تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
عضو هیات رئیسه اتاق تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴:

قبل از هر کاری به فکر گشایش مرز‌ها باشید/ فعالان اقتصادی بلاتکلیف مانده‌اند

عضو هیات رئیسه اتاق تهران معتقد است؛ باید زیر ساخت‌ها برای تحقق رشد اقتصادی در سال جاری فراهم شود. یکی از ابزار‌های اصلی، گشایش مرز‌های تجاری است که در غیر این صورت هیچ فعال اقتصادی توان دستیابی به اهداف توسعه‌ای را نخواهند داشت. متولیان قبل از هر اقدامی باید با روابط دیپلماسی درصدد رفع مسدودیت‌های مرزی باشند.
 
اقتصاد۲۴- مهمترین برنامه‌های سال جهش تولید در بخش صنعت، معدن و تجارت در هفت محور و ۴۰ برنامه، نهایی و ابلاغ شد. یکی از این برنامه‌ها تحقق شعار بهبود فضای کسب‌وکار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت است.

از سوی دیگر الزاماتی برای تحقق اهداف و اجرای برنامه ها در نظر گرفته شده که یکی از مهمترین آنها تامین منابع ارزی مورد نیاز است که به گفته معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تحقق برنامه‌های جهش تولید در این وزارتخانه نیازمند ۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار منابع ارزی است.

اما ضعف در تجارت خارجی و مسئله بازاریابی و برنامه های حفظ بازار، موضوعی است که سال های سال فعالان اقتصادی از فقدان و یا ضعف در آن رنج می برند. امروز نیز با شیوع بیماری کرونا در جهان بیشتر مرزها به سوی کشورمان مسدود شده است.

یکی از مسائل مهم امروز جوامع صنعتی ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری و پیشبرد اهداف آن با حمایت از سرمایه گذاران است و بدون حمایت از سرمایه گذاران، توسعه بازارها و نفوذ به بازار جدید به سختی قابل حصول است.

در چنین شرایطی، در عین بهره مندی سهامداران از دارایی های متنوع، کار آفرینان کشورها برای سرمایه گذاری می توانند به منبع مالی خوب و متنوعی دست یابند در غیر این صورت بانک‌ها به منبع مالی منحصر به فرد تبدیل می شوند و سرمایه گذاران از تنوع منابع مالی بی بهره خواهند بود. برای ایجاد سرمایه گذاری خوب نیاز به حمایت از سرمایه داران و بهبود فضای کسب و کار است.

به فکر گشایش مرزها باشید

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران در رابطه با برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق جهش تولید در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: امروز با مسدود شدن مرزها هیچ برنامه و طرحی برای رشد اقتصادی کشور قابل بحث و پبش بینی نیست.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق تهران، انتظار می رود دولت هرچه سریعتر با روابط دیپلماسی بخش های مربوط به بازگشایی مرزها را اجرایی کند چرا که تا رفع این مشکل هیچ فعال اقتصادی نمی تواند برای سال جاری خود، برنامه های پیش بینی شده را جهت پیشبرد اهداف اجرایی کند.

مقیمی با تاکید بر اینکه فضای کسب و کار باید با زیر ساخت هایی همچون واردات و صادرات و سایر بخش های مختلف از جمله خدمات حمل و نقل و تولید و صنایع سنجیده شود ادامه داد: فعالان در عرصه های مختلف اقتصادی در حال فعالیت هستند اما مرزها به روی آنها بسته است چطور انتظار می رود این فعالان برنامه هایی در راستای رشد اقتصادی کشور داشته باشند.

بیشتر بخوانید: سیاه چاله‌های اقتصادی سرراه کسب و کار
این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه یکی از محورهای اصلی تحقق شعار سال 99 بهبود و توسعه فضای کسب و کار است چرا از سال های قبل هنوز فضای کسب و کار با موانع زیادی روبرو بوده است؟ گفت: شرط اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار تنها در شفاف سازی قانون و تسریع در اجرای آن است. امروز ناهماهنگی بین دستگاه‌ها، بیش از هفت سال اجرای این قانون را در بلاتکلیفی قرار داده است.

مقیمی ادامه داد: نبود فضای رقابتی در بین سازمان‌ها و همچنین بنگاه‌های اقتصادی باعث شده بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دولتی با وجود زیان‌ده بودن به پشتوانه حمایت‌های دولتی به فعالیت خود ادامه دهند و عملکرد مناسبی نداشته باشند و این نشان از ضعف زیرساخت هاست.

وی تاکید کرد: هرچند یک ماه از آغاز سال جدید می گذرد اما به دلیل شیوع کرونا و مسدود شدن درهای تجاری نمی توان در خصوص فضای کسب و کار و برنامه هایی که وزارت صنعت پیش بینی کرده اظهار نظر داشت.

عضو هیات رئیسه اتاق تهران در پایان یادآور شد: فعالان اقتصادی در بلاتکلیفی به سر می برند. گشوده شدن مرزها اولین اقدام در راستای تحقق جهش تولید است و این اقدام باید هرچه سریعتر از سوی مقامات کشور با رایزنی و روابط دیپلماسی محقق شود .
ارسال نظر