تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹

یخ روابط میان ایران و عربستان آب شده است؟

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که خروج پاترویت‌های آمریکا از عربستان نشان از آب شدن یخ روابط میان ایران و عربستان است.
 
اقتصاد۲۴- نصرت‌الله تاجیک سفیر اسبق ایران در اردن درباره راهبرد اخیر آمریکا و تحرکات نظامی این کشور در عربستان گفت: خبری که رسانه آمریکایی در مورد کاهش تنش در خاورمیانه داده است، خبر خوبی به حساب می‌آید که می‌تواند مبنایی برای حل مشکلات و آب شدن یخ‌های روابط میان تهران و ریاض باشد. ایران البته بار‌ها اعلام کرده به دنبال هیچگونه تعرضی به سعودی‌ها در منطقه نیست، اما اگر امریکایی‌ها هم به همین نتیجه رسیده باشند، خروج نظامیان و جابه جایی پاتریوت‌ها می‌تواند شروع خوبی باشد. در شرایط کنونی بیشتر کشور‌ها متوجه شده اند که بهتر است پول‌های خود را صرف مسائل بهداشت و درمان و همکاری‌های منطقه‌ای کنند و استفاده از پول‌ها صرفا برای خرید تسلیحات نظامی، کاربرد ندارد. در خاورمیانه هم این موضوع مطرح است و کشور‌ها کم کم به این نتیجه رسیده یا می‌رسند که هزینه کردن در مسائل بهداشت عمومی یا مسائل مشترکی زیست محیطی که کشور‌ها با آن درگیرند، ضرورت بیشتری دارد و در چنین شرایطی پول نفت در خود کشور‌ها استفاده می‌شود و نه اینکه مستقیما از غرب اسیا خارج شده و به غرب برود.

این کارشناس روابط بین الملل در ادامه تاکید کرد: روانشناسی ترامپ روانشناسی خاصی است. او یک تاجر است که اصول علم سیاست را نمی‌داند و حرکاتی بروز می‌دهد که در چارچوب هیچ یک از مدارس سیاسی قرار نمی‌گیرند. روی کار‌های ترامپ نمی‌شود برای فردا هم حساب کرد. سعودی‌ها برای آمریکا یکی از پایه‌های امنیتی در خلیج فارس هستند. مسائل سیاسی و اقتصادی بین دو کشور بسیار به هم تنیده شده اند و این روابط در تمام هفت دهه گذشته به همین شکل جلو رفته است. مجموع وابستگی‌هایی که دو کشور به هم دارند باعث می‌شود که ترامپ در حین تهدید کردن سعودی‌ها نتواند چندان جدی باشد.

بیشتر بخوانید: آنچه درباره توافق هسته‌ای ایران به شما نگفته اند!

از طرف دیگر فراموش نکنیم که حمایت خارجی برای سعودی‌ها بسیار اهمیت دارد. آن‌ها با سرمایه گذاری‌های کلان در غرب سعی می‌کنند که لابی‌های خود را تقویت کنند و اهداف خود را پیش ببرند. با این تفاصیل به نظر من هیچ تنش بزرگی میان آمریکا و عربستان متصور نیست و بعید می‌دانم که در شرایط کنونی تحول عمده‌ای اتفاق بیفتد. مگر اینکه در داخل عربستان، اتفاقات تازه‌ای رخ دهد. زیست سیاسی در عربستان با چند گسل رو به رو است اگر هر کدام از این‌ها سر باز کنند و فعال شوند ممکن است در داخل این کشور اتفاقاتی بیفتد که بر روی روابط خارجی تاثیر بگذارد.
منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر