اقتصاد۲۴- زنجیره مشکلات صنعت خودرو از افت کیفیت و رشد هزینه تمامشده و قیمت و عرضه انحصاری گرفته تا تولید بر بستر پلتفرمهای قدیمی و فاقد قدرت رقابتپذیری در بازارهای هدف صادراتی و حتی بازار داخلی همچنان پر بر جاست؛ اما کارشناسان دیدگاههای متفاوتی در مورد مشکلات ساختاری صنعت خودرو و سازوکارهای خروج از بحران دارند.
دبیر انجمن خودروسازان در این رابطه معتقد است در شرایط فعلی که اختلاف قیمت کارخانه تا بازار بسیار زیاد است باید قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود لذا باید در اسرع وقت نسبت به اعلام قیمت های جدید خودرو اقدام کرد.
احمد نعمت بخش افزود: با وجود قانون بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید که براساس آن انجمن ها باید در تصمیم گیری ها حضور داشته باشند، اما دعوتی از انجمن خودروسازان برای حضور در جلسات ستاد تنظیم بازار که به منظور بررسی قیمت خودرو برگزار می شود صورت نگرفته است.
آفت قیمت دستوری در اقتصاد
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه شرایط خوبی برای صنعت خودروسازی کشور با توجه به ادامه سیاست های اجباری دولت نمی توان ترسیم کرد به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: قیمت گذاری دستوری آفتی است که اقتصاد ایران را رها نمی کند .
وی تصریح کرد: دولت تصور میکند هرچه دستور میدهد باید اجرا شود و این منشاء فساد و ناکارآمدی در اقتصاد میشود چرا که این تنها یک توهم است. در مورد خودرو نیز این خصیصه از سوی دولت از سال ۸۵ در حال اجراست.
کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری هیچگاه موجب آرامش و ثبات در بازار نشده است. انجمن خودروسازان و خودروسازان دنبال پیگیری تعیین قیمت دستوری خودرو نیستند و احتمالا پیگیر تعیین تکلیف تبعات شکایتهای حقوقی و مشکلات بعدی هستند. از سوی دیگر اگر تعیین قیمت جدید نداشته باشند مجبور هستند با همان قیمتهای سال گذشته ادامه دهند که این برای صنعت خودرو بسیار کشنده است.
زاوه با تاکید بر اینکه بازار به این دستورها بی تفاوت است و بر مبنای عرضه و تقاضا قیمت خود را مشخص میکند، گفت: در کشوری که تورم ۴۰ درصدی دارد چطور انتظار میرود قیمتها ثابت بماند و افزایش قیمت را نداشته باشیم و در خوشبینانهترین وضعیت کاهش قیمت داشته باشد. قیمت کالا را که در حال حاضر خریداری میکنید را در ۴/۱ ضرب کنید؛ قاعدتا در آخر سال به آن رقم خواهید رسید. خودرو هم مشمول همین تناسب خواهد شد. این تجربههایی است که سالها بسیار ناکارآمد و فساد زا بوده است.
کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری هیچگاه موجب آرامش و ثبات در بازار نشده است. انجمن خودروسازان و خودروسازان دنبال پیگیری تعیین قیمت دستوری خودرو نیستند و احتمالا پیگیر تعیین تکلیف تبعات شکایتهای حقوقی و مشکلات بعدی هستند. از سوی دیگر اگر تعیین قیمت جدید نداشته باشند مجبور هستند با همان قیمتهای سال گذشته ادامه دهند که این برای صنعت خودرو بسیار کشنده است.
زاوه با تاکید بر اینکه بازار به این دستورها بی تفاوت است و بر مبنای عرضه و تقاضا قیمت خود را مشخص میکند، گفت: در کشوری که تورم ۴۰ درصدی دارد چطور انتظار میرود قیمتها ثابت بماند و افزایش قیمت را نداشته باشیم و در خوشبینانهترین وضعیت کاهش قیمت داشته باشد. قیمت کالا را که در حال حاضر خریداری میکنید را در ۴/۱ ضرب کنید؛ قاعدتا در آخر سال به آن رقم خواهید رسید. خودرو هم مشمول همین تناسب خواهد شد. این تجربههایی است که سالها بسیار ناکارآمد و فساد زا بوده است.
سال پرحاشیه برای صنعت خودرو
زاوه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای صنعت خودرو در سال ۹۹ چه سرنوشتی پیش بینی میشود؟ گفت: تشدید تورم در راه است، شاخص اقتصاد کلان نشان میدهد که کشور دچار تورم بسیار سنگین است و با توجه به شیوع کرونا ویروس این تورم در حال رشد است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: دولت به انضباط مالی هیچ اعتقادی ندارد و در برنامه دولت اتفاقی نیفتاده است؛ از سوی دیگر بودجه امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد منبسطتر شده است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: دولت به انضباط مالی هیچ اعتقادی ندارد و در برنامه دولت اتفاقی نیفتاده است؛ از سوی دیگر بودجه امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد منبسطتر شده است.
