تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

عدم تطابق اثرگذاری بورس با وضعیت اقتصادی جای نگرانی است/ عیب بزرگ اقتصاد ایران تک محور بودن بازار سرمایه است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: عیب بزرگ اقتصاد کشور ما تک محور بودن بازار سرمایه است و تاوان ورود این حجم از نقدینگی به بازار سرمایه، نتیجه آن P/E (نسبت قیمت به درآمد) است که بالا می‌رود و بازدهی سرمایه گذاری پایین می آید و بعد‌ها این موجب ضرر و زیان و نارضایتی سهامداران خرد می‌شود.
 
سحر گلی زاده، اقتصاد۲۴- وزیر اقتصاد به تازگی حجم معاملات بازار سرمایه در هر روز را چیزی بین 15 تا 25 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است، عددی که بسیار بزرگ است و وارد هر بازاری شود می‌توان آن بازار را تکان دهد و البته با بحران مواجه کند.
 
ورود این حجم از نقدینگی به بازار سرمایه باعث شده بازار بورس بیش از پیش رشد کند و به نظر می‌رسد باید در انتظار رسیدن به کانال یک میلیونی باشیم. 
 
البته برخی کارشناسان نیز نسبت به این رشد بارها هشدار داده‌اند و معتقدند چنانچه حباب بازار بورس بترکد، آسیب بسیاری به سهامداران آن به خصوص افرادی که به تازگی همه دار و ندار خود را وارد بازار سرمایه کرده‌اند وارد می‌شود، آسیبی که جبران آن شاید امکانپذیر نباشد.
 
در عین بسیاری از کارشناسان معتقدند در حال حاضر بهترین بازار برای جمع‌آوری نقدینگی موجود در کشور بازار سرمایه است چرا که اگر این نقدینگی وارد بازارهای موازی نظیر طلا و سکه، خودرو، مسکن و ارز شود باعث ایجاد سفته بازی  خواهد شد و اقتصاد کشور را به دردسر جدی خواهد انداخت.
 
در همین رابطه فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ اظهار کرد: کوچ نقدینگی به سمت سایر بازار‌ها امری منفی است، زیرا نقدینگی از بازار بورس خارج و به بازار ارز وارد می‌شود؛ بنابراین نرخ واقعی ارز هم پنهان شده و واقعیتی ندارد.

وی افزود: بازار ارز در حقیقت بازاری در تقابل با سیاست‌های پولی فعلی بانک مرکزی است و این جریان مثبتی که در بازار بورس وجود دارد باید همچنان ادامه دار باشد و شاخص بورس به رشد خود ادامه دهد و هدف آن صرفا جلوگیری از ورود نقدینگی به بازار ارز باشد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: نباید نگران تزریق نقدینگی به بازار سرمایه بود، زیرا بخشی از آن در بازار ثانویه است. بخشی از نقدینگی که در این بازار وجود دارد دست به دست در حال جابه جا شدن است و هرچه بازار گسترده‌تر باشد به نفع بازار سرمایه است و این امری مثبت و خوشایند است.

بیشتر بخوانید: دژپسند: بورس از کوچ نقدینگی به بازار‌های دیگر جلوگیری می‌کند
آقابزرگی تصریح کرد: عیب بزرگ اقتصاد کشور ما تک محور بودن بازار سرمایه است و تاوان ورود این حجم از نقدینگی به بازار سرمایه، نتیجه آن P/E (نسبت قیمت به درآمد) است که بالا می‌رود و بازدهی سرمایه گذاری پایین می آید و بعد‌ها این موجب ضرر و زیان و نارضایتی سهامداران خرد می‌شود.

وی اظهار کرد: نگرانی این است که عدم تطابق اثرگذاری بورس بر وضعیت اقتصادی با افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص ما تطابق ندارد. در حال حاضر به خاطر کاهش مقداری فروش سرمایه شرکت‌ها و کاهش نرخ فروش محصولات به واسطه‌ افت جهانی قیمت نفت، وضعیت سود و زیان صنایع و شرکت‌های ما ارتباط مستقیم و موثری با افزایش قیمت ندارد و صرفا به دلیل خروج نقدینگی و سیاست‌های جذب نقدینگی از سطح اقتصاد کشور ما است و از این جهت ممکن است آثار نامناسبی را به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: حباب بازار بورس واقعیت دارد؟
این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: شرکت‌های ورشکسته از آن دسته از شرکت‌هایی هستند که ارزش بازار بیش از ارزش ذاتی آن سهم است و این شرکت‌ها موجب ورود بورس به نقطه اصلاح قیمت خواهند شد که این اتفاق تا چند ماه گذشته رخ می‌داد.

آقابزرگی در ادامه گفت: این شرکت‌ها هیچ توجیه اقتصادی ندارند و حتی اگر اشخاصی این موارد را توجیه کنند، درست نیست و هیچ کسی نمی‌تواند این فرضیه را که با ورود نقدینگی به سمت بازار بورس، این شرکت‌ها احیا می‌شوند را بیان کند چرا که باید اصلاح قیمتی صورت گیرد.
ارسال نظر