اقتصاد۲۴-با شروع قرن بیستویکم و رونمایی از ابرخودروهایی که هزار اسببخار قدرت داشتند، تحولی مهم در فناوری پیشرانههای احتراقی به اطلاع عموم مردم رسید. پیش از بوگاتی ویرون، رسیدن به قدرت هزار اسببخار در یک خودروی جادهای، عجیب و دستنیافتنی بهنظر میرسد.
بیشتر بخوانید:موتورسیکلتهای کلانشهرها برقی میشود
بیشتر بخوانید:موتورسیکلتهای کلانشهرها برقی میشود
چنین شرایطی، برای موتورسیکلتها نیز وجود داشت و با شروع قرن ۲۱، محصولاتی با پیشرانههای بزرگ و قدرت بالا، فراتر از نسلهای قبلی ظهور کردند.
در سال ۱۹۹۹، سوزوکی هایابوسا شبیه بوگاتی ویرون عمل کرد و قدرت ۱۷۳ اسببخار را در اختیار مالک یک موتورسیکلت استاندارد قرار داد. هایابوسا بهراحتی سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت ثبت میکرد و مشهورترین سوپربایک ابتدای قرن بود. نسل دوم در سال ۲۰۰۷، قدرت ۲۰۰ اسببخار از پیشرانهی ۱۳۰۰ سیسی گرفت و تأثیر زیادی بر سرمایهگذاری تولیدکنندگان موتورسیکلت در سراسر جهان گذاشت.
امروزه برای علاقهمندان موتورسیکلت، عدد ۲۰۰ اسببخار بهعنوان مرز مهمی بین سوپربایکها و دیگر مدلها محسوب میشود. این طرز فکر، شبیه به شرایط پیشرانهی هزار اسببخار برای خودروهای امروزی است؛ با این تفاوت که تنوع خودروهای استاندارد کارخانه با چنین قدرتی، بسیار کممتر از موتورسیکلتها است و معمولا ابرخودروهای میلیون دلاری یا نسخههای تیونینگ شده، مرز هزار اسببخار را فتح میکنند؛ درحالیکه قیمت یک موتورسیکلت اسپرت ۲۰۰ اسب بخاری که روی جاده شتابی شبیه بوگاتی داشته باشد، کمتر از ۲۰ هزار دلار است.
در ادامه، تعدادی از مشهورترین موتورسیکلتهای در حال تولید دنیا با قدرت بیش از ۲۰۰ اسببخار معرفی شدهاند. نکتهی جالب، تنوع این مدلها از نظر کشور سازنده، فناوری پیشرانه و سوخت مصرفی است.
در سال ۱۹۹۹، سوزوکی هایابوسا شبیه بوگاتی ویرون عمل کرد و قدرت ۱۷۳ اسببخار را در اختیار مالک یک موتورسیکلت استاندارد قرار داد. هایابوسا بهراحتی سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت ثبت میکرد و مشهورترین سوپربایک ابتدای قرن بود. نسل دوم در سال ۲۰۰۷، قدرت ۲۰۰ اسببخار از پیشرانهی ۱۳۰۰ سیسی گرفت و تأثیر زیادی بر سرمایهگذاری تولیدکنندگان موتورسیکلت در سراسر جهان گذاشت.
امروزه برای علاقهمندان موتورسیکلت، عدد ۲۰۰ اسببخار بهعنوان مرز مهمی بین سوپربایکها و دیگر مدلها محسوب میشود. این طرز فکر، شبیه به شرایط پیشرانهی هزار اسببخار برای خودروهای امروزی است؛ با این تفاوت که تنوع خودروهای استاندارد کارخانه با چنین قدرتی، بسیار کممتر از موتورسیکلتها است و معمولا ابرخودروهای میلیون دلاری یا نسخههای تیونینگ شده، مرز هزار اسببخار را فتح میکنند؛ درحالیکه قیمت یک موتورسیکلت اسپرت ۲۰۰ اسب بخاری که روی جاده شتابی شبیه بوگاتی داشته باشد، کمتر از ۲۰ هزار دلار است.
در ادامه، تعدادی از مشهورترین موتورسیکلتهای در حال تولید دنیا با قدرت بیش از ۲۰۰ اسببخار معرفی شدهاند. نکتهی جالب، تنوع این مدلها از نظر کشور سازنده، فناوری پیشرانه و سوخت مصرفی است.
دامون هایپراسپرت؛ قدرت ۲۰۰ اسببخار
شرکت کانادایی دامون (دِیمون:Damon) موتورسیکلتی برقی بهنام هایپراسپرت دارد. این محصول، قدرت ۲۰۰ اسببخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتنمتر تولید کند. هدف اصلی برند سازنده، تولید انبوه موتورسیکلتهای الکتریکی نیست و برای عرضهی یک پلتفرم و فناوری قابل استفاده جهت تولید انواع مدلهای برقی، تلاش میکند. با این ابتکار، شرکتهای مختلف میتوانند از پلتفرم دامون برای تولید محصولات متنوع در کلاسهای متفاوت استفاده کنند تا محل نشستن سرنشینان، پدالها، فرمان و دیگر اجزا را به خواست خود طراحی کنند. قیمت و مشخصات فنی دقیق دامون هایپراستار، هنوز اطلاعرسانی نشده است.
لایتنینگ LS-218؛ قدرت ۲۰۰ اسببخار
یاماها R1؛ قدرت ۲۰۰ اسببخار
سوپربایک پرچمدار یاماها با کد R۱ از سال ۱۹۹۸ تولید میشود. این مدل با نام کامل YZF-R۱ در سال ۲۰۲۰، مجهز به پیشرانهی هزار سیسی، ۲۰۰ اسببخار قدرت و ۱۰۶ نیوتنمتر گشتاور دارد تا مشابه رقبای همکلاس خود، سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۲/۶ ثانیه و نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت فراهم کند. قیمت ارزانترین نسخه از سری ۲۰۲۰ YZF-R۱ به ۱۷،۴۰۰ دلار میرسد.
سوزوکی GSX-R1000؛ قدرت ۲۰۲ اسببخار
با اتمام تولید هایابوسا و پیشرانههای ۱/۳ لیتری سوزوکی، GSX-R۱۰۰۰ همراه موتور هزار سیسی بهعنوان سوپربایک پرچمدار شرکت سازنده اهمیت بیشتری پیدا کرد. این محصول از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ با قدرت ۱۴۰ تا ۱۶۰ اسببخار تولید میشد، اما از سال ۲۰۱۷، به نسخهی ۲۰۲ اسببخار ارتقا یافت. سوزوکی GSX-R۱۰۰۰ با وزن ۲۰۱ کیلوگرم، نسبت قدرت به وزن بسیار خوبی دارد و همراه آستانه قیمت ۱۷ هزار دلار فروخته میشود.
نخستین سوپربایک بیامو در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. این موضوع برای یکی از قدیمیترین سازندگان موتورسیکلت جهان، عجیب بهنظر میرسد؛ اما حضور دیرهنگام بیامو در کلاس سوپراسپرتهای دوچرخ، با محصولی چشمگیر و قدرتمند همراه شد. از سال ۲۰۲۰، بیامو S۱۰۰۰RR با امکانات سری M و چرخهای فیبرکربن نیز قابل خرید است تا همکاری بیامو و M مشابه خودروهای اسپرت در موتورسیکلتها نیز عملی شود.
نسل سوم S۱۰۰۰RR امسال همراه پیشرانهی ۴ سیلندر خطی ۹۹۹ سیسی، ۱۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد و با آستانه قیمت ۲۰ هزار دلار فروخته میشود.
نسل سوم S۱۰۰۰RR امسال همراه پیشرانهی ۴ سیلندر خطی ۹۹۹ سیسی، ۱۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد و با آستانه قیمت ۲۰ هزار دلار فروخته میشود.
