اقتصاد۲۴- ولوو با همکاری شرکت فناوری لومینار (Luminar)، تکنولوژی جدید ادراک و لیدار را در نسل آینده خودروهایش ادغام میکند.
بیشتر بخوانید:تویوتا بهدنبال توسعه تحقیقات درزمینه فناوری بلاک چین در صنعت خودروسازی
بیشتر بخوانید:تویوتا بهدنبال توسعه تحقیقات درزمینه فناوری بلاک چین در صنعت خودروسازی
این همکاری امکان ارائه فناوری کاملا خودران ولوو را برای رانندگی در بزرگراه فراهم خواهد کرد و مدلهای مجهز به معماری نسل آینده SPA ۲ تا سال ۲۰۲۲ برای رانندگی خودران از نظر سختافزاری آماده خواهند بود. در این مدلها از حسگرهای لیدار لومینار استفاده میشود که در سقف خودروها یکپارچه شدهاند.
ولوو بهتازگی اعلام کرد که این فناوری روی خودروهای مدل ۲۰۲۲ نصب میشوند و ولوو XC۹۰ اولین محصولی خواهد بود که آن را دریافت میکند. تصویر منتشرشده در فضای وب نشان میدهد که چگونه ولوو و لومینار قصد دارند این فناوری را در خودرو ادغام کنند. برخلاف بسیاری از حسگرها و جعبههای رادار که این روزها در سپر خودروها میبینیم، سیستمهای لیدار روی سقف خودرو نصب میشوند.
علاوه بر این، خودروهای مجهز به معماری SPA ۲ بهروزرسانیهای نرمافزاری بیسیم دریافت خواهند کرد و قابلیت Highway Pilot آنها (که امکان رانندگی کاملا خودران را در بزرگراه فراهم میکند) تنها هنگامی فعال خواهد شد که سیستم شرایط و مکانهای جغرافیایی منحصربفرد را بررسی کرده و به راننده چراغ سبز بدهد.
هنریک گرین، مدیر ارشد فناوری ولوو در این زمینه گفت:
اگر رانندگی خودران با مسئولیتپذیری و اطمینان معرفی شود، قابلیت این را دارد که یکی از ایمنترین و نجاتبخشترین فناوریهای تاریخ باشد. مجهز کردن خودروهای آینده به بینایی که آنها برای تصمیمگیری ایمن نیاز دارند، گامی مهم در این مسیر است.
ولوو بهتازگی اعلام کرد که این فناوری روی خودروهای مدل ۲۰۲۲ نصب میشوند و ولوو XC۹۰ اولین محصولی خواهد بود که آن را دریافت میکند. تصویر منتشرشده در فضای وب نشان میدهد که چگونه ولوو و لومینار قصد دارند این فناوری را در خودرو ادغام کنند. برخلاف بسیاری از حسگرها و جعبههای رادار که این روزها در سپر خودروها میبینیم، سیستمهای لیدار روی سقف خودرو نصب میشوند.
علاوه بر این، خودروهای مجهز به معماری SPA ۲ بهروزرسانیهای نرمافزاری بیسیم دریافت خواهند کرد و قابلیت Highway Pilot آنها (که امکان رانندگی کاملا خودران را در بزرگراه فراهم میکند) تنها هنگامی فعال خواهد شد که سیستم شرایط و مکانهای جغرافیایی منحصربفرد را بررسی کرده و به راننده چراغ سبز بدهد.
هنریک گرین، مدیر ارشد فناوری ولوو در این زمینه گفت:
اگر رانندگی خودران با مسئولیتپذیری و اطمینان معرفی شود، قابلیت این را دارد که یکی از ایمنترین و نجاتبخشترین فناوریهای تاریخ باشد. مجهز کردن خودروهای آینده به بینایی که آنها برای تصمیمگیری ایمن نیاز دارند، گامی مهم در این مسیر است.
دو شرکت همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه لیدار میتواند سیستمهای دستیار راننده را در آینده بهبود بخشد و پتانسیل تجهیز خودروهای آینده مجهز به پلتفرم SPA-۲ را با حسگرهای لیدار بهعنوان گزینهی استاندارد بررسی میکنند. حسگرهای باکیفیت لومینار با انتشار میلیونها پالس نور لیزر به سیستم لیدار کمک میکنند که با اسکن سهبعدی محیط و ایجاد نقشههای لحظهای موقتی بدون نیاز به اتصال اینترنت، اشیا را در اطراف تشخیص دهد.
هنریک گرین همچنین اضافه کرد:
بهزودی خودروی ولووی شما وقتی تشخیص دهد که شرایط برای رانندگی ایمن در بزرگراه فراهم است، قادر خواهد بود که بهصورت کاملا خودران در بزرگراه رانندگی کند. در آن مرحله، خودرو مسئولیت رانندگی را بر عهده میگیرد و راننده میتواند استراحت کند و چشمهایش را ببندد و حتی دستهایش را از روی فرمان بردارد. به مرور زمان، مناطقی که خودرو خودران میتواند در آنها بهتنهایی رانندگی کند، به لطف بهروزرسانیهای بیسیم گسترش مییابد. برای ما، معرفی ایمن خودمختاری، یک معرفی تدریجی است.
هنوز مشخص نیست که ولوو چه زمانی نرمافزار خودروها را برای بهرهگیری از قابلیت رانندگی کاملا خودران در بزرگراه فعال خواهد کرد. انتظار میرود که طی سالهای آینده و تا اواسط دهه کنونی، خودروهای ولوو به قابلیت رانندگی کاملا خودران دست یابند. اگرچه این آرزو فعلاً بهصورت کامل در دسترس نیست، ظهور فناوریهای مدرن نوید آیندهای روشن را به علاقهمندان خودرو میدهد.
ولوو هماکنون سهام کمی از لومنیار را در اختیار دارد و میخواهد در آینده میزان این سهام را افزایش دهد.
منبع: زومیت