تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹

حالت «دفاع در برابر سلاح‌های میکروبی» تسلا از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند؟

خودرو‌های تسلا مدل S و مدل X به حالت دفاع در برابر سلاح‌های میکروبی (Bioweapon Defense Mode) مجهز شده‌اند که از فیلتر‌های هپا استفاده می‌کند. فیلتر هپا مورد استفاده در این خودروها، ۱۰ برابر بزرگتر از فیلتر‌های عادی خودرو‌های دیگر است، اما آیا این موضوع می‌تواند مانع از ابتلای سرنشینان به ویروس کرونا شود؟
اقتصاد۲۴-بر اساس اعلام تسلا، فیلتر‌های مورد استفاده در خودرو‌های این شرکت ۱۰۰ برابر موثرتر و کارآمدتر از فیلتر‌های مورد استفاده در خودرو‌های گران قیمت هستند.
بیشتر بخوانید:اسمارت EQ فورتو با تیونینگ برابوس معرفی شد
این فیلتر‌ها حداقل ۹۹.۹۷ درصد از ذرات ریز، آلاینده‌های گازی و همچنین باکتری‌ها، ویروس‌ها و گرده‌ها را حذف می‌کنند. به احتمال زیاد با خواندن کلمه ویروس، به یاد کرونا افتاده‌اید، ویروسی که تا به امروز بیش از ۲.۵ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است.

با توجه به خطرناک بودن این ویروس، شاید بسیاری از مردم خواهان خریداری خودرو‌های تسلا با حالت دفاع در برابر سلاح‌های میکروبی باشند، اما آیا واقعا این حالت دفاعی می‌تواند مانع از ابتلای افراد به کووید-۱۹ شود؟

تسلا در رابطه با فیلتر هپا مورد استفاده در محصولات خود اعلام کرده:

«کارایی این سیستم ۱۰۰ برابر بالاتر از فیلتر‌های استاندارد مورد استفاده در صنعت خودرو است و می‌تواند بهترین کیفیت هوای کابین را بدون توجه به محیط اطراف، در اختیار سرنشینان قرار دهد.»

این شرکت اعلام کرده که فیلتر هپا می‌تواند باعث نابودی ذرات با اندازه ۰.۳ میکرومتر شود که شگفت انگیز است، اما همانطور که می‌دانید ویروس‌ها نیز ابعاد بسیار کوچکی دارند. بر اساس مقاله‌ای که در New England Journal of Medicine منتشر شده، کووید-۱۹ ابعادی در میان ۰.۰۶ میکرومتر تا ۰.۱۴ میکرومتر دارد. اندازه ۰.۰۶ میکرومتر بسیار کوچکتر از ۰.۰۳ میکرومتر است، بنابراین این ویروس می‌تواند از فیلتر هپا مورد استفاده در خودرو‌های تسلا عبور کند.

با وجود اینکه فیلتر هپا با امکان حذف ذرات با اندازه ۰.۳ میکرومتر می‌تواند باعث نابودی باکتری‌ها شود، اما امکان حذف ویروس از هوا توسط آن وجود ندارد. در حالی که استفاده از سیستم فیلتر هپا در خودرو می‌تواند کیفیت هوا را افزایش دهد و هوای بسیار تمیزی را در اختیار سرنشینان قرار دهد، اما مانع از ورود ویروس به کابین نمی‌شود و نمی‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند.
 
 
 
منبع: دیجیاتو
ارسال نظر