کاوازاکی نینجا؛ قدرت ۲۰۷ تا ۳۱۰ اسببخار
نینجا، ستارهی درخشان موتورسیکلتهای قدرتمند ژاپنی در زمان ما است. نسخهی هزار سیسی نینجا، پیش از ظهور هایابوسا در سال ۱۹۸۶ معرفی شد. سوپربایکهای کاوازاکی در مدلهای مختلف، دههی ۱۹۹۰ را با موفقیتهای مختلف تجاری و مسابقهای به پایان رساندند. از سال ۲۰۰۴، نسل جدید موتورسیکلتهای هزار سیسی کاوازاکی با نام نینجا ZX-۱۰R تولید شدند.
کاوازاکی برخلاف سوزوکی، پیشرانههای حجیمتر از یک لیتر را کنار نگذاشته و موتور ۱۴۴۱ سیسی برای ZX-۱۴R استفاده میکند. با چنین موتورسیکلتی، سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۲/۶ ثانیه و نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت فراهم میشود.
کاوازاکی برخلاف سوزوکی، پیشرانههای حجیمتر از یک لیتر را کنار نگذاشته و موتور ۱۴۴۱ سیسی برای ZX-۱۴R استفاده میکند. با چنین موتورسیکلتی، سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۲/۶ ثانیه و نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت فراهم میشود.
همچنین، میتوان با ZX-۱۴R در زمانی کمتر از ۱۰ ثانیه از سکون به سرعت ۲۵۰ کیلومتربرساعت رسید. نکتهی جالب اینکه، کاوازاکی از سال ۱۹۸۶ تاکنون، موتورسیکلتهای متنوعی با پیشرانهی ۱۴۰۰ سیسی تولید کرده است. مدل ۲۰۲۰ از ZX-۱۴R حدود ۱۵ هزار دلار قیمت دارد.
کاوازاکی در سال ۲۰۱۵، ابرموتورسیکلت نینجا H۲ و H۲R را رونمایی کرد و خبرساز شد. مدل R، از یک پیشرانهی هزار سیسی همراه سوپرسارژر بهره میبرد تا قدرت ۳۱۰ اسببخار و گشتاور ۱۵۶ نیوتنمتر را برای موتورسیکلتی با وزن خالص ۲۱۶ کیلوگرم فراهم کند.
تاکنون موتورسواران متعددی در دنیا، نینجا H۲R را به سرعت ۳۳۰ کیلومتربرساعت رساندهاند، اما چند فیلم غیررسمی نشان داده است که این موتورسیکلت، در زمانی حدود ۲۶ ثانیه از سکون به سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت میرسد. چنین آماری از نظر تئوری توسط شرکت سازنده باتوجه به شرایط فنی و آیرودینامیک H۲R تأیید شده است. در بازار جهانی، مدل H۲ با قدرت ۲۰۰ اسببخار، به قیمت ۲۵ هزار دلار فروخته میشود؛ درحالیکه H۲R به جهت استفاده از سوپرشارژر و بدنه فیبرکربن، ۵۰ هزار دلار قیمت دارد.
دوکاتی استریت فایتر و پانیگاله؛ ۲۰۸ تا ۲۳۴ اسببخار
پیشرانههای حجیم و قدرتمند برای موتورسیکلتها، منحصر به کلاس سوپراسپرت نیست. دوکاتی و هوندا از دههی ۱۹۵۰ روی محصولات کلاس کافهریسر (اسپرت خیابانی)، پیشرانههای هزار سیسی نصب میکردند. این نوع امروزه انواع مختلفی دارند و تقریبا توسط تمامی غولهای صنعت موتورسیکلت در سراسر جهان، تولید میشوند.
دوکاتی استریت فایتر، در کلاس موتورهای استریت فایتر از سال ۲۰۰۹ تولید میشود. جدیدترین نسخه با نام استریت فایتر V۴، پیشرانهی ۱/۱ لیتری باقدرت ۲۰۸ اسببخار و گشتاور ۱۲۲ نیوتنمتر دارد. این مدل با وزن خالص ۱۸۰ کیلوگرم و قیمت ۲۰ هزار دلار فروخته میشود.
سوپربایک پرچمدار دوکاتی، از نظر فنی تفاوت چندانی با استریت فایتر V۴ ندارد. پانیگاله V۴، از همان پیشرانه ۴ سیلندر ۱۱۰۰ سیسی در نسخههای مختلف، ۲۱۴ تا ۲۳۴ اسببخار قدرت میگیرد و ۱۱۲ تا ۱۲۴ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. انواع متنوعی از تجهیزات مخصوص موتورسواری حرفهای پیست روی پانیگاله نصب میشود تا قیمتی بین ۲۲ تا ۱۰۰ هزار دلار (نسخه تولید محدود سوپرلجرا) داشته باشد.
هوندا بهعنوان یکی از اعضای چهار غول موتورسیکلتسازی ژاپن، سوپربایک CBR۱۰۰۰RR را از سال ۲۰۰۴ تولید میکند. این مدل برای سال ۲۰۲۰، بازطراحی شد تا همراه پیشرانهی یک لیتری، قدرت ۲۱۵ اسببخار و گشتاور ۱۱۲ نیوتنمتر و همراه میانگین مصرف سوخت ۶/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد. تواناییهای فنی CBR۱۰۰۰RR، قابل رقابت با یاماها R۱، نینجا ZX-۱۰R و سوزوکی GSX-R۱۰۰۰ است، اما سوپربایک هوندا با آستانه قیمت ۱۶ هزار دلار فروخته میشود.
آپریلیا RSV۴؛ قدرت ۲۰۰ تا ۲۲۵ اسببخار
بعد از دوکاتی، دومین برند مشهور ایتالیا در زمینهی موتورسیکلتهای اسپرت، آپریلیا است. این شرکت در سال ۲۰۰۷، نسل جدید پیشرانههای یک لیتری خود را معرفی کرد که روی محصولات مختلف آپریلیا در کلاسهای متفاوت نصب شد.
مدل استاندارد RSV۴ درکلاس سوپربایک، ۲۰۱ اسببخار قدرت و ۱۱۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. این محصول با وزن خالص ۱۸۰ کیلوگرم، ۱۷۵۰۰ دلار قیمتگذاری شده است. نسخهی فکتوری (RSV۴، ۱۱۰۰ factory) پیشرانهی ۱،۰۷۸ سیسی با قدرت ۲۱۷ اسببخار و گشتاور ۱۳۲ نیوتنمتر تولید میشود. نسخهای تولید محدود RSV۴ X هم با قدرت ۲۲۵ اسببخار، وزن خالص ۱۶۵ کیلوگرم و قیمت ۴۳ هزار دلار سال گذشته به تعداد ۱۰ دستگاه عرضه شد.
مدل استاندارد RSV۴ درکلاس سوپربایک، ۲۰۱ اسببخار قدرت و ۱۱۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. این محصول با وزن خالص ۱۸۰ کیلوگرم، ۱۷۵۰۰ دلار قیمتگذاری شده است. نسخهی فکتوری (RSV۴، ۱۱۰۰ factory) پیشرانهی ۱،۰۷۸ سیسی با قدرت ۲۱۷ اسببخار و گشتاور ۱۳۲ نیوتنمتر تولید میشود. نسخهای تولید محدود RSV۴ X هم با قدرت ۲۲۵ اسببخار، وزن خالص ۱۶۵ کیلوگرم و قیمت ۴۳ هزار دلار سال گذشته به تعداد ۱۰ دستگاه عرضه شد.
پیجیام V8؛ قدرت ۳۳۴ اسببخار
شرکت استرالیایی PGM، بیش از ۲۰ سال سابقه در مهندسی خودروهای فرمول یک و موتو جیپی دارد. طی سالهای اخیر، پیجیام V۸ با پیشرانهی ۲ لیتری ۸ سیلندر در جهان مشهور شده است. قدرت ۳۳۴ اسببخار و گشتاور ۲۱۴ نیوتنمتر برای یک موتورسیکلت ۲۴۲ کیلوگرمی، جالب بهنظر میرسد؛ اما برچسب قیمت ۱۰۴ هزار دلار مانع مهمی در برابر فروش پیجیام V۸ است.
