تاریخ انتشار: ۰۶:۴۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
هادی حق‌شناس در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد؛

کرونا، عامل افزایش چک‌های برگشتی/ کسب و کار‌ بی‌رونق، چک‌های برگشتی را افزایش می‌دهد

یک اقتصاددان گفت: با رونق اقتصادی در کشور، چک‌های برگشتی کاهش می‌یابد، اما با افزایش چک‌های برگشتی مشاهده می‌شود که هیچ رونقی در اقتصاد وجود ندارد و رشد اقتصادی در کشور منفی است و شیوع ویروس کرونا در کشور باعث تشدید افزایش چک‌های برگشتی در کشور شده است.
 
سحر گلی زاده، اقتصاد۲۴- بر اساس جدید‌ترین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی حدود یک میلیون و ۳۶ هزار فقره چک در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ در کشور برگشت داده شد که نسبت به بهمن ماه از نظر تعداد ۴۲.۲ درصد و از نظر ارزش ۵۱.۹ درصد افزایش داشته اشت همچنین در بهمن ماه هم نسبت به دی ماه شاهد افزایش چک‌های برگشتی بودیم.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که ویروس کرونا با تضعیف کردن اقتصاد کشور باعث افزایش چک‌های برگشتی در کشور شده است.

اما این سوال مطرح می‌شود که نقش ویروس کرونا در میزان چک‌های برگشتی چقدر بوده است؟

در همین رابطه هادی حق شناس کارشناس اقتصادی و سیستم بانکی در کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ بیان کرد: افزایش تعداد چک‌های برگشتی در اسفند ماه از اثرات مخرب شیوع ویروس کرونا در کشور است، هرچند اگر تعداد چک‌های برگشتی قبل از ویروس کرونا را نیز مشاهده کنیم بازهم شاهد افزایش چک‌های برگشتی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد چک‌های برگشتی قبل از اسفند ماه ارتباطی به ویروس کرونا ندارد، اظهار کرد: بخش دیگری از افزایش چک‌های برگشتی مربوط به رشد اقتصادی منفی در کشور است که آثار تحریم‌های غیر قانونی ایالات متحده آمریکا موجب شد رشد اقتصادی منفی در سال ۹۸ در کشور حاکم شود.

بیشتر بخوانید: چرا آمار چک‌های برگشتی همچنان صعودی است؟
حق شناس عنوان کرد: با رونق اقتصادی در کشور، چک‌های برگشتی کاهش می‌یابد، اما با افزایش چک‌های برگشتی مشاهده می‌شود که هیچ رونقی در اقتصاد وجود ندارد و رشد اقتصادی در کشور منفی است و شیوع ویروس کرونا در کشور باعث تشدید افزایش چک‌های برگشتی در کشور شده است.

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیرگذاری قانون جدید چک بر کاهش چک‌های برگشتی تصریح کرد: قانون جدید چک بر کاهش چک‌های برگشتی در اقتصاد کشور اثرگذار بوده است، اما در این شرایط با وجود ویروس کرونا، قانون چک تاثیری بر کاهش چک‌های برگشتی ندارد؛ زمانی که کسب و کار‌ها رونق نداشته باشند، چک‌های برگشتی افزایش می‌یابد.

حق شناس در پایان درباره راهکارهای کاهش حجم چک‌های برگشتی نیز گفت: بهترین راهکار این است که فضای اقتصادی در کشور رونق گیرد. بنده معتقدم با رونق کسب و کار‌ها در کشور شاهد کاهش چک‌های برگشتی در اقتصاد کشور خواهیم بود.
ارسال نظر