تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

نگاهی به تاریخچه تاب‌خوردگی هافمیستر در خودرو‌های بی ام و

طرح تاب‌خوردگی هافمیستر که با نام کینک هافمیستر در خودرو‌های بی‌ام‌و استفاده شده است، یکی از عناصر اصلی طراحی بیرونی محصولات خودروساز آلمانی از گذشته تاکنون به‌شمار می‌رود.
  اقتصاد۲۴-تاب‌خوردگی یا عنصر کینک هافمیستر (Hofmeister kink) بی‌ام‌و، مانند جلوپنجره‌ی مشبک کلیوی به‌مثابه کارت شناسایی تجاری و جزء اساسی مرتبط با این خودروساز آلمانی به‌شمار می‌رود. تاب‌خوردگی یا اِلِمان کینک هافمیستر طرح و سازه‌ای بصری است که از زمان پیدایش مدل بی‌ام‌و NEUE KLASS در سال ۱۹۶۱، روی تمامی مدل‌های تولیدی به‌طور برجسته‌ای نمایان شده است.
بیشتر بخوانید:رنجرور لیموزین سفارشی کلاسن با بدنه و تایر‌های ضدگلوله معرفی شد
گاهی به اشتباه با حذف حرف n در Hofmeister kink، این عبارت به‌جای هافمیستر کینک آلمانی به‌صورت هافمیستر کیک تلفظ می‌شود که نشانگر طراحی پنجره‌های جانبی خودرو‌های بی‌ام‌و است. همچنین، تلفظ این عبارت با تشدید حرف ff به‌جای تک حرف f در Hofmeister درست نیست.
 

پنجاه‌سالگی بی‌ام‌و نیو کلاس، بی‌ام‌و ۱۵۰۰
 

اِلِمان کینک هافمیستر عنوانش را از نام سازنده‌ی خود، ویلیام هافمیستر، اقتباس کرده است. ویلیام هافمیستر از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۰ مدیریت بخش طراحی شرکت بی‌ام‌و را برعهده داشت. این دوران، دوران تغییر و دگرگونی شگرفی برای خودروساز باواریایی محسوب می‌شود. هافمیستر را طراح مشهور دیگری به‌نام پل براک به موفقیت رساند که قبلا مدیریت بخش طراحی مرسدس بنز و طراحی مدل‌های محبوب بی‌ام‌و سری ۸ (Stroke ۸ یا Strich Acht) را عهده‌دار بود.


مدل بی‌ام‌و ۳۰ CSI، تولید سال ۱۹۷۳

در تمام آن سال‌ها، هافمیستر اساسا شکل سنتی و پیشین را در طراحی خودرو‌های بی‌ام‌و حفظ می‌کرد. گفته می‌شود عنصر تاب‌خوردگی کشش محرک عقب مدل‌های بی‌ام‌و را برجسته‌تر می‌کند (در بخش عقبی مدل‌های تمام‌چرخ محرک).

در گذشته، عنصر کینک هافمیستر در برخی از مدل‌های بی‌ام‌و مانند CS ۲۳۰۰ و CSL ۳.۰ با دایره‌ی مختص برند بی‌ام‌و به‌صورت جفت قرار می‌گرفت و بدین‌ترتیب نماد بصری بسیار خاص و چشم‌نواز و منحصربه‌فردی برای این خودروساز آلمانی به‌وجود می‌آورد.

البته نماد باید تاحدممکن حفظ شود؛ اما در بعضی مواقع، می‌توان آن را با روش‌های متفاوتی طراحی کرد. در طول زمان، روند طراحی به‌طوراساسی تغییر می‌کند؛ همان‌طورکه خواسته‌ها و نیاز‌های مشتری نیز دگرگون می‌شود. با شروع عرضه‌ی مدل کلاسیک بی‌ام‌و ۱۵۰۰ در سال ۱۹۶۱ تا امروز، کینک هافمیستر شکل و سیاق تشخیص‌پذیر خود را حفظ کرده است.
 

مدل بی‌ام‌و ۳۲۰۰ CS Bertone، تولید سال ۱۹۶۵

تاب‌خوردگی‌های هافمیستر در خودرو‌های سدان دودر بی‌ام‌و که در اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ تولید شده، ازجمله خودرو‌های سری ۲۰۰۲ و نسل E۹ مدل‌های و بی‌ام‌و سری ۶ مدل E۲۴، به وضوح مشاهده‌شدنی است. البته طرح کینک هافمیستر روی خودرو‌های سدان چهاردر و تورینگ هم با این هدف تطبیق داده شده است که تا‌حدممکن ظاهر آن‌ها شناخته شده و معمولی به‌نظر برسد.
 

مدل بی‌ام‌و ۶۳۵ CSi، تولید سال ۱۹۸۱

مدل‌هایی، چون اکتیوتورر، گرن‌کوپه، خودرو‌های SAV و SAC و GT موجب تکامل طرح و شکل کینک هافمیستر شده است. با شروع سال ۲۰۱۸ و زمانی‌که کوپه بی‌ام‌و سری ۸ مدل G۱۵ رونمایی شد، کینک هافمیستر به‌دلیل اینکه محور افقی کناری خودرو رو به بالا و زاویه‌ی عقب خودرو کاهش یافته و کمی رو به بالا بود، شکل و ظاهری برجسته و بحث‌برانگیز به‌خود گرفت.

