تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازار خودرو با قیمت‌گذاری جدید دولت متلاطم می‌شود؟/ رانت واردات خودرو دست دوم بیخ گوش بازار

به اعتقاد کارشناس صنعت خودرو، با تعیین قیمت‌های جدید خودرو باید در انتظار فاجعه‌ای بزرگ در صنعت و بازار خودرو باشیم. تنها توصیه در این زمان این است که اذهان عمومی تصور خوشبینانه به خرید پراید ۴۲ میلیون تومانی نداشته باشند و در این روز‌ها خرید و فروش خودرو را متوقف کنند.
 
اقتصاد۲۴- هرگاه دولت منافع خود را در مسئله‌ای در خطر می بیند با عزل وزیری سعی دارد به نقطه پایان ماجرا برسد.
این بار دولت باز هم در بازگشت آرامش به بازار پرتلاطم قیمت خودرو طی هفته ها و ماه های اخیر ناموفق عمل کرد و تنها به برکناری وزیر صنعت آن هم به دلایل دیگر اقدام کرد.

همزمانی خبر برکناری رضا رحمانی از وزارت صمت در اوج نابسامانی بازار خودرو ابتدا این شائبه را ایجاد کرد که این دو موضع بهم ربط داشته باشند اما ماجرا به مخالفت مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی و آنچه ناتوانی وزیر سابق صمت از اقناع نمایندگان برای رأی به این لایحه عنوان شد بازمی‌گشت، لذا علت برکناری رحمانی هرچه بود، مشکلات بخش تولید و افزایش ناگهانی قیمت خودرو در آن مطرح نبود؛ چه آنکه افشای علت عزل وزیر سابق از سوی رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور، درستی این مسئله را تایید کرد.

حالا کارشناسان صنعت خودرو معتقدند با تعیین قیمت‌های جدید برای خودروهای پرتیراژ از سوی شورای رقابت، باید منتظر صعود قیمت ها در این بازار بود. اخیرا رئیس شورای رقابت، افزایش نرخ مصوب خودروهای سایپا را میانگین ۲۳ درصد و ایران خودرو را ۱۰ درصد اعلام کرد یعنی پراید به ۴٢میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ساینا به ۵۹ میلیون تومان درب کارخانه خواهد رسید. تجربه نشان داده است که اختلاف میان قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد بعضا به ۴۰میلیون تومان رسیده است.
 
با اعلام قیمت های جدید و بعد از ورود سران دو قوه به موضوع خودرو و نیز برکناری وزیر صمت و تشکیل جلسه تعیین قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار و ورود مجدد شورای رقابت برخی منتظرند قیمت خودرو روند نزولی به خود بگیرد، چرا که اگر این بازار بلبشو، یک قربانی را هم طلب می‌کرد امروز با تغییر و تحولات رخ داده در وزارت صمت این اتفاق روی داده و دیگر زمان ثبات در بازار است.

فاجعه در پشت قیمت های جدید؟

در همین زمینه امیرحسین کاکایی، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت درباره تاثیر برکناری رحمانی وزیر سابق صمت در آرامش بازار خودرو به خبرنگار اقتصاد 24 گفت: قبل از برکناری وزیر، ضربه نهایی از طرف شورای رقابت به بدنه صنعت خودرو وارد شد. تعیین قیمت های دستوری توسط دولت موضوعی است که بارها به تبعات آن و بار منفی برای صنعت خودرو تاکید شده است.
 
به گفته وی، عزل و نصب ها هیچ تغییری در شرایط نامناسب صنعت و بازار خودرو ایجاد نخواهد کرد چرا که تا زمانی که دولت همچنان حاکمیت خود را بر این صنعت حفظ نگه دارد، فرمان را به دست هیچ فردی حتی وزیر خودش هم نمی دهد.

بیشتر بخوانید: با حذف پراید، قیمت خودرو افزایش می‌یابد
کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در حال حاضر افکار عمومی با این طرز فکر که قطعا پراید با 42 میلیون تومان قابل خرید است اما نمی دانند پشت پرده این نوع تعیین قیمت، ویرانی ساختار صنعت خودرو و به مراتب بازار این محصولات است، این عده به نام مردم به دنبال بازگشایی مبادی واردات خودروهای دست دوم به کشور بوده و هستند.

کاکایی در ادامه با تاکید بر اینکه طی این روزها بازار خودرو قطعا با تلاطم شدید قیمتی نه به دلیل برکناری وزیر بلکه به دلایل متعددی همچون حذف پراید و پژو 405 از چرخه تولید مواجه خواهد بود، گفت: باید در نظر گرفته شود با حذف مدل های پرتیراژ، مشتری همچنان به دنبال خودروهایی در رده قیمتی پایین است اما در نظر داشته باشید با افزایش بیش از 100 درصدی مواد اولیه و افزایش نرخ تورم، کدام خودرو به راحتی می تواند جایگزین این خودروها شود؟ همین موضوع به نابسامانی قیمت و ادامه بلبشوهای قیمتی در بازار کمک خواهد کرد .

وی با بیان اینکه این موضع ناهماهنگ در موضوع دخالت در تولید، قیمت و عرضه خودرو هنوز ادامه دارد و بازار، رفتارهای متفاوتی به نظریه های متناقض تنظیم بازار نشان خواهد داد، به مردم توصیه کرد ازخرید وفروش خودرو در این شرایط بپرهیزند و نگذارند شرایط بیش از این به دست عده ای که تنها به دنبال سود از جیب مردم هستند، بیفتد.