امتیتی ۴۲۰RR؛ قدرت ۴۲۰ اسببخار
شرکت امتیتی از موتور توربینی هواپیما و هلیکوپترروی موتورسیکلت استفاده میکند؛ اما موفق به استاندادسازی محصولات خود شده است تا قدرت خروجی پیشرانه با زنجیر روی چرخ عقب اعمال شود و قابل کنترل باشد.
جدیدترین موتورسیکلت MTT مجهز به پیشرانهی توربوشفت رولزوریس الیسون ۲۵۰ است که روی هلیکوپترهای مشهور امریکا، مثل بل ۲۰۶ (جت رنجر) هیوز ۵۰۰ و سیکورسکی S-۷۶ وجود دارد. امتیتی ۴۲۰RR با سوخت دیزل، قدرت ۴۲۰ اسببخار در ۵۲ هزار دور بردقیقه (۵۲،۰۰۰ rpm) و گشتاور ۶۸۰ نیوتنمتر تولید میکند و مجهز به جعبهدنده دو سرعته است. این محصول حدود ۲۰۰ هزار دلا قیمت دارد و از نظر تئوری میتواند به نهایت سرعت ۴۴۰ کیلومتربرساعت برسد.
جدیدترین موتورسیکلت MTT مجهز به پیشرانهی توربوشفت رولزوریس الیسون ۲۵۰ است که روی هلیکوپترهای مشهور امریکا، مثل بل ۲۰۶ (جت رنجر) هیوز ۵۰۰ و سیکورسکی S-۷۶ وجود دارد. امتیتی ۴۲۰RR با سوخت دیزل، قدرت ۴۲۰ اسببخار در ۵۲ هزار دور بردقیقه (۵۲،۰۰۰ rpm) و گشتاور ۶۸۰ نیوتنمتر تولید میکند و مجهز به جعبهدنده دو سرعته است. این محصول حدود ۲۰۰ هزار دلا قیمت دارد و از نظر تئوری میتواند به نهایت سرعت ۴۴۰ کیلومتربرساعت برسد.
باس هاس سوپراسپرت؛ قدرت ۵۶۳ اسببخار
باسهاس، یک شرکت موتورسیکلتسازی نسبتا کوچک در امریکا است که بیش از ۳۰ سال در تولید مدلهای قدرتمند و سفارشی سابقه دارد. این برند، امروزه با تیراژ ۳۰۰ دستگاه در سال فعالیت میکند و معمولا پیشرانههای مخصوص خودروهای امریکایی را روی محصولات خود ارائه میدهد.
قدرتمندترین موتورسیکلت باسهاس با نام سوپراسپرت، مجهز به پیشرانهی ۸ سیلندر ۷/۵ لیتری ساخت شورولت (۴۵۴ Small Block) است. این محصول، ۵۶۳ اسببخار قدرت و ۷۴۰ نیوتنمتر گشتاور دارد که برای موتورسیکلتی با وزن خالص ۶۰۰ کیلوگرم، کافی بهنظر میرسد.
قدرتمندترین موتورسیکلت باسهاس با نام سوپراسپرت، مجهز به پیشرانهی ۸ سیلندر ۷/۵ لیتری ساخت شورولت (۴۵۴ Small Block) است. این محصول، ۵۶۳ اسببخار قدرت و ۷۴۰ نیوتنمتر گشتاور دارد که برای موتورسیکلتی با وزن خالص ۶۰۰ کیلوگرم، کافی بهنظر میرسد.
چنین محصولی، چندان پرشتاب نیست، اما درصورت سفارش بادگیر و تجهیزات اضافی، سرعتهای ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتربرساعت فراهم میکند. آستانه قیمت هاس باس سوپراسپرت ۷۵ هزار دلار است.
منبع: زومیت