بیشتر بخوانید: قیمت خودرو آتش زیر خاکستر کرونا؟
زاوه تبعات منفی را که می تواند بر صنعت خودروسازی کشور تاثیر گذار باشد را چنین تشریح کرد: کاهش قیمت نفت و مشکل در فروش این محصول به عنوان منبع درآمد بسیار کاهش یافته و همچنین موضوع مالیات ها و فرارهای مالیاتی نیز نباید نادیده گرفته شود. از سوی دیگر درآمدهای تعیین شده مالیاتی دولت در بودجه که به دلیل شیوع کرونا غیرقابل دریافت شده است بحران جدیدی را به اقتصاد و بودجه کشور وارد ساخته است.
وی تصریح کرد: همچنین کمک نقدی دولت به بنگاههای اقتصادی به دلیل رکود و تعطیلی در شرایط کرونا میتواند باعث افزایش پایه پولی شود و دولت مجبور به استقراض خواهد شد. این موارد یعنی دولت با کسری بودجه بسیار بیشتر از سال گذشته مواجه است. کسری بودجه سال ۹۸ در نیمه سال خود را نشان داد، اما برای سال ۹۹ از همان ابتدای سال آغاز میشود.
زاوه یادآور شد: به نظر میرسد اقتصاد در سال جاری ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش تورم خواهد داشت. با توجه به تورم ۴۱ درصدی سال گذشته، انتظار میرود در سال جاری این رقم به ۵۰ درصد برسد. این بدان معنی است که اگر پراید ۷۰ میلیون تومان است باید ۳۵ میلیون گرانتر شود. البته مقصر این گرانی خودروساز نیست؛ مقصر اصلی دولت و بانک مرکزی است.
کارشناس صنعت خودرو در ادامه با تاکید بر اینکه بازار خودرو باید با سیاستهای حمایتی به سوی ثبات قیمت هدایت شود، گفت: دولت برای کنترل تورم و مهار قیمتهای نجومی خودرو در بازار، خودروسازان را الزام به فروش دستوری میکند یعنی در واقع دستوری بودن قیمت خودرو و نیز دخیل نکردن افزایش بهای ارز و مواد اولیه در قیمت تمام شده محصول منجر به زیان این شرکتها شده است.
زاوه در پایان تاکید کرد: خودروسازان با توجه به رشد تورم مجبور به افزایش بهای محصولات هستند از اینرو با تعیین سیاستهای صحیح از سوی دولت باید از ایجاد هیجان در بازار با توجه به مشکلات موجود جلوگیری شود در غیر این صورت سرنوشت نامناسبی در انتظار صنعت و بازار خودرو خواهد بود.
زاوه یادآور شد: به نظر میرسد اقتصاد در سال جاری ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش تورم خواهد داشت. با توجه به تورم ۴۱ درصدی سال گذشته، انتظار میرود در سال جاری این رقم به ۵۰ درصد برسد. این بدان معنی است که اگر پراید ۷۰ میلیون تومان است باید ۳۵ میلیون گرانتر شود. البته مقصر این گرانی خودروساز نیست؛ مقصر اصلی دولت و بانک مرکزی است.
کارشناس صنعت خودرو در ادامه با تاکید بر اینکه بازار خودرو باید با سیاستهای حمایتی به سوی ثبات قیمت هدایت شود، گفت: دولت برای کنترل تورم و مهار قیمتهای نجومی خودرو در بازار، خودروسازان را الزام به فروش دستوری میکند یعنی در واقع دستوری بودن قیمت خودرو و نیز دخیل نکردن افزایش بهای ارز و مواد اولیه در قیمت تمام شده محصول منجر به زیان این شرکتها شده است.
زاوه در پایان تاکید کرد: خودروسازان با توجه به رشد تورم مجبور به افزایش بهای محصولات هستند از اینرو با تعیین سیاستهای صحیح از سوی دولت باید از ایجاد هیجان در بازار با توجه به مشکلات موجود جلوگیری شود در غیر این صورت سرنوشت نامناسبی در انتظار صنعت و بازار خودرو خواهد بود.
این افزایش بازار دست خود سازنده های ... هست
والا شما تولید رو ببر بالا قیمت ها خودش درست میشه
الان مشکل بالا بودن بازار نیست
مشکل در نامردی و تولید کم هستش
مردم نخرند ببینم مجبور میشن قیمتا رو بیارن پایین یا نه
یا بگه راهکار ارزان سازی داریم؟
چطور میشه تورم ۵۰ درصده اما حقوق کارگر رو ۲۰ درصد بالا میبرسن؟؟
چرا تا وقتی به نفعتون میشع دم از اقتصاد آزاد و معادلات صحیح اقتصاد رو پیش میکشین اما وقتی به نفعتون نیست ۳۶۰ درجه موضعتون کمونیستی میشه؟؟؟ واقعا مردم رو چی فرض کردین؟این همه دروغ و جفنگیات تحویل مردم ندین.
لطفا نخرین قیمتها میشکنه
بیاییم مهاجرت کنیم به والله بریم استرالیا
حالا هم اگر کسی در اولویت خرید خودرو باشد همین دارندگان خودروی فرسوده هستند نه دلالان صاحب روبات و صاحب نفوذ.
هر چه بگندد نمکش میزنند وای بر آنروز که بگندد نمک