اقتصاد۲۴- خودروساز فرانسوی برای اینکه دوباره دیوو را در کانون توجه قرار دهد، اخیرا با انتشار اطلاعیهای جزئیات بیشتری از آن را رسانهای کرده است.
بیشتر بخوانید:زندگی نه چندان سخت استفان وینکلمن؛ مروری بر یک روز دورکاری مدیرعامل بوگاتی
آنطور که در این اطلاعیه آمده، داستان «مهیجترین و خاصترین ابر اتومبیل عصر مدرن» از اوایل سال ۲۰۱۸ آغاز شده است. در آن زمان برخی از مشتریان بوگاتی تقاضا کرده اند این شرکت «اتومبیلی چابک و علاقهمند به پیچ» را تولید کند.
اندکی بعد از این تقاضا مهندسین بوگاتی چند اصل را در دستور کار قرار داده و بلافاصله وارد عمل شده اند. اولین و مهمترین اصل این بوده که دیوو باید «خیلی متفاوت از شیرون» و انحصاریتر باشد؛ عملکرد اسپرتتر و واکنشهای تند و تیزتر ضمن حفظ راحتی خودرو، اولویت بعدی تیم توسعه دهنده دیوو بوده است.
بیشتر بخوانید:زندگی نه چندان سخت استفان وینکلمن؛ مروری بر یک روز دورکاری مدیرعامل بوگاتی
آنطور که در این اطلاعیه آمده، داستان «مهیجترین و خاصترین ابر اتومبیل عصر مدرن» از اوایل سال ۲۰۱۸ آغاز شده است. در آن زمان برخی از مشتریان بوگاتی تقاضا کرده اند این شرکت «اتومبیلی چابک و علاقهمند به پیچ» را تولید کند.
اندکی بعد از این تقاضا مهندسین بوگاتی چند اصل را در دستور کار قرار داده و بلافاصله وارد عمل شده اند. اولین و مهمترین اصل این بوده که دیوو باید «خیلی متفاوت از شیرون» و انحصاریتر باشد؛ عملکرد اسپرتتر و واکنشهای تند و تیزتر ضمن حفظ راحتی خودرو، اولویت بعدی تیم توسعه دهنده دیوو بوده است.
پس از چند ماه کار فشرده، بوگاتی طرح اولیه دیوو را به منظور دریافت بازخورد به مالکان شیرون نشان داده است. به گفته مدیرعامل کمپانی یعنی آقای استفان وینکلمن، آنها با دیدن طرح نگرش اسپرت طراحان را سریعا درک نموده و با پروژه موافقت کردند.
با دریافت بازخوردهای مثبت، نوبت به مهندسین بخش فنی رسیده تا با شبیه سازیهای کامپیوتری عملکرد دیوو را ارزیابی کنند. در گام بعدی و حدود یک سال پس از آغاز پروژه، پروتوتایپی از بوگاتی دیوو ساخته شده و عملکرد آن این بار در دنیای واقعی و در چند پیست از جمله نوربرگ رینگ ارزیابی شده است.
به گفته بوگاتی، پروتوتایپ دیوو ۵ هزار کیلومتر رانده شده تا رفتارهای شاسی و سیستم تعلیق آن به طور دقیق بررسی شود. در طول این بخش از فرایندهای توسعه، راننده بارها سرعت دیوو را به ۳۸۰ کیلومتر در ساعت (حداکثر میزان ممکن) رسانده است. بوگاتی میگوید شاسی و سیستم تعلیق این خودرو به قدری دقیق تنظیم شده که امکان افزایش چابکی آن دیگر وجود ندارد.
دیوو در مقایسه با شیرون ۳۵ کیلوگرم وزن کمتری دارد. بهره گیری از رینگهای متفاوت، پوشش فیبرکربنی برای اینترکولر، سیستم صوتی سبک تر، عایقها و محفظههای کمتر دلایل اصلی این امر هستند.
در کنار مهندسین، طراحان بوگاتی نیز چالشهای زیادی پیش رو داشته اند، زیرا آنها باید دیوو را به گونهای خلق میکردند که ظاهری اسپرتتر و خشنتر از شیرون داشته باشد. نتیجه تلاشهای تیم طراحی این شده که بوگاتی دیوو از ظاهری کاملا متمایز و ایرودینامیکی بهتر برخوردار است. بد نیست بدانید این خودرو هنگام حرکت تا ۹۰ کیلوگرم نیروی رو به پایین (downforce) بیشتری تولید میکند.
موتور ۸ لیتری W۱۶ دیوو را میتوان یکی از معدود وجوه مشترک آن با شیرون نامید. این موتور در دیوو هم ۱۴۷۹ اسب بخار دارد، اما با توجه به محدودیتهای موجود نمیتواند سرعت خودرو را از ۳۸۰ کیلومتر در ساعت فراتر ببرد.
در اطلاعیه منتشر شده، آقای وینکلمن بوگاتی دیوو را یک شاهکار واقعی در صنعت خودرو که جایگاه برند را ارتقا میدهد، توصیف کرده است. وی افزوده دیوو محصولی است که هر کلکسیونر علاقهمند به بوگاتی و ابر خودروها باید در مجموعه خود داشته باشد. ناگفته نماند بوگاتی در نظر دارد تنها ۴۰ دستگاه دیوو را با قیمت ۵ میلیون یورو (معادل ۵.۴ میلیون دلار) عرضه کند.
منبع: دیجیاتو