اقتصاد۲۴- در حالی مجلس دهم آخرین روزهای عمر خود را سپری میکند، که برخی از طرحهای در دستور بررسی، شبه برانگیز است. طبق دستور جلسه مجلس، قرار است روز یکشنبه آتی، طرح تشکیل وزارت بازرگانی مجددا به بحث و نظر نمایندگان برسد و در خصوص آن تصمیم نهایی گرفته شود. اقتصاد ایران در حال حاضر با مشکلات جدی و مهمی از جمله مقوله کرونا، کاهش شدید درآمدهای و کسری بودجه مواجه است و لذا این سوال مطرح است که پشت پرده چنین تصمیمی در آخرین روزهای مجلس چیست؟
وزارت صمت و رضا رحمانی وزیر مربوطه در ماههای اخیر اقدامات فراوانی را در عرصه تولید و بازرگانی انجام داده اند که مورد تحسین مقام معظم رهبری قرار گرفته است. شاید وزارت صمت جز معدود وزارتخانههای دولت تدبیر و امید طی حدود ۸ سال اخیر باشد که رهبر انقلاب چندین بار از عملکرد مثبت وزیر مربوطه آن تقدیر و تشکر نموده است. حال اینکه چرا برخی به دنبال تضعیف وزارتخانه و کاهش اختیارات وزیر صمت هستند، جای تامل دارد.
طبق بررسیهای اولیه صورت گرفته با توجه به مشکلات بودجهای فراوان دولت، تفکیک وزارت صنعت از بازرگانی در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه در پی دارد که شامل جذب نیروی جدید، تامین و تجهیز ساختمان جدید است. برآورها نشان میدهد که صرفا هزینه تغییر و نصب تابلوهای جدید برای وزارت بازرگانی در ساختمانها و ادارات مربوطه بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان خواهد شد. همچنین طبق برآورد یکی از معاونتهای وزارت صمت تامین، تجهیز و راه اندازی ساختمان جدید وزارت بازرگانی نیز در حدود ۱۶ هزار ملیارد تومان هزینه در بر دارد. از طرف دیگر بیش از ۷۰ درصد کارمندان کنونی وزارت صمت، از وزارت بازرگانی سابق منتقل شده اند و لذا با تفکیک این دو وزارتخانه این نیروها قطعا به وزارت متبوع سابق شان بازخواهند گشت و لذا وزارت صنعت با کمبود جدی نیرو مواجه میشود به طوری که نیازمند جذب حدود چند هزار نیرو جدید است که این مسئله نیز بار هزینهای برای دولت به همراه دارد.
منبع: خط بازار