تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقتصاد ۲۴ بررسی می‌کند؛

آیا بازار بورس حباب دارد؟ دو کارشناس بازار سرمایه پاسخ می‌دهند/ تازه واردهای بورس بخوانند

یک کارشناس بازار سرمایه به مردم و تازه واردهای بورس توصیه کرد به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند بلکه به صورت غیر مستقیم و از طریق صندوق‌ها، سبدگردان‌ها و مشاوران سرمایه گذاری اقدام به خرید و فروش سهام کنند.
 
سحر گلی‎زاده، اقتصاد۲۴- آمار‌های معاملات بازار سرمایه نشان می‌دهد که شاخص کل بورس همچنان روند صعودی را طی می‌کند و در حال رسیدن به قله یک میلیونی است. در این میان برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بورس دارای حباب است و ممکن است در آینده‌ نزدیک بترکد و باعث متضرر شدن سهامداران شود.

در همین رابطه حمیدرضا میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ معتقد است: بهتر است واژه‌ حباب را اینگونه بیان کنیم که قیمت سهام برخی شرکت‌های کوچک به دلیل سفته بازی بیشتر از ارزش ذاتی بازار معامله می‌شوند، اما نمی‌شود گفت که کل بورس با حباب روبه‌رو است.

میرمعینی اظهار کرد: سهام برخی شرکت‌ها که بیش از ارزش ذاتی آن‌ها معامله می‌شود، ناشی از حمایت غلط و بدون پشتوانه و کارشناسانه‌ دولت و نهاد‌های حاکمیتی است. علی رغم اینکه با این حمایت رویکرد نسبتا خوبی ایجاد شده است، اما بازار سرمایه ظرفیت این نوع رویکرد و حمایت را ندارد و بازار سرمایه از لحاظ ظرفیت سازی و قوانین معاملاتی و زیرساخت‌های نرم افزاری و عمق بازار، ظرفیت این نوع حمایت را ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: دولت و نهاد‌ها باید قبل از این تصمیمات و حمایت از بازار سرمایه، زیرساخت‌ها و نرم افزار‌های آن را فراهم می‌کردند و بعد به فکر هدایت جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه و  کاهش نرخ سود بانکی می‌بودند.

بیشتر بخوانید: عدم تطابق اثرگذاری بورس با وضعیت اقتصادی جای نگرانی است
میرمعینی اظهار کرد: امروزه تمام نرم افزار‌ها در عرصه معاملات با تاخیر صورت می‌گیرد و این تاخیر برای سرمایه گذاران بسیار مضر است. از طرفی هم دامنه نوسان و حجم مبنا عامل ضربه زننده به بازار سرمایه است و اصلا تحریک و جریان کارشناسی در سهام را از بین برده است و فقط جریان توده وار و رفتار‌های هیجانی را ایجاد می‌کند بنابراین هیچ گونه تحلیلی در اصول ارزش گذاری این بازار حاکم نیست.

وی در ادامه به تازه وارد‌های بورس توصیه کرد که به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند و گفت: مردم باید به صورت غیر مستقیم از طریق صندوق‌ها، سبدگردان‌ها و مشاوران سرمایه گذاری وارد این بازار شوند. تا زمانی که مردم آشنایی کاملی به بازار سرمایه ندارند، نباید به صورت مستقیم وارد این بازار شوند و مردمی که می‌خواهند به صورت مستقیم سهام خرید و فروش کنند باید حداقل سه سال به صورت غیر مستقیم کار کنند تا تجربه لازم برای حضور در این بازار را به صورت مستقیم کسب کنند.

محمد گرجی آرا، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم در این خصوص به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: در بازار سرمایه تعدادی سهامدار تازه وارد وجود دارند که سهام هر شرکتی را با هر قیمتی خریداری می‌کنند و عملا تفاوت سهام میان شرکت‌ها را مدنظر قرار نمی‌دهند و توجهی به گزارش‌ عملکرد شرکت‌ها و سود و زیان آن‌ها ندارند.
 
این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در شاخص‌ کالاهای مختلف در گزارش‌های شرکت‌ها افت مقداری تولید و فروش اعلام می‌شود و بازار سرمایه به آن واکنشی نشان نمی دهد. در این شرایط بازار به شدت با حباب روبه رو است و روند سودآوری بسیاری از سهم‌ها با قیمت هم جهت نیست یعنی شاید سود‌ها خیلی تغییر نکنند، ولی قیمت‌ها روز به روز در حال تغییر است.

گرجی آرا مطرح کرد: بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار سرمایه با حباب روبه‌رو است و در آینده نزدیک قیمت سایر دارایی‌ها در سایر بازار‌ها مانند ارز بابت تورم ، رشد خواهد کرد و آن زمان است که قیمت فعلی سهام شرکت‌ها توجیه پذیر می‌شود.

بیشتر بخوانید: بورس روی بمب ساعتی؟
این کارشناس بازار سرمایه افزود: باید در جواب اینکه برخی از کاشناسان معتقدند که حباب بازار سرمایه آینده این بازار را پیش بینی می‌کند، گفت که این موضوع درست نیست درصورتی که یک ابر تورم را هم در سال‌های بعد پیش بینی کنند و اگر به این آینده معتقد هستند با این قیمت سهام خریداری کنند.

وی اظهار کرد: برخی از مردمی که تازه وارد بازار سرمایه می‌شوند، فقط بازدهی شرکت‌ها را مدنظر دارند و فاکتور ریسک عملا از معاملات آن حذف شده است یعنی چیزی به عنوان فاکتور ریسک را در نظر نمی‌گیرند. در چنین شرایطی معمولا سهامدارانی متضرر خواهند شد که در مرحله‌ آخر با طمع بازدهی کسر شده می‌خواهند باز وارد بازار شوند. بازار تا زمانی که جریان ورود نقدینگی توسط اشخاص مثبت و صف‌های خرید پایدار است، سود ده است، ولی زمانی که ورودی توسط اشخاص حقیقی منفی شود، این قیمت‌ها رویایی خواهند بود و امکان اصلاح افزایش می‌یابد.

گرجی آرا خاطرنشان کرد: مردم برای ورود به این بازار باید پول مازاد خود را وارد بازار کنند یعنی نقدینگی که قرار است در این بازار وارد شود از مصرف جاری نباشد، چون این بازار در بلند مدت بازدهی خوبی دارد و سرمایه گذاران در بلند مدت بازدهی این بازار را کسب می‌کنند و ممکن است با درنظر گرفتن افق کوتاه مدت، سهامداران متضرر شوند. مردمی که می‌خواهند وارد این بازار شوند باید با اطلاعات کافی و لازم وارد این بازار شوند و یا از طریق صندوق ها، سبد گردانی ها و یا مشاوره سرمایه گذاری استفاده کنند تا متضرر نشوند.
ارسال نظر