیه می فرمودند اقتصاد مثل بادکنک است زیاد بادش کنید می ترکد یعنی اینکه حجم پول که زیاد شد ضربات خود را به سایر بخش ها منتقل می کند لذا در واقع ما حباب پولی داریم نه حباب بورسی
نمازی
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
دلار ۴ برابر شده
بورس بالای ۱۰ برابرشده
درحقیقت اگه دلار ۴۰ هزار تومان بود این رشد بورس منطقی بود
ولی الان که حدود ۱۶ هزار تومان هست کاملا مشخصه غیر منطقی هست
وحباب داره بخصوص الان که رشد کرونا بورس جهان را با مشکل مواجه کرده شاید در کوتاه مدت بورس باز هم سرمایه واردش بشه ولی ریسک خیلی بزرگی هست
ناشناس
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
ظاهرا ایشان نگران است کسی پول بادآورده بدست آورد .درجواب بایدبه ایشان گفت اولا دربورس معامله گر باید زحمت یکشد وباعلم ودانش به معامله بپردازد وثانیا برفرض این پولها بادآورده باشد بایدبه ایشان گفت پول بادآورده ولی حلال به مراتب بهتروبا برکت تر از پولهای حرام ربوی ولی کم مقدار است .
اسماعیل
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
سازمان بورس داره حمایت میکنه که نقدینگی به بورس وارد بشه بعد بعضیا که اصلا هیچ ربطی بهشون نداره همش هشدار میدن. آخه مرد حسابی مگه توی این مملکت زندگی نمیکنی؟ الان یک پفک کمتر 2 یا 3 تومن نیس. شما اصلا مطالعه میکنی؟تازه تصمیم گرفتن قیمت جدید دارو رو بالا ببرن؟ خب طبیعتا قیمت سهامشم میره بالا. اون سهام 60 تومانی هم که میگی صد درصد اگه تولیدی نداره. با پول سرمایه گذار و مسئولینی با لیاقت میتونه رشد کنه،که بدون تولید هم تجدید ارزیابی می‌کنند و در نتیجه قیمت سهم بالا خواهد رفت
ناشناس
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
اقای دکتر تو این مملکت چی درسته وسرجاشه که بورس وشهرداری وبیمه وووو درست وسرجاشون باشه!؟!!
فقط بیچاره جووناکه هیچ اینده ای متصور نیست
ناشناس
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
چرت داری میگی
حامد
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
خود بانک دی اندازه ارزش دوتا ایران خودرو زیان انباشته داره بعد میاد درباره حباب صحبت میکنه
ح
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
آقای مازار شما در دوران ریاست امور مالیاتی دارای انتقادهای بیشماری بودید انتصاب افراد نالایق تا... هست مدیره بانک ضرر ده دی بودید . شما اگر کارشناس بودید آنهمه اشتباه در مدیریت تان نداشتید و حال شده اید کارشناس بورس
ناشناس
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
این روزها همه دکترن وصاحب نظرآیا بنزین ۳۰۰۰ تومانی باوجود اینکه قیمت نفت جهانی کاهش یافته حباب نیست و تنها رشد شاخص بورس حبابه
ناشناس
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
به نظر من دکتر درست میگه من خودم از کسانی هستم که خرده پول سرمایه گذاری در بورس کردم اما واقعا اگه یه کمی منطقی فکر کنید میبینید بعضی از سهام ها فقط با تبلیغات فضای مجازی داره بالا میره مثلا من سهامی را سراغ دارم که در عرض یک ماه حدود 71درصد رشد کرده در صورتیکه نه افزایش سرمایه داشته و نه تولید بیشتر و فقط تبلیغات عزیزان بهتر است با علم وارد بورس شویم و احساسی و بدون بررسی و فقط با تبلیغات کانال های تلگرامی سهم نخریم تا خدای ناکرده زندگی خود را در بورس نبازیم
ت
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
خخخخ خیلی جالبه ها اینایی ک دلال های بزرگ مسکن و سکه و دلار هستن با دیدن بالا رفتن شاخص بورس دارن احساس خطر میکنن ک کالا ها و خونه هاشون رو دستشون نمونه دارن منفی میگن به بورس حالا شماها که چند ساله دارین یکه تاز سر مردمو میبرین و خونشونو تو شیشه این همه سود کردین هیشکی هیچی نگفت ولی تا چند درصد شاخص رفت بالا دادتون در اومد جالبه
ناشناس
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
اجازه بدید یکسال هم بورس پیشتاز باشد تا مسکن و طلا و ارز حداقل نقدینگی مردم بجای اینکه با سودهای اندک و ناچیز در برابر تورم دست عده ای بانکدار باشد و به قول خودتان سود هزار میلیاردی ببرند و در عوض به مردم سودی صدقه ای بدهند در بورس باشد و در بدبینانه ترین حالت آن افزایش تولید و اشتغال را برای ملت بهمراه دارد از شما دانشمند اقتصادی میپرسم زمانی که در بانک دی بودید سپرده های مردم را چگونه به بهایی اندک در بورس سرمایه گذاری می‌کردید و سودهای هزار برابری می‌بردید به مردم در عوض چه می‌دادید اما متاسفانه همان سود های کلان را با عناوین مختلف حقوق، پاداش هیئت مدیره و غیره و... به فکر مردم نبودید حداقل ذره ای انصاف خرج می‌کردید و چند طرح صنعتی تولیدی و یا آموزشی و.... راه اندازی می‌کردید کمترین نفعش برای خودتان این بود که حق الناس کمتری به گردنتان بود لطفا نظراتی که تاکنون هیچ دستاوردی نداشتند را نگه دارید و دل مردم را به تلاطم نیندازید و بگذارید مردم با آرامش خاطر مدت اندکی با دلخوشی زندگی کنن
ناشناس
دود این باد کردن بورس عاقبت در چشم مردم عادی خواهد رفت کسانی که روی این موج سوار هستند اولین نفر از بورس خارج خواهند شد
مهران
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
وقتی قیمت ماشین۴برابر،قیمت طلاوسکه ۵برابر،قیمت مسکن۷برابر،قیمت هرکالای خوراکی حداقل ۵برابرشده مطمئنا بورس هم محکوم به صعودخواهدبودودرسالهای طلایی بورس که ازپارسال تادوسال ونیم دیگرهم ادامه خواهد داشت و حتی پیشبینی شاخص هشت میلونی هم بعضی از کارشناس هادادن واتفاقا درست هم خواهدبود،این حرف شماکه میگید حباب هست کاملا غیرمنطقیه مگردرمعدودسهامهایی که حباب دارن وغیرمنطقی صعودی شدن،وگرنه بورس حداقل تاسه سال آینده دوران طلایی خواهدداشت وصعودی خواهدبود
ناشناس
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
سلام
معاملات در بازار بورس تابع عرضه و تقاضا است در حال حاضر روند معاملات صعودی است واین نظرات منفی آقای عرب هیچ تاثیری در سهامداران ندارد
ناشناس
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
سلام
آقای عرب این منفی بافی ها مربوط به ایالت میشیگان است نه ایران بازار بورس ایران با حجم نقدینگی بالا و استقبال زیاد از بازار بورس روند بازار صعودی است
ناشناس
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
ملت شریف بورسی ایران، بدانید و آگاه باشید از همین روز اس که تمام سرمایه های مردم رو بلوکه کنن و اعلام کنن که مملکت تحریم و منابعی نداریم صندوقها خالیه، مجبور شدیم از پس انداز و سرمایه های مردم برای کشور هزینه کنیم، حالا هرکس جرات داره اعتراض کنه!. نه غلام؟
علی
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
فاتحه بورس با واگذاری دولتی پی‌درپی از قبل خوانده شده.بااین کار دارن هزینه خرید سکه رو در میان. دوباره گران کنن بفروشن
ناشناس
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
آقا اصلا بورس حباب نه بالون پول سرگردان بریزه بازار مردم حتی اقلام خوراکی هم نتونن بخرن خوبه یا بره سمت دلار و کلی مشگل برا همه درست کنه وووو.... با این شرایط اقتصاد و تحریم و کرونا برای جلوگیری از تورم شدید به خاطر چاپ پول بهترین راه تامین مالی دولت فروش شرکت‌های دولتی تو بورس و تقویت بورس هست
ناشناس
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
جالبه زده جز هیئت مدیره بانک دی بوده . شما با دیدگاه های 20 سال پیش دارید همه چیز نگاه می‌کنید برید افکار کهنه خودتون عوض کنید اگه جای سران بودم شما اعدام میکردم چون به جای حمایت از شرکت و اقتصاد کشورت داری سهامدارهای تازه وارد تحریک به منفی کردن میکنید
کاربر
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
سلام
این نظر منفی آقای عرب نسبت به بورس درست نیست اظهار نظر ایشان بدرد ایالت میشیگان میخوره نه ایران . نمی دانم چرا استقبال زیاد سهامداران و هجوم نقدینگی در بورس را نمی بیند.
علی امینیان
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
عرض سلام و خسته نباشید

من تازه وارد بورس شدم. مزاحم شدم شرکت یا شرکتهایی رو که صلاح میدونین برا خرید سهام رو بپرسم ازتون.

با تشکر
علیاقا
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
به نظر من ایشان یک سر به بانک دی بزنند حباب اونجاست گر اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی برو پی کارت عمو بزار مردم کارشون را بکنند
بهروز نبوی
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
نکته مهم اینجاست که بعضی ها فکر میکنند که تا زمانی که داره میره بالا سهام نگه میداریم ولی بعدش که منفی شد میفروشیم وقتی شاخص قرمز یا منفی شه همه شروع به فروختن میکنن (دقیقا مثل موقعی که سبزه همه میخرن) ولی چون خریداری وجود نداره همینجوری که قیمت ها دقیقه ای بالا میرفت اون موقعه ثانیه ای پائین میاد و باز خریداری وجود نداره و این یعنی نابودی سرمایت..و دقیقا این بلا سره من اومده و امیدوارم این بلا سره شما نیاد..ولی به عنوان یک قدیمی بهتون توصیه میکنم روزانه خرید و فروش کنید و همیشه انلاین باشید و وقتی دیدید سهام های شرکت های بزرک داره منفی میشه سریع بفروشید و ریسک نکنید این رشد قیمت ها با این رشد اقتصادی کاملا مشکوکه و باید با احتیاط عمل کنید
سید
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
نظرحضرت عالی درباره فعالیت در بورس و کسب سود در آن و رد این ادعا که بورس قمار است چیست؟2 - آیا اگر شغل انسان فقط فعالیت در بورس باشد مشکل دارد؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی(مدظله)
جواب به طور کلی اگر در معاملات بورس: 1) شرايط شرعي رعایت شود؛ 2) معاملات بر اساس عقود شرعی و اسلامی باشد؛ 3) معاملات صوری و غیر واقعی نباشد؛ 4) مطمئن باشد و متضمن ضرر و خسارت نشود؛ 5) به شکل هرمی که با مدیریت سودجویان و قماربازان حرفه ای اداره میشود نباشد؛ اشکال ندارد؛ در غیر این صورتها جايز نيست. یاحقّ.
سعید
۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
درود به شرفت آقای عرب مازار که چند ماه قبل از ریزش تاریخی بورس ایران که کالا باهماهنگی نهادهای ناظر ودولت انجام شد،هشداراین ریزش ودادید وتو این سایت وهمه محافل شما وامثال شمامورد هجوم وتهمت وافترا وبدوبیراه قرارگرفتین
لعنت به تمام کسایی که که اینجاچرت وپرت به شما وامثال شماگفتند وباعث شدند که دلسوزای واقعی مثل شما شناخته نشند.
ارسال نظر