تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک کارشناس سیستم بانکی در گفتگو با اقتصاد ۲۴:

شعب بانک‌ها باید کاهش یابد/ نمره سیستم بانکی در دوره کرونا

یک کارشناس بانکی گفت: با توجه به اینکه شعب بانک‌ها در کشور بر پایه مراجعه فیزیکی مردم گسترش یافته اند بنابراین با افزایش خدمات الکترونیکی و بانکداری دیجیتال، مراجعه حضوری مردم نیز کم‌تر از قبل است. بر همین اساس بانک مرکزی به عنوان تنظیم کننده بازار بانکی باید کاهش تعداد شعب را در دستور کار خود داشته باشد.
 
سحر گلی زاده، اقتصاد۲۴ - با شیوع ویروس کرونا در کشور بانک‌ها بستر‌های خدمات الکترونیکی و غیرحضوری خود را توسعه داده اند تا از تجمع مردم در شعب جلوگیری کنند. شاید بتوان این مسئله را حسن شیوع کرونا دانست. این حسن سبب شده بالاخره سیستم بانکی تن به تغییرات بنیادی در سیستم الکترونیک خود دهد و کمتر مردم را دچار بروکراسی‌های اداری کند و این خدمات در قالب‌های غیرحضوری انجام شود.

این مسئله باعث شده برخی کارشناسان بحث کاهش شعب بانکی که از پیشتر مطرح بود را مجددا مطرح کنند.

در همین زمینه عبدالحمید انصاری کارشناس بازار بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ با بیان اینکه شبکه بانکی هم مانند بسیاری از مشاغل دیگر در کشور بنابر پروتکل‌های فرماندهی کرونا در تهران و وزارت بهداشت مقرراتی را در شعب برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اعمال کرده است، گفت: یکی از این اقدامات کاهش تعداد حاضرین در شعب است و اغلب بانک‌ها سعی می‌کنند تعداد نفرات در شعب را با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی کاهش دهند تا امکان تسری بیماری برای کارکنان و مشتریان کاهش یابد.

وی با تاکید بر اینکه بانکداری الکترونیک و دیجیتال در شرایط حال حاضر بسیار راهگشاست، افزود: بانک‌ها در ایجاد بستر استفاده از فضای مجازی برای خدمات دهی به مردم در میان سایر بخش‌های کشور پیشتاز بوده اند و در زمان شیوع کرونا نیز بانک‌ها در خدمات دهی الکترونیکی و غیرحضوری به مردم نمره خوب و قابل قبولی را دریافت کرده اند.

انصاری ادامه داد: پیش از شیوع این بیماری نیز بسیاری از خدمات بانکی به صورت الکترونیکی ارایه می‌شد و گرچه کرونا موجب شد تا امور الکترونیکی‌تر پیش رود، اما بانک‌ها پیش‌تر هم این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اقتصاد ایران باید از اقتصاد بانک پایه خارج شود
وی تاکید کرد: استفاده از خدمات الکترونیکی نیاز به دانش استفاده از کامپیوتر، فضای مجازی و... دارد بنابراین این بخش نیازمند آموزش است. از این رو بخشی از جامعه به لحاظ سطح سواد و بهره مندی از دانش روز، سن و سال، موقعیت اجتماعی و... امکان دریافت آموزش نحوه استفاده از این خدمات را ندارند بنابراین ترجیح این افراد مراجعه به شعبه بانک است.

این کارشناس بانکی اضافه کرد: از این رو اگر عده‌ای از الکترونیکی شدن خدمات بانکی ابزار نارضایتی می‌کنند، دلایل متعددی دارد که بخشی از آن را می‌توان متوجه بانک‌ها دانست، اما بخش دیگر به مشتری باز می‌گردد که از آموزش‌های لازم برای بهره مندی از این خدمات بی بهره است.

انصاری درباره ضرورت کاهش تعداد شعب بانکی در کشور نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شعب بانک‌ها در کشور بر پایه مراجعه فیزیکی مردم گسترش یافته اند بنابراین با افزایش خدمات الکترونیکی و بانکداری دیجیتال، مراجعه حضوری مردم نیز کم‌تر از قبل است. بر همین اساس بانک مرکزی به عنوان تنظیم کننده بازار بانکی باید کاهش تعداد شعب را در دستور کار خود داشته باشد که روش‌هایی نیز تاکنون برای اجرای تدریجی این امر همانند ادغام برخی شعب پیش بینی شده است.
ارسال نظر