مدل بی‌ام‌و ۶۵۰i کوپه، تولید سال ۲۰۰۷
 

اگر نمونه‌ی قبلی سری ۶ گرن‌کوپه کینک هافمیستر پیشین و قدیمی را به‌نمایش می‌گذاشت، می‌بینید نمونه‌ی جدید G۱۶ بی‌ام‌و سری ۸ گرن‌کوپه ارتباط و شباهتی به نمونه و مدل‌های پیشین ندارد.

نمونه‌های جدید بی‌ام‌و سری ۲ گرن‌کوپه و سری ۶ GT هم بازنگری و انقلاب جدیدی در طراحی کینک به‌وجود آورده و موجب تحول آن شده است. در مدل‌هایی، چون بی‌ام‌و X۵ و X۶ و X۷ بیشتر سعی شده از حالت‌های پنجره‌های کناری در خودرو‌ها تاحدممکان به‌عنوان نشانه و نماد این برند استفاده شود تا ظاهر سنتی و اصیل آن‌ها حفظ شود.


تاب‌خوردگی یا کینک هافمیستر و قسمت شیشه‌ای بزرگ که در مدل X۷ دیده می‌شود، طرح کلاسیک سدان بی‌ام‌و ۱۵۰۰ را در‌این‌زمینه یادآور می‌شود. نمونه‌ی دیگری از بازنگری و تجدید کینک هافمیستر را می‌توان در نسل G۲۰ بی‌ام‌و سری ۳ مشاهده کرد. ظاهر کینک مانند پیکان نوک‌تیزی است که رو به عقب خودرو دارد.

عنصر کینک هافمیستر یا همان خمیدگی پنجره‌های کناری خودرو در مدل‌های واقعی بی‌ام‌و سری ۳، روی ستون C قرار دارد. در نسل‌های F۳۰ و F۹۰ و F۴۶ نیز کینک روی همین قسمت خودرو قرار دارد؛ یعنی مستقیما روی بدنه‌ی خودرو و در قسمت بالایی پنجره‌ی عقب خودرو قرار می‌گیرد و به‌گونه‌ای است که اگر در باز شود، این قسمت جابه‌جا نمی‌شود و تکان نمی‌خورد.


تاب‌خوردگی پیکانی‌شکل به خودرو‌های جدید بی‌ام‌و سری ۱ هم منتقل و سعی شده است تا با اعمال این طرح، خودرو‌ها ظاهری جمع‌وجور و هاچ‌بک‌گونه داشته باشد و با کیفیت به‌نظر برسد و به مدل سری ۳ نزدیک باشد. با‌این‌حال، چنین عنصری در مدل F۴۰ خیلی جدی گرفته نشده است؛ چون هم‌اکنون پلتفرم فنی محرک جلو FAAR در آن به‌کار می‌رود.

علاقه‌مندان با نگاه به گالری غنی و باشکوه کینک‌های هافمیستر، از طرح و ظاهر مدرن آن‌ها و کاربردشان در نسخه‌های کوپه و گرن‌کوپه بی‌ام‌و سری ۶ مدل‌های F۱۳/F۰۶، کوپه بی‌ام‌و سری ۴ مدل F۳۲ و سدان سری ۳ مدل F۳۰ لذت می‌برند؛ چراکه چنین تاب‌خوردگی‌هایی ظاهری زیبا و واقعا جذاب به خودرو می‌دهند.


برجسته‌ترین دستاورد کینک هافمیستر را می‌توان به‌راحتی در مدل‌های کوپه سری E۹ مشاهده کرد. بینندگان تحت‌تأثیر طراحی ساده و مرتب و پیشرفته‌ی تاب‌خوردگی آن قرار می‌گیرند که با قرارگرفتن دایره یا لوگو بی‌ام‌و روی ستون عقب خودرو، گیرایی آن را دوچندان می‌کند.


اثر سه‌بعدی کینک هافمیستر تراشیده شده و فرورفته که در سدان G۳۰ بی‌ام‌و سری ۵ به‌کار گرفته شده است، به‌طورخاصی زیبا و نشانگر آزادی و گستردگی طراحی ظاهری آن است و با وجود تکامل، همچنان طرح کلاسیک خود را حفظ می‌کند. کینک هافمیستر در مدل G۳۰ بی‌ام‌و سری ۵ می‌خواهد مانند طراحی ناشناخته و دور از انتظار، موجبات شگفتی کامل و شگرف بینندگان را فراهم کند.


کوپه‌ی اسپرت و جمع‌وجور جدید بی‌ام‌و X۲ با اینکه مدل دودر واقعی نیست، نگاهی به میراث گذشته‌ی خود دارد و با قراردادن و به‌نمایش‌گذاشتن لوگو مدوّر بی‌ام‌و روی ستون C و تقریبا درکنار کینک دست‌کاری‌شده و تغییریافته، احترام ویژه‌ای به مدل‌های پیشین E۹، ۳.۰ CS و ۲۸۰۰ CS گذاشته است.
 
 
بدین‌ترتیب، کینک هافمیستر طرحی کاملا نمادین و بسیار جذاب و منحصربه‌فرد بی‌ام‌و به‌حساب می‌آید که به ایستادگی و رویارویی با آزمون گذشت زمان و حتی نوآوری و نوین‌سازی خود موفق شده است.
 
 
 
منبع: زومیت
ارسال نظر