تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

با حذف پراید، قیمت خودرو افزایش می‌یابد/ پیش‌بینی افت شدید تقاضا برای صنعت خودرو

کارشناس صنعت خودرو با انتقاد از اینکه برخی تصمیمات عجولانه و بدون تدبیر به زیان تولید کننده و مصرف کننده تمام می‌شود، گفت: با حذف پراید قطعا بازار خودرو شاهد جهش‌های قیمتی در خودروهای با قیمت پایین خواهد شد.‌ در شرایط فعلی اقتصادی، حذف پراید باید به تعویق می‌افتاد چراکه باید رفاه عمومی مردم را بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار داد.
 
اقتصاد۲۴- آخرین پراید ۱۱۱ از محصولات خانواده X۱۰۰ گروه خودروسازی سایپا در روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت ماه ۹۹ تولید شد و به‌ این ترتیب تولید دو مدل ۱۳۲ و ۱۱۱ از مجموع سه مدل خودرو‌های سواری پراید برای همیشه از سبد محصولات سایپا در بازار ایران خارج شد.

سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به برنامه‌ریزی دقیق این گروه برای خروج خودرو‌های سواری پراید از خط تولید، معتقد است، برای یک خودرو با حدود قیمت ۲۶۰۰ دلار هیچ جایگزینی وجود ندارد، زیرا در شرایط فعلی و افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه و نوسان بازار ارز، تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های واردات قطعات، تولید هیچ خودرو دیگری با این قیمت امکان‌پذیر نیست.

نادیده گرفتن منافع ملی

با خروج پراید از سبد محصولات خودرویی سایپا،  این احتمال وجود دارد که بازار خودرو با شوک‌ جدید قیمتی مواجه شود تا جایی که تقاضا با کاهش چشمگیری صنعت خودروسازی کشور را فلج کند.

امیر حسین کاکایی، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در همین رابطه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: همواره تاکید بر این بود که خروج پراید در این مقطع یک مسئله بزرگ برای کشور ایجاد می‌کند، اما دیگران (سیاستمداران) بر آن اصرار داشته اند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: واقعیت این است که از لحاظ منافع ملی در حال حاضر وقت خروج پراید از خط تولید نبود، اما به هر حال بنگاه‌های صنعتی – اقتصادی نمی‌توانند هر روز با رویه‌های سلیقه‌ای مسئولان، مسیر حرکت تولید را تغییر دهند. زمانی که برنامه‌ای برای خودروساز تدوین می‌شود تغییرات در مسیر حرکت خودروساز بسیار سخت است. این رو باید طبق برنامه از پیش تعیین شده، پراید از خط تولید خداحافظی می‌کرد.

بیشتر بخوانید: تیراژ و قیمت دو چالش جایگزینی پراید و پژو 405
کاکایی تاکید کرد: از نظر اصولی سایپا به دلیل دستور از پیش صادر شده مجبور به انجام چنین کاری بود اما در اصل ماجرا، کسانی که اصرار به این کار داشتند در شرایط فعلی مرتکب اشتباه شده اند.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، اصرار‌های سیاستمداران در رابطه با صنعت خودروسازی کشور را اشتباه دانست و گفت: اجرای استاندارد یورو ۵، حذف پژو ۴۰۵ و سایر موارد دیگر به عنوان تصمیمات اشتباه، عواقب جبران ناپذیری را در چنین مقطعی برجای خواهد گذاشت.
 
کاکایی با طرح این سوال که آیا منافع ملی اجرای چنین تصمیماتی را حکم می‌کند؟ ادامه داد: پس از خروج پراید از خط تولید، قیمت حداقل کالای موجود در بازار بالا می‌رود و یک سطح کامل افزایش قیمت به وجود می‌آید.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، از ابتدای سال ۹۹ با افزایش ۲۰ درصدی هزینه‌ها (کاهش ۲۰ درصدی ارزش پول ملی) مواجه شده ایم، بنابراین قدرت مالی مردم هم کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در چنین زمانی تصور کنید مردم دیگر نمی‌توانند با منابع مالی محدودی که در اختیار دارند پراید خریداری کنند و به ناچار باید از خودرو‌های جایگزین مانند تیبا استفاده شود. اگرچه تیبا جایگزین مناسبی از لحاظ فنی برای پراید محسوب می‌شود و توانایی کسب تمام استاندار‌ها را دارد، اما ناگفته نماند که از لحاظ مالی به هیچ عنوان جایگزین مناسب نیست و گران‌تر از پراید عرضه می‌شود.

به اعتقاد عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، هرچند خود مدیر عامل سایپا نیز بر نبود جایگزین پراید تاکید دارد، اما با این اقدام آن هم درشرایطی که کرونا اوضاع اقتصادی کشور را نسبت به سال ۹۸ وخیم‌تر کرده است، هزینه اضافه به مردم تحمیل خواهد شد. حالا سیاستمدارانی که اصرار بر حذف پراید داشتند باید پاسخگو باشند.

بازار چه واکنشی نشان می‌دهد

کاکایی با انتقاد از اینکه این نوع تصمیمات عجولانه و بدون تدبیر به زیان تولید کننده و مصرف کننده تمام می‌شود، گفت: با حذف پراید قطعا بازار خودرو شاهد جهش‌های قیمتی در خودروهای با قیمت پایین خواهد شد.‌ در شرایط فعلی اقتصادی، این نوع حرکت‌ها و تصمیم گیری‌ها باید به تعویق می‌افتاد چراکه باید رفاه عمومی مردم را بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار داد.

کاکایی علت چنین اقدامی را تشریح کرد و گفت: هنوز می خواهند صنعت خودرو را با برنامه‌هایی که در راستای جهش تولید مرتبط با زمان برجام بود، پیش ببرند، هرچند این طرح‌ها با شرایط خوب سال ۹۸ و قبل از پاره شدن برجام توسط ترامپ برنامه ریزی شده بود، اما امروز شرایط بسیار تغییر کرده، اما دولتمردان قصد تغییر در نگرش و همچنین اصلاح برنامه‌ها در شرایط پسا برجامی ندارند و این نحوه اجرا، می‌تواند آسیب‌های جدی به تولید کننده و مصرف کننده وارد سازد.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه با اعمال تحریم‌ها، تمام نقشه‌های توسعه‌ای مختل شده است، گفت: متاسفانه دولتمردان برنامه‌های خود را مورد بازنگری قرار نداده اند و برنامه‌های خود را تکرار می‌کنند.
ارسال نظر