رویای پراید 20 میلیونی

به گزارش اقتصاد 24، بازار افسارگسیخته خودرو در حالی قرار است از این پس دوباره به روزهای کاهش خود بازگردد که در طول چند ماه گذشته بی‌محابا در خط افزایش قیمت حرکت کرده و ناگفته پیداست که با اولتیماتوم‌ها و دستورالعمل‌های جدید اگرچه کمی در مسیر کاهش قیمت قدم خواهد گذاشت اما هیچ گاه نباید امید داشته باشیم که قیمت خودرو به روزهایی بازگردد که پراید در نهایت 20 میلیون بود.
 
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
یک ماه هی دارید امروز و فردا می‌کنید بالاخره تکلیفموتو معلوم کنید اگه ماشین ارزان نمیشه دیگه حرف های صد من یه غاز نزنید قیمت ماشین الان بالای پنجاه درصد دارند سود می‌گیرند.شماها اینجا نشستید میگید سود ده درصد با خودتونم رو راست نیستید
ب ی
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
دولت باید این بازار طلا و سکه رو هم سامان بده این چه اوضاعیه اخه ؟؟
دیگه هیشکی نمیتونه ازدواج بکنه دخترا موندن تو خونه ؟؟
سعید
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
دولت باید مصوب نماید شرکتهای خودروسازی بتوانند معادل ارزی که از صادرات خودرو دریافت می کنند بتوانند خودرو وارد کنند ، به این ترتیب خودروسازان تشویق می شوند و تولیدشان افزایش می یابد ، مردم هم منتفع می شوند . درضمن مشخص می شود خودروسازان در چه وضعیتی هستند .
منتقد
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
این کاکایی حرف زیاد میزنه این سایت معلومه بدجور پشت دلالاست
ناشناس
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
لعنتیااااااا
مهر
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
تنها راه سرو سامون گرفتن بازار خودرو و نجات مردم از کشته شدن تو هوای آلوده و جاده های غیر استاندارد و غیر ایمن ، واردات خودروهای روز دنیا با تعرفه پایین گمرگی هستش
ناشناس
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
صنعت مرغداری که هم بیشتر از خودرو سازی ادم توش کار میکنه وقتی مرغ توی بازار کمیاب میشه دولت سریع واردات و بازار را تنظیم میکنه. خوب خودرو رو هم در سال تعدادی برای تنظیم بازار سهمیه در نظر و وارد بشه بخدا چنان آرامشی حداقل توی خودرو حاکم بشه
ناشناس
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
آقای کاکایی فکر کنم خودت با دلالها دست داری بشنین سر جات بزار مردم زندگی کنند
ناشناس
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
کاکایی با دلالان شریک است
داود
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
تمامش بازیه.. بالا و پایین امدن خودرو هم مثل بالا و پایین امدن دلار . ضربه آخر و مردم میخورن
Farhad
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
تو این گرونی ،گرونی ماشین چرا فقط برای شما و دوستان عجیب میاد نمیدونم
ناشناس
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
این چه کارشناسیه فک کنم از ماجرا پرته اخه نمیشه که برگرده به ۲۰ میلیون تنها پراید یا ماشین نیس که گران شده همه چی گران شده از سیب زمینی گرفته تا خونه
مرتضی
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
آقای کاکایی خودش ؟؟؟؟؟؟؟است
مرتضی
۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
کاکایی خودش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟است خودش بهتر میتونه علامت سوالها رو پر کنه .پوست کلفته
یک کارگر
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
ناظر و بررسی کننده محترم خواهش میکنم این مطلب را منتشر کن اگر به وطن عشق میورزی .عزیزان تنها راه برون رفت از این مشکل اینه که کارخانه ها ماشینهای تولیدی را به بازار آزاد و نمایشگاه ها ندهند برای فروش .همین باعث شده که بازار خودرو اینطور بشه و قیمتهای دولتی و آزاد اینطور بشه و دودستگی و هرج ومرج بشه .عزیزان بازار رو گذاشتن برای معامله ماشینهای دست دوم نه چیز دیگری
حسین
۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
به نظر بنده هیچ وقت دولت حاضر به واردات خودرو نمیشه چون اگر واردات ازاد بشه بزرگترین ضربه به تولید ملی است،تابوده ونبوده شعار حمایت ازتولید ملی است،ودولت باید نهایت تلاشش ازتولید ملی حمایت بکنه تا خودروساز بتونه تیراژ تولید بالا ببره وعرضه وتقاضاباهم برابری کنه،اون وقت قیمت کارخانه وبازار یکی میشه
ناشناس
به درک صنعت خودروسازی نابود میشه همش گاری درست میکنن مونتاژی
مسعود
۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
نگفتید دولت نباید در خصوص خودرو سازی دخالت کند و اجازه بدهد خودرو ساز هر قیمتی میخواد غیر دستوری قیمت گزاری کند.باشه قبول اما خودرو ساز هم توقع کمک دولتی که هرسال به بهانه ورشکستگی از جیب مردم میگیره رو هم نداشته باشه و خصوصی اداره بشه و واردات خودرو رو هم با تنظیم بازار صورت بگیره و رقابت بجای انحصار باشه اونوقت ببینیم چطور میخوان به قول این آقا خودرو بفروشن
Azadihamid971@yahoo.con
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
کاکای که عملا وضعیت ش مشخصه به ابعاد بیلبورد همینطور که شما م رسلت مشخصه
Azadihamid971@yahoo.con
۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
کاکای که عملا وضعیت ش مشخصه به ابعاد بیلبورد همینطور که شما م رسلت مشخصه
ارسال نظر