تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹

اثرات منفی محیطی ویروس کرونا زیاد است

عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه گیلان، با بیان اینکه اثرات منفی محیطی ویروس کرونا زیاد است، خاطرنشان کرد: با توصیه اکید پزشکان مبنی بر رعایت بهداشت و شست وشوی مرتب دست‌ها با مواد شوینده، سرانه مصرفی آب شهروندان بالا رفته است.
 
اقتصاد۲۴-دکتر مجید یاسوری با اشاره به شیوع کرونا و اثرات محیطی آن، اظهار کرد: این بیماری که همه کشور‌های جهان را در بر گرفته، علاوه بر اثرات انسانی و اقتصادی دارای اثرات محیطی است.

وی با بیان اینکه در بعد انسانی به جد شاهد اثرات کرونا بر سلامت مردم هستیم، افزود: کرونا بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی را تعطیل کرده و لذا در آینده پیامد‌های اقتصادی و اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

عضو هیئت علمی گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه گیلان، کم شدن فعالیت‌های اقتصادی را موجب کاهش استفاده از محیط طبیعی دانست و یادآور شد: استفاده از مواد اولیه و انرژی که برای فعالیت‌های اقتصادی به کار گرفته می‌شد، تا کمی محدود شده است.

بیشتر بخوانید: آخرین آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در ایران

یاسوری، با بیان اینکه اثرات منفی محیطی ویروس کرونا زیاد است، خاطرنشان کرد: با توصیه اکید پزشکان مبنی بر رعایت بهداشت و شست وشوی مرتب دست‌ها با مواد شوینده، سرانه مصرفی آب شهروندان بالا رفته است؛ این افزایش مصرف بر ذخائر آب شرب که با هزینه زیادی تامین می‌شود اثر گذاشته است.

وی استفاده از انواع شوینده‌ها برای مبارزه و مهار کرونا از طریق ضد عفونی را موجب آلوده شدن آب‌های زیرزمینی و فاضلاب‌ها دانست و تصریح کرد: این مواد شوینده وارد محیط شده و منابع آب و خاک را آلوده می‌کنند که این مسئله برای موجودات زنده آبزی و خاک زی مخرب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، به کاهش آلودگی هوا ناشی از کاهش تردد وساط نقلیه به عنوان یکی از اثرات محیطی کرونا اشاره کرد و گفت: نیازمند تحلیل فضایی شیوع کرونا در جهان هستیم.

یاسوری، با اشاره به کاهش شدید مراودات و جریان‌ها در مناطق مختلف جهان، اظهار کرد: شیوع بیماری کرونا موجب شده ارتباطات فضایی محدود شود لذا به دنبال مهار این بیماری می‌توان با در دست داشتن داده‌های لازم یک تحلیل فضایی از این ویروس به دست آورد.

وی تحلیل فضایی را موجب دستیابی به اطلاعاتی نظیر محل شکل گیری ویروس کرونا و نحوه توزیع و انتشار آن در جهان دانست و متذکر شد: بررسی عوامل شیوع این ویروس و مولفه‌های محیطی اثراگذار بر شدت و حدت آن در برخی از مناطق می‌تواند زمینه تحقیقات بعدی را برای دانشمندان به دنبال داشته باشد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر