اقتصاد۲۴ - علی لاریجانی در آخرین نطق خود در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: به آخرین جلسه علنی مجلس دهم رسیدهایم به پایان آمد این دفتر اما حکایت همچنان باقی است. ۴ سال پیش در چنین روزهای مجلس دهم تشکیل شد آن روزها بسیاری از نمایندگان با افکار همدیگر آشنا نبودند. در گذر این ۴ سال در کنار هم مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی را به بحث نشستیم. گاهی نتایج این بحثها منجر به قانون شد و گاهی به یک تحلیل دقیق رسیدیم و بعضی اوقات به قوای مختلف مطلبی را گفتیم و گاهی هم منجر به اعلام بیانیه شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که « مجلس دهم به یک مفاهمه و همکاری خوب دست پیدا کرد» گفت: در این مدت دوستی و مودتی بین ما شکل گرفت که باید قدر آن را بدانیم. از این رهگذر باید بگویم که قوانین مهمی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. تقریبا ۲۰۰ قانون در مجلس دهم تصویب شد که دو سوم آن لوایح بود.
لاریجانی افزود: قانون احکام دائمی برنامه توسعه، قانون برنامه ششم توسعه، قانون حفاظت و احیای و مدیریت تالابهای کشور، قوانینی مهمی بود که این مورد آخر برای جلوگیری از مشکلاتی مثل دریاچه ارومیه تصویب شدو قانون هوای پاک، قانون حفاظت از خاک، قانون بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور، قوانین مهم و ضروری بود که در مجلس دهم به تصویب رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ذکر قوانینی که در مجلس دهم تصویب شد گفت: قانون حمایت از مرمت و احیای بافتهای تاریخی و فرهنگی کشور با کمک بخش خصوصی تصویب شد. این قانون خود میتواند حرکت وسیعی را به وجود آورد. قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی، قانون کاهش ساعات کاری بانوان شاغل اداری نیز در مجلس دهم به تصویب رسید. مجلس دهم در زمینه تنقیح قوانین ۷ بخش را تصویب کرد که چند مورد آن در همین چند روز اخیر در زمینه معدن، بهداشت و شوراها و شهرداریها تصویب شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون مجازات استفاده کنندگان غیر مجاز آب، برق، تلفن، گاز و فاضلاب در مجلس دهم تصویب شد. اهمیت این قانون از این نظر بود که برای حاشیه نشینان امکاناتی جدید را فراهم میکرد که البته در فاصلهای سه ساله به دست آنها میرسد. قانون هیات منصفه برای دادگاههای سیاسی، قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی، دایمی کردن قانون مجازات اسلامی و قانون دادرسی کیفری نیز در مجلس دهم به ثمر رسید.
وی با اشاره به تصویب قانون ممنوعیت تبلیغات معرفی محصولات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانههای جمعی و همچنین قانون اصلاح مبارزه با تروریسم از موافقت نامههای که در مجلس دهم به تصویب رسیده خبر داد و گفت: یکی از این موافقتنامهها موافقت نامه اتحادیه اوراسیا بود که میدانیم مسئله تجارت در شرایط فعلی تحریمی روزنه مهم به اسم اوراسیا دارد. مجلس دهم در زمینه سرمایه گذاری های متقابل با کشورهای مختلف قانون تصویب کرد.
لاریجانی همچنین با اشاره به مخاطرات طبیعی زیادی که در ایران اتفاق میافتد گفت: مجلس دهم قانون مدیریت بحران تصویب کرد همچنین قانون حمایت از حقوق کودکان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان، قانون دایمی شدن شورای حل اختلاف و قانون حمایت از حقوق معلولان و دایمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری توسط مجلس دهم تصویب شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی مسئلهای بود که نمایندگان مجلس دهم آن را مطرح کردند و آن را به یک سامان رساندند. قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدمات کشوری حمایت از کالاهای ایرانی در گذشته تصویب شده بود اما براساس پیشنهاد کمیسیون ویژه اصلاح شد. همچنین قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و معیانات گازی و سرمایه گذاری مردمی تصویب شد این مورد اخیر اجازه میدهد پالایشگاههای کوچک در کشور به وجود آید.
وی ادامه داد: قانون تاسیس و اداره مدارس مراکز آموزش و پرورشی غیر دولتی، قانونی بود که این مجلس جرئت تصویب آن را پیدا کرد. مجلس دهم جرئت تصویب قانون تجارت را داشت برخی در رسانهها مجلس دهم را بی عرضه نام گذاری میکنند که این ظلمی به مجلس است. همین قانون تجارت از زمان آقای خاتمی که رئیس جمهور بود تا همین امروز در مجلس مانده بود. این مجلس بود که جرات تصویب چنین قانونی را پیدا کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون اساسنامه سازمان انرژیهای تجدید ناپذیر، قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی وعشایری در مجلس دهم تصویب شد. این مورد آخر به مسئله مهاجرت و حاشیه نشینی میپرداخت. این قانون به صورت مبنایی دو مشکل فوق را حل میکند چرا که در روستاها امکانات صنعتی، تولیدی، معدنی به وجود میآورد تا جلوی مهاجرت را بگیرد. همچنین قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد و قانون جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای در مجلس دهم تصویب شد.
لاریجانی ادامه داد: اصلاح قانون رفع موانع تولید، رقابتپذیر که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در موضوع جهش تولید، پایههای قانونی این موضوع در مجلس شورای اسلامی بنا شد. همچنین قانون ارزش افزوده، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون بخشودگی وامهای افراد که میلیونها نفر مرتبط با آن گرفتار بودند. قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران، اصلاح قانون چک، موضوع حل مشکلات موسسات اعتباری که مجلس شورای اسلامی جلسات زیادی درباره آن برگزار کرد که بتواند مشکلات میلیونها نفر را رفع کند. همچنین مسالهی مسکن جوانان که مرکز پژوهشهای مجلس نقش حائز اهمیتی در خصوص آن ایفا کرد. اینها گوشهای از اقدامات قانونگذاری مجلس بود. این مجلس ۲۰۰ قانون را به تصویب رساند.
وی ادامه داد: یکی از نکاتی که در ابتدای مجلس دهم رهبری معظم در پیام خود فرمودند این جمله بود مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و افزونخواهی گستاخانه استکبار قرار دهید. مجلس دهم در مقابل اتفاقات عجیب سالهای اخیر که گاه هر کدام میتوانست یک بحرانی در کشور و منطقه ایجاد کند با صلابت و با دقت عمل کرد. با رصد حوادث بیانیههای مهمی صادر کرد که موضع ملت را بیان میکرد.
بیشتر بخوانید: اطلاعیه شورای نگهبان درباره اظهارات علی لاریجانی
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس گاه با اقدام قانونی اراده ملی را تجلی میبخشید. برای مثال قانون مقابله با نقض حقوق بشر اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه زمانی انجام شد که آنها قصد داشتند با تروریستی اعلام کردن نیروی قدس سپاه پاسداران یک آشفتگی در منطقه ایجاد کنند. این قانون بسیار مهم بود و در همان مقطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند که به نیروی قدس بودجه مضاعفی داده تا دشمنان متوجه اهمیت این موضوع باشند.
لاریجانی ادامه داد: قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی امری بسیار گستاخانه صورت گرفته از سوی آمریکا بود و نمایندگان برای اینکه اراده خود را نشان دهند صبح فردای آن اقدام لباس پاسداران انقلاب اسلامی پوشیدند تا بگویند ما هم سپاهی هستیم و قانون مربوطه را به تصویب رساندند. در مثالی دیگر اصلاح قانون اقدام متقابل ماجراجویانه آمریکا پس از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی با سه فوریت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید در همان مقطع نیز مجددا برای بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه تصمیمگیری کردیم. اخیرا قانونی در مجلس شورای اسلامی در مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی به دست رسید.
رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: موضوع دیگری که در مجلس دهم حائز اهمیت است تشکیل کنفرانسهای مهم بود. برای مثال در موضوع فلسطین کنفرانسهای مهمی توسط مجلس شورای اسلامی صورت پذیرفت. ششمین کنفرانس بینالمللی حمایت از انتفاضه فلسطین در اسفندماه سال ۱۳۹۵ در این مجلس انجام شد که رهبر معظم انقلاب در آن نطق داشتند. در واقع در آن زمانی بود که دشمنان قصد داشتند مسالهی فلسطین به فراموشی سپرده شود و در راستای منافع شوم اسرائیل اقداماتی صورت پذیرد به همین دلیل برگزاری این کنفرانس امری حائز اهمیت بود. همچنین سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سال ۱۳۹۶ توسط این مجلس برگزار شد. در زمینهی تروریست و ایجاد دخالتها از سوی آمریکا و تعرض به قدس شریف شاهد برگزاری این کنفرانس بودیم.
لاریجانی در ادامه اظهار کرد: دو نشست در سال ۱۳۹۶ در محکومیت اقدام آمریکا و به رسمیت شناختن بیتالمقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در تهران برگزار شد. نشست فوقالعاده کمیته فلسطین یکی از آنها بود. یکی دیگر نیز نشست تروریکا ریاست اتحادیه مجالس عضو سازمان همکاری اسلامی با حضور نمایندگان مجالس کشورهای فلسطین، الجزایر و ... بود.
وی ادامه داد: سه کنفرانس در زمینه مبارزه با تروریسم به ویژه تروریسم دولتی آمریکا با حضور روسای مجالس شش کشور ایران، پاکستان، روسیه، چین، ترکیه و افغانستان تشکیل شد که دومین این کنفرانس در تهران برگزار شد. دبیرخانه حمایت از حقوق مردم فلسطین که زیر نظر مجلس شورای اسلامی فعالیت دارد نشستهای منظمی در جهت پیگیری حقوق ملت مظلوم فلسطین انجام داده که یکی از اقدامات مهم بوده است.
رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: علاوه بر اینها هیچ مجلسی را در میان مجالس بعد از انقلاب مانند مجلس دهم سراغ ندارم که اینگونه به بنیه دفاعی کشور و بنیه دفاعی نیروی قدس کمک کرده باشد. این موضوع را خارج از لوایح بودجه از صندوق توسعه ملی به بنیه دفاعی کشور کمک میکرد. سردار قاسم سلیمانی هر زمان که در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا میکردند از این اهتمام و اراده نمایندگان در کمک به بنیه دفاعی نیروی قدس اظهار رضایت میکردند. این مواضع و اقدامات با درک شرایط ایران و تحولات منطقه صورت میپذیرفت.
لاریجانی دربارهی اقدامات نظارتی مجلس دهم اظهار کرد: در بعد نظارت عدهای مطرح کردند که این مجلس کاستی داشته است و گاهی با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز مباحثی را مطرح میکردند، این موضوع از سر معرفت نبود مجلس دهم هزار تذکر به رییس جمهور از وزرا داشت، ۳۰۰۰ سوال را از وزرا شاهد بودیم که ۱۸۳ سوال در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که البته برخی سوالات منطقهای بود و طبق آییننامه نباید مطرح میشد. همچنین پنج سوال از رییس جمهور و شش استیضاح از وزرا را شاهد بودیم که دو نفر از این وزرا نتوانستند رای اعتماد کسب کنند و ۶۳ بار شاهد دعوت از مسئولین برای ارائه توضیحات به نمایندگان بودیم. ۵۳ جلسه غیرعلنی در مورد مسائل مختلفی همچون گرد و غبار، مسائل امنیتی و زلزله برگزار شد. در این جلسات مسئولان در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند و نمایندگان نیز نظرات خود را مطرح کردند.
وی عنوان کرد: به خاطر ندارم مجالس قبل یعنی مجلس هشتم و نهم از ماده ۴۰ و ۴۵ آییننامه تا این میزان استفاده کرده باشد که این خود نشاندهنده این است که کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی در مسالهی نظارت فعال بودند. ۳۹ گزارش نظارتی از سوی کمیسیونها ارائه شد. کمیسیون ویژه ۱۰ گزارش نظارتی در موضوعات مختلف که معمولا برای رونق تولید بود ارائه کرد همچنین ۱۷ گزارش در زمینهی ماده ۲۳۴ ارائه شد که در مجلس هشتم و نهم نظیر این موضوع را شاهد نبودیم که نمایندگان بخواهند از این ابزار که استنکاف از قانون باشد به این میزان استفاده کند که البته باید بگویم گزارشهای داده شده به قوه قضاییه داده شد. کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی ۱۸۱۸ جلسه نظارتی برگزار کردند البته این میزان نظارت بدون در نظر گرفتن نظارتهایی بود که در منطقه صورت میگرفت. ۱۳۳ نماینده در ۷۳ مجمع و هیات و شورای ملی به عنوان ناظر شرکت کردند و ۲۷۹ نماینده در هیاتها و شوراهای استانی ۱۶۰۰ گزارش به معاونت نظارت دادند که حکایت از فعالیت آنها بود. همچون شورای پول و اعتبار و صندوق توسعه ملی.
لاریجانی تصریح کرد: کمیسیون اصل ۹۰، ۱۳ گزارش نظارتی ارائه کرد که در روزهای اخیر دو گزارش از آن قرائت و به قوه قضاییه ارائه شد. همچنین باید بگویم هیات تطبیق قوانین و مصوبات که اخیرا با آنها جلسه داشتیم اقدام مهمی انجام داد و همه مصوبات دولت را به روز کرد، چرا که مصوبات دولت گاهی دو سال تاخیر داشت و همگی به روز شد و همچنین راجع به ۲۴۲۵ آییننامه دولت اظهارنظر کرد و ۱۱۰ مورد آن را خلاف قانون اعلام کرده و آنها را لغو کرد. دیوان محاسبات نیز ۸۵۱۶ گزارش به غیر از تفریغ بودجه را مورد رسیدگی قرار داد که از این تعداد ۳۲۸۵ پرونده به دادسرای دیوان محاسبات رفت؛ در مجموع حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان و ۴۰ میلیارد دلار به خزانه و صندوق توسعه ملی بازگشت.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر زمانی که همه در خصوص حقوق نجومی صحبت میکردند دیوان محاسبات به آن موضوع رسیدگی کرد و با بررسی ۱۰۰ هزار فیش حقوقی تخلفات را مشخص کرده و مازاد آن را به خزانه بازگرداند.
وی با اشاره به اقدامات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مرکز پژوهشهای مجلس در اکثر موضوعات مهم کشور تحلیلات روز داشته و پیشنهاد تدوین قانون و پیشنهاد نظارتی ارائه داد. رهبری که در ملاقات با رهبر معظم داشتیم ایشان از این اهتمام مرکز پژوهشها تشکر کرده است.
رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از مشکلات کشور بحث روانسازی سرمایه گذاری بود که نیاز به تنقیح قوانین داشت قانون آن در مجلس قبل تصویب شده بود اما تحقق آن در مجلس فعلی بود. معاونت قوانین هفت گزارش را راجع به قوانین ارائه کرد که در خصوص بهداشت سلامت، معدن، ورزش، شوراها و شهرداریها و انتخابات که این خود کار سرمایه گذاری را روان کرد، چرا که رهبر معظم انقلاب چندین بار تاکید داشتند که مردم را در دستگاهها سرگردان نکنید لذا لازم بود قوانین را تنقیح کنیم. حضرت آقا امسال را نیز سال جهش تولید نامیدند که زیربنای این امر قانونگذاریهایی بود که در کمیسیونهای تخصصی به خصوص کمیسیون ویژه انجام شد یعنی باید تلاش کرد که فضای اجرای این قوانین در کشور ایجاد شود که البته قانون آن را این مجلس تصویب کرد. قوانین مادر و پایداری در کشور تنظیم شد. این مجلس در این زمینه خدمت بزرگی کرد ولی در عین حال به همین مجلس جفا شد.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیچ وقت به مصلحت کشور نبود که یک رکن مهم و اصلی دموکراسی در کشور که به این میزان تلاش داشته با الفاظ سبک با تحقیر و با تخریب مواجه شود. طی این ۴۰ سال گذشته هیچ یک از این مجالس به این اندازه مورد توهین و هجوم قرار نگرفته بود نه تنها از سوی دشمنان که البته دشمنان باید دشمنی کنند بلکه از سوی کسانی که انتظار میرفت حرمت قوه مقننه و نهاد مهمی را از نظام پاس بدارند.
لاریجانی تاکید کرد: واقعا مجلس دهم مظلوم واقع شد این موضوع به این معنا نیست که نباید انتقادی انجام شود یا مجلس دهم ضعفی نداشته بلکه منظور جفایی است که در حق این مجلس به ناحق صورت گرفت. من تنها گوشهای از کارنامه این مجلس را ارائه کردم و با توجه به شفافیت کار مجلس شورای اسلامی که مستقیم از رادیو – تلویزیون پخش میشد و در برابر چشم همگان بوده باید بگویم که این مجلس در بزنگاهها هر آنچه وظیفه داشته انجام داده است یعنی در هر مقطع یا هر مرحلهای که نیاز به یک عمل انقلابی بود نمایندگان وارد صحنه شدند. عمده کوشش مجلس شورای اسلامی این بود که گرهای از مشکلات مردم باز کند، اما برخی از سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بیانصافی را به نهایت رساندند و هر آنچه دلشان خواست ابراز کردند.
وی ادامه داد: در حکومت مردمسالار وظیفه قوه مجریه و قوه قضاییه و سایر بخشهای حکومت را کدام بخش مشخص میکند؟ بدون تردید قوه مقنیه و مجلس شورای اسلامی است که وظایف بخشهای مختلف حکومت را مشخص میکند به همین جهت است که رهبر معظم انقلاب در یکی از ملاقاتها با نمایندگان فرمودند مجلس مظهر حکمت نظام است. همچنین بار دیگر فرمودند مجلس شورای اسلامی ریلگذار حکومت است حضرت امام خمینی (ره) فرموده بودند مجلس شورای اسلامی در راس امور است. نقش راس در یک حکومت تدبیر، فکر و فرمانراندن است هیچ قوه و هیچ بخشی از حکومت حق ندارد از اجرای قوانین مجلس شورای اسلامی سرباز بزند. چه قوانین و چه نظارت مجلس مبنایی است که باید نقشهای مختلف حکومت وظیفهشناسی خود را از طریق فهم و اجرا کند.
رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به نظرات امام خمینی (ره) و رهبری معظم و قانون اساسی و همچنین ساختار کشور همه اهمیت مجلس شورای اسلامی را میدانند پس چرا مدتی است که به انحای مختلف برای تخریب وجه مجلس شورای اسلامی تلاش شده است در حدی که این همه مصاحبه و تکرار فساد فساد نسبت به نمایندگان چیزی جز ورژن همان بگم بگم سابق به ذهن متبادر نمیکند. علاوه بر این است نزد عوام یک است که میگویند ظلم بالسبیه عدل است. البته به نظرم این حرف درستی نیست زیرا ظلم همان ظلم است اما مقصود آنها از آن چیست مقصود آن است که اگر میخواهند این کار را انجام دهند باید نسبت به همه یکسان باشد که این کار را نکردند. مجلس دهم با درک صحیحی از شرایط کشور تلاش کرد تا با همدلی سایر قوا و توطئههای خطرناک دشمنان را بر ضد نظام ناکام بگذارد. اکثر وقت مجلس شورای اسلامی در مقابل حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله یا موضوع کرونا و حتی مهمتر کرونای دونالد ترامپ گذشت.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران قبل از موضوع کرونا ویروس که همه ملتها را درگیر کرد به کرونای دونالد ترامپ دچار شد. عدهای انتظار داشتند که این مجلس شورای اسلامی وقت خود را صرف کشمکشهای سیاسی بلاوجه کند که ما آن را خلاف عقل و دیانت و حکمرانی مسلمانی میدانستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به خروج آمریکا از توافق هستهای ایران گفت: بعد از این خروج آمریکا مجددا تحریمهایی علیه ایران فعال کرد و ما وارد مرحله جدیدی از نبرد با دولت آمریکا شدیم. نبرد آمریکا با ملت ایران بود. حوادث پشت سر هم پیش میآمد و راهی جز مقابله با این توطئه برای حفظ حقوق ملت و نظام نداشتیم. در همین شرایط همه فعالیتهای مجلس در تقنین و نظارت مدام در جریان بود.
وی با اشاره به وجود تنوعها و تفاوتهای سیاسی در مجلس دهم گفت: همه گرایشهای سیاسی حضوری چشمگیر در مجلس دهم داشتند. مجلس دهم از نظر سیاسی یکدست نبود. نمایندگان با آزادی کامل اظهار نظر میکردند و دو تعهد داشتند. رعایت حقوق ملت و رعایت تدابیر رهبری که به خوبی در مقابل این تعهدات عمل کردند.
لاریجانی با اشاره به احترام مجلس به تدابیر رهبری گفت: به یاد ندارم که رهبری تدبیری به مجلس ارائه کند و مجلس به آن توجه نکند. البته به خاطر ندارم که مقام معظم رهبری به مجلس دستور داده باشند. نه تنها این مجلس بلکه در مجالس گذشته هم روال مجالس گذشته نیز همین بوده، البته یکجا به شخص من دستور دادند که در یک مورد استیضاح بود اما به مجلس دستور ندادند. بنده اعتقاد دارم که باید حرمت همه قوا را نگهداشت. این مجموعه که برآمده از مسیر انتخابات توسط مردم هستند و یا منصوبین از طرف رهبر معظم انقلاب، نظام ولایی را شکل میدهند. اگر عدهای این قوه را تخریب کنند و عده دیگر قوه دیگر را چه از نظام و کشور میماند؟
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون شفافیت اطلاعات و قانون رسیدگی به اموال مسئولین مجلس دهم را تصویب کننده مهمترین قوانین مبارزه با فساد نامید و گفت: مطالبه مجلس این است که قوه قضائیه و مجریه در تحقق این قوانین کوشا باشند. البته این مسائل برای کسانی که مرتکب بی اخلاقی میشوند بیشتر صدمه روحی دارد. برای کسانی که مظلوم واقع میشوند اما لااقل سنت خداوند بر این است که در همین دنیا به حق خود برسند.
لاریجانی با مطرح کردن این پرسش که چرا فساد و بی اخلاقی صورت میگیرد، گفت: ممکن است عدهای معتقد باشند که فقط برای قدرت طلبی است. ممکن است در بعضی جریانهای سیاسی افرادی باشند که این کار را برای قدرت بیشتر انجام میدهند. اگر اینگونه باشد که همهاش باطل است حتی اگر همین قدرت ورزی هم باشد مسیر و رفتار خود را میطلبد، با چکش نقاشی نمیکنند.
لاریجانی سیاست ورزی را مساوی با هنر دانست و گفت: این عرصه قواعد خود را میطلبد. به نظرم بعضی فکر میکنند که این اقدامات حذفی یا تخریبی رسانهای نظام و انقلاب را حفظ میکند. باید دید که این تلقی اغلب و از نظر تجربه تاریخی در این ۴۰ سال چقدر وجاهت داشته است. فعل سیاسی اگر از پشتوانه منطقی برخوردار نباشد ممکن است توفیق پیدا کند اما پایدار نخواهد بود. این فکر خطاست چرا که پاسخ روشنی دارد و آن این است که مانع رشد جامعه میشود و همین کفایت میکند. جامعهای که فضای آزاد را تجربه نکند و شکست و پیروزی نداشته باشد دچار فلج ذهنی میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی امکان رشد را در شرایط آزادی فکر و عمل ترسیم کرد و گفت: سالها پیش رهبر معظم انقلاب در سالگرد شهید مطهری فرمودند ایشان ایدئولوگ انقلاب و نظام اسلامی است. حال ببینیم این ایدئولوگ چه میگوید. از نظر شهید مطهری جامعه مثل فرد دارای روح حیات، مرگ، نسیان، عصیان و فطرت است. همانگونه که برای رشد فرد باید زمینه حرکت تکاملی استعدادهای فطری را فراهم کرد در جامعه هم باید زمینه حرکت تکاملی استعدادهای فطری را فراهم کرد.
لاریجانی با استناد به سخنان شهید مطهری گفت: باید بگذاریم افراد در جامعه خودشان تجربه کنند. اگر فلسفه حکمرانی مردم سالاری دینی، رشد همه جانبه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی آحاد جامعه است و به تعبیر شهید مطهری جامعه به دلیل داشتن روح جمعی از ویژگیهای فطری برخوردار است خصوصیت فطرت این است که باید استعدادها را رشد داد و رشد استعداد در فضای آزاد و مسابقه رخ میدهد نه با امر کردن و القای تصمیم. البته این مطلب به معنی نداشتن ضوابط نیست. ضوابط همان قانون است اما در مقام اجرا نباید سخت گیری و انقباضی عمل کرد که فلسفه اصلی رشد آحاد جامعه را منتفی کند. همه بخشهای حکومتی اعم از تقنینی، اجرایی و قضایی باید از این فلسفه حکومتی برخوردار باشند و بدون فهم این مبانی قانون اگر مناسب هم باشد در مقام اجرا میتوان آن را طوری عمل کرد که به فلسفه اصلی نرسد و یا خارج شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با استناد به نظرات حکمای پیشین و تاکید آنها به فضیلت سیاسی از افراط و تفریط انتقاد کرد و ضمن توصیه رفتار اعتدال آمیز گفت: منظور این است که مبنای قانونگذاری و اجرای نظارت باید توجه به جنبههای فطرت روح جامعه باشد که خود نیازمند داشتن آزادی، رقابت و مسابقه در عرصه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع است. پژمردگی سیاسی و فرهنگی موجب احساس دورافتادگی از حکومت میشود که زیانی ملی برای کشور است.
لاریجانی افزود: در این چهل سال بعد از انقلاب هر وقت یک جناحی به طور کامل سر کار بود برآیند اینگونه نبود که بتواند مشکلات را حل کند، مگر زمانی که تا حدی توانستند کنار هم قرار گرفته و مدارا داشته باشند. علت این تجربه این است که ظرفیت فکر ایران و ایرانی آنقدر وسیع است که در چهارچوب یک جناح نمیگنجد یا جناحها کوچکتر از آنند که این ظرفیت وسیع را حمل کنند. حالا هر چه این مسیر را تنگتر کنند حل مشکلات سختتر است. به عکس باید وسعت به این دامنه داد. راه و طریقش این است که دیگران را به رسمیت بشناسند. یعنی همه کسانی که داخل نظام و انقلاب هستند و نه به تعبیر آقا مردودی یا افراد منحرف، با هم مدارا داشته باشند. مدارا نیازمند یک رشد عقلانی است.
لاریجانی با استناد به گام دوم انقلاب گفت: جوانان فعال در این عرصه قطعا از توجه به تجربیات گذشته و با فهم عمیق از نظام حکمرانی ولایی به خدمت مشغول میشوند. در نظام حکمرانی ولایی بحث از نظام است و مجلس بخش نرم افزار نظام ولایی است. این بخش باید حضور جدی داشته باشد و فعال و کارآمد باشد، نباید تخریب شود. شورای نگهبان هم همین است. چرا که رکن مهم قانونگذاری است و نباید مورد اهانت قرار بگیرد. برخی به تعریض حرفهایی راجع به شورای نگهبان گفتند مثلا یکی از همکاران به یکی از حقوقدانان به علت تحصیل در خارج از کشور ایراد گرفته بود. این درست نیست اگر حقوقدانی بورس گرفت و به خارج از کشور رفت سرمایه کشور است. چرا باید تخریب شود. حرفهایمان را باید به جا و درست بزنیم نه با حالتی که رفتار نیش دار دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی نطق خود از مرکز پژوهشهای مجلس همه کارکنان مجلس، معاونت قوانین، دیوان محاسبات، کتابخانه و حراست مجلس، خانوادههای شهدای حادثه تروریستی مجلس، نیروهای سپاهی حفاظتی مجلس تشکر کرد.آنقد
وی ضمن تشکر از مقام معظم رهبری گفت: در آن ۱۲ سالی که توفیق داشتم در خدمت ایشان باشم به یاد ندارم که ایشان دستوری به مجلس داده باشند. با اینکه از نظر ولایت مطلقه فقیه میتوانستند این کار را انجام دهند اما رای مردم برای ایشان بسیار محترم است و مجلس را محترم میدانستند. گاهی میگفتند که نظر من این است اما دستور نمیدادند. مجلس هم به رفتار ایشان احترام میگذاشت. این رفتار متقابل ارزشمندی است، ۱۲ سال در خدمت ایشان بودم و به یاد ندارم که ایشان دستوری داده باشند. دوستانی که گاهی حرفهایی راجع به مجلس میزنند یاد بگیرند که نظر ولایی چیست؟
وی در پایان نطق خود ضمن تشکر از اتاق بازرگانی، صدا و سیما، اتاق تعاون، خانه صنعت، اساتید دانشگاه، مراجع تقلید و حوزه علمیه و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس جمهور و هیات دولت گفت: ممکن است عدهای با بنده مخالف باشند مشکلی ندارد اما نباید نهادی را تضعیف کرد. بنده همه مخالفان که به هر دلیلی با بنده اختلاف نظر داشتند را محترم میدانم. همه را حلال میکنم و میخواهم که اگر خطایی در من دیدند از اینجانب بگذرند. تلاش من در مجلس حل مسائل کشور بود. مشکلات وسیع بود و قصوراتی نیز داشتیم. از ملت و نمایندگان میخواهم که به خاطر قصوراتم مرا ببخشند. امیدوارم مجلس یازدهم در کارش موفق باشد. مشکلات زیاد است، باید همه به این مجلس کمک کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که « مجلس دهم به یک مفاهمه و همکاری خوب دست پیدا کرد» گفت: در این مدت دوستی و مودتی بین ما شکل گرفت که باید قدر آن را بدانیم. از این رهگذر باید بگویم که قوانین مهمی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. تقریبا ۲۰۰ قانون در مجلس دهم تصویب شد که دو سوم آن لوایح بود.
لاریجانی افزود: قانون احکام دائمی برنامه توسعه، قانون برنامه ششم توسعه، قانون حفاظت و احیای و مدیریت تالابهای کشور، قوانینی مهمی بود که این مورد آخر برای جلوگیری از مشکلاتی مثل دریاچه ارومیه تصویب شدو قانون هوای پاک، قانون حفاظت از خاک، قانون بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور، قوانین مهم و ضروری بود که در مجلس دهم به تصویب رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ذکر قوانینی که در مجلس دهم تصویب شد گفت: قانون حمایت از مرمت و احیای بافتهای تاریخی و فرهنگی کشور با کمک بخش خصوصی تصویب شد. این قانون خود میتواند حرکت وسیعی را به وجود آورد. قانون نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی، قانون کاهش ساعات کاری بانوان شاغل اداری نیز در مجلس دهم به تصویب رسید. مجلس دهم در زمینه تنقیح قوانین ۷ بخش را تصویب کرد که چند مورد آن در همین چند روز اخیر در زمینه معدن، بهداشت و شوراها و شهرداریها تصویب شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون مجازات استفاده کنندگان غیر مجاز آب، برق، تلفن، گاز و فاضلاب در مجلس دهم تصویب شد. اهمیت این قانون از این نظر بود که برای حاشیه نشینان امکاناتی جدید را فراهم میکرد که البته در فاصلهای سه ساله به دست آنها میرسد. قانون هیات منصفه برای دادگاههای سیاسی، قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی، دایمی کردن قانون مجازات اسلامی و قانون دادرسی کیفری نیز در مجلس دهم به ثمر رسید.
وی با اشاره به تصویب قانون ممنوعیت تبلیغات معرفی محصولات غیر مجاز و آسیب رسان به سلامت در رسانههای جمعی و همچنین قانون اصلاح مبارزه با تروریسم از موافقت نامههای که در مجلس دهم به تصویب رسیده خبر داد و گفت: یکی از این موافقتنامهها موافقت نامه اتحادیه اوراسیا بود که میدانیم مسئله تجارت در شرایط فعلی تحریمی روزنه مهم به اسم اوراسیا دارد. مجلس دهم در زمینه سرمایه گذاری های متقابل با کشورهای مختلف قانون تصویب کرد.
لاریجانی همچنین با اشاره به مخاطرات طبیعی زیادی که در ایران اتفاق میافتد گفت: مجلس دهم قانون مدیریت بحران تصویب کرد همچنین قانون حمایت از حقوق کودکان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان، قانون دایمی شدن شورای حل اختلاف و قانون حمایت از حقوق معلولان و دایمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری توسط مجلس دهم تصویب شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی مسئلهای بود که نمایندگان مجلس دهم آن را مطرح کردند و آن را به یک سامان رساندند. قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدمات کشوری حمایت از کالاهای ایرانی در گذشته تصویب شده بود اما براساس پیشنهاد کمیسیون ویژه اصلاح شد. همچنین قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و معیانات گازی و سرمایه گذاری مردمی تصویب شد این مورد اخیر اجازه میدهد پالایشگاههای کوچک در کشور به وجود آید.
وی ادامه داد: قانون تاسیس و اداره مدارس مراکز آموزش و پرورشی غیر دولتی، قانونی بود که این مجلس جرئت تصویب آن را پیدا کرد. مجلس دهم جرئت تصویب قانون تجارت را داشت برخی در رسانهها مجلس دهم را بی عرضه نام گذاری میکنند که این ظلمی به مجلس است. همین قانون تجارت از زمان آقای خاتمی که رئیس جمهور بود تا همین امروز در مجلس مانده بود. این مجلس بود که جرات تصویب چنین قانونی را پیدا کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون اساسنامه سازمان انرژیهای تجدید ناپذیر، قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی وعشایری در مجلس دهم تصویب شد. این مورد آخر به مسئله مهاجرت و حاشیه نشینی میپرداخت. این قانون به صورت مبنایی دو مشکل فوق را حل میکند چرا که در روستاها امکانات صنعتی، تولیدی، معدنی به وجود میآورد تا جلوی مهاجرت را بگیرد. همچنین قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد و قانون جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای در مجلس دهم تصویب شد.
لاریجانی ادامه داد: اصلاح قانون رفع موانع تولید، رقابتپذیر که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در موضوع جهش تولید، پایههای قانونی این موضوع در مجلس شورای اسلامی بنا شد. همچنین قانون ارزش افزوده، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون بخشودگی وامهای افراد که میلیونها نفر مرتبط با آن گرفتار بودند. قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران، اصلاح قانون چک، موضوع حل مشکلات موسسات اعتباری که مجلس شورای اسلامی جلسات زیادی درباره آن برگزار کرد که بتواند مشکلات میلیونها نفر را رفع کند. همچنین مسالهی مسکن جوانان که مرکز پژوهشهای مجلس نقش حائز اهمیتی در خصوص آن ایفا کرد. اینها گوشهای از اقدامات قانونگذاری مجلس بود. این مجلس ۲۰۰ قانون را به تصویب رساند.
وی ادامه داد: یکی از نکاتی که در ابتدای مجلس دهم رهبری معظم در پیام خود فرمودند این جمله بود مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و افزونخواهی گستاخانه استکبار قرار دهید. مجلس دهم در مقابل اتفاقات عجیب سالهای اخیر که گاه هر کدام میتوانست یک بحرانی در کشور و منطقه ایجاد کند با صلابت و با دقت عمل کرد. با رصد حوادث بیانیههای مهمی صادر کرد که موضع ملت را بیان میکرد.
بیشتر بخوانید: اطلاعیه شورای نگهبان درباره اظهارات علی لاریجانی
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس گاه با اقدام قانونی اراده ملی را تجلی میبخشید. برای مثال قانون مقابله با نقض حقوق بشر اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه زمانی انجام شد که آنها قصد داشتند با تروریستی اعلام کردن نیروی قدس سپاه پاسداران یک آشفتگی در منطقه ایجاد کنند. این قانون بسیار مهم بود و در همان مقطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتند که به نیروی قدس بودجه مضاعفی داده تا دشمنان متوجه اهمیت این موضوع باشند.
لاریجانی ادامه داد: قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی امری بسیار گستاخانه صورت گرفته از سوی آمریکا بود و نمایندگان برای اینکه اراده خود را نشان دهند صبح فردای آن اقدام لباس پاسداران انقلاب اسلامی پوشیدند تا بگویند ما هم سپاهی هستیم و قانون مربوطه را به تصویب رساندند. در مثالی دیگر اصلاح قانون اقدام متقابل ماجراجویانه آمریکا پس از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی با سه فوریت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید در همان مقطع نیز مجددا برای بنیه دفاعی نیروی قدس سپاه تصمیمگیری کردیم. اخیرا قانونی در مجلس شورای اسلامی در مقابله با اقدامات رژیم صهیونیستی به دست رسید.
رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: موضوع دیگری که در مجلس دهم حائز اهمیت است تشکیل کنفرانسهای مهم بود. برای مثال در موضوع فلسطین کنفرانسهای مهمی توسط مجلس شورای اسلامی صورت پذیرفت. ششمین کنفرانس بینالمللی حمایت از انتفاضه فلسطین در اسفندماه سال ۱۳۹۵ در این مجلس انجام شد که رهبر معظم انقلاب در آن نطق داشتند. در واقع در آن زمانی بود که دشمنان قصد داشتند مسالهی فلسطین به فراموشی سپرده شود و در راستای منافع شوم اسرائیل اقداماتی صورت پذیرد به همین دلیل برگزاری این کنفرانس امری حائز اهمیت بود. همچنین سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سال ۱۳۹۶ توسط این مجلس برگزار شد. در زمینهی تروریست و ایجاد دخالتها از سوی آمریکا و تعرض به قدس شریف شاهد برگزاری این کنفرانس بودیم.
لاریجانی در ادامه اظهار کرد: دو نشست در سال ۱۳۹۶ در محکومیت اقدام آمریکا و به رسمیت شناختن بیتالمقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در تهران برگزار شد. نشست فوقالعاده کمیته فلسطین یکی از آنها بود. یکی دیگر نیز نشست تروریکا ریاست اتحادیه مجالس عضو سازمان همکاری اسلامی با حضور نمایندگان مجالس کشورهای فلسطین، الجزایر و ... بود.
وی ادامه داد: سه کنفرانس در زمینه مبارزه با تروریسم به ویژه تروریسم دولتی آمریکا با حضور روسای مجالس شش کشور ایران، پاکستان، روسیه، چین، ترکیه و افغانستان تشکیل شد که دومین این کنفرانس در تهران برگزار شد. دبیرخانه حمایت از حقوق مردم فلسطین که زیر نظر مجلس شورای اسلامی فعالیت دارد نشستهای منظمی در جهت پیگیری حقوق ملت مظلوم فلسطین انجام داده که یکی از اقدامات مهم بوده است.
رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: علاوه بر اینها هیچ مجلسی را در میان مجالس بعد از انقلاب مانند مجلس دهم سراغ ندارم که اینگونه به بنیه دفاعی کشور و بنیه دفاعی نیروی قدس کمک کرده باشد. این موضوع را خارج از لوایح بودجه از صندوق توسعه ملی به بنیه دفاعی کشور کمک میکرد. سردار قاسم سلیمانی هر زمان که در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا میکردند از این اهتمام و اراده نمایندگان در کمک به بنیه دفاعی نیروی قدس اظهار رضایت میکردند. این مواضع و اقدامات با درک شرایط ایران و تحولات منطقه صورت میپذیرفت.
لاریجانی دربارهی اقدامات نظارتی مجلس دهم اظهار کرد: در بعد نظارت عدهای مطرح کردند که این مجلس کاستی داشته است و گاهی با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز مباحثی را مطرح میکردند، این موضوع از سر معرفت نبود مجلس دهم هزار تذکر به رییس جمهور از وزرا داشت، ۳۰۰۰ سوال را از وزرا شاهد بودیم که ۱۸۳ سوال در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که البته برخی سوالات منطقهای بود و طبق آییننامه نباید مطرح میشد. همچنین پنج سوال از رییس جمهور و شش استیضاح از وزرا را شاهد بودیم که دو نفر از این وزرا نتوانستند رای اعتماد کسب کنند و ۶۳ بار شاهد دعوت از مسئولین برای ارائه توضیحات به نمایندگان بودیم. ۵۳ جلسه غیرعلنی در مورد مسائل مختلفی همچون گرد و غبار، مسائل امنیتی و زلزله برگزار شد. در این جلسات مسئولان در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند و نمایندگان نیز نظرات خود را مطرح کردند.
وی عنوان کرد: به خاطر ندارم مجالس قبل یعنی مجلس هشتم و نهم از ماده ۴۰ و ۴۵ آییننامه تا این میزان استفاده کرده باشد که این خود نشاندهنده این است که کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی در مسالهی نظارت فعال بودند. ۳۹ گزارش نظارتی از سوی کمیسیونها ارائه شد. کمیسیون ویژه ۱۰ گزارش نظارتی در موضوعات مختلف که معمولا برای رونق تولید بود ارائه کرد همچنین ۱۷ گزارش در زمینهی ماده ۲۳۴ ارائه شد که در مجلس هشتم و نهم نظیر این موضوع را شاهد نبودیم که نمایندگان بخواهند از این ابزار که استنکاف از قانون باشد به این میزان استفاده کند که البته باید بگویم گزارشهای داده شده به قوه قضاییه داده شد. کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی ۱۸۱۸ جلسه نظارتی برگزار کردند البته این میزان نظارت بدون در نظر گرفتن نظارتهایی بود که در منطقه صورت میگرفت. ۱۳۳ نماینده در ۷۳ مجمع و هیات و شورای ملی به عنوان ناظر شرکت کردند و ۲۷۹ نماینده در هیاتها و شوراهای استانی ۱۶۰۰ گزارش به معاونت نظارت دادند که حکایت از فعالیت آنها بود. همچون شورای پول و اعتبار و صندوق توسعه ملی.
لاریجانی تصریح کرد: کمیسیون اصل ۹۰، ۱۳ گزارش نظارتی ارائه کرد که در روزهای اخیر دو گزارش از آن قرائت و به قوه قضاییه ارائه شد. همچنین باید بگویم هیات تطبیق قوانین و مصوبات که اخیرا با آنها جلسه داشتیم اقدام مهمی انجام داد و همه مصوبات دولت را به روز کرد، چرا که مصوبات دولت گاهی دو سال تاخیر داشت و همگی به روز شد و همچنین راجع به ۲۴۲۵ آییننامه دولت اظهارنظر کرد و ۱۱۰ مورد آن را خلاف قانون اعلام کرده و آنها را لغو کرد. دیوان محاسبات نیز ۸۵۱۶ گزارش به غیر از تفریغ بودجه را مورد رسیدگی قرار داد که از این تعداد ۳۲۸۵ پرونده به دادسرای دیوان محاسبات رفت؛ در مجموع حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان و ۴۰ میلیارد دلار به خزانه و صندوق توسعه ملی بازگشت.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر زمانی که همه در خصوص حقوق نجومی صحبت میکردند دیوان محاسبات به آن موضوع رسیدگی کرد و با بررسی ۱۰۰ هزار فیش حقوقی تخلفات را مشخص کرده و مازاد آن را به خزانه بازگرداند.
وی با اشاره به اقدامات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مرکز پژوهشهای مجلس در اکثر موضوعات مهم کشور تحلیلات روز داشته و پیشنهاد تدوین قانون و پیشنهاد نظارتی ارائه داد. رهبری که در ملاقات با رهبر معظم داشتیم ایشان از این اهتمام مرکز پژوهشها تشکر کرده است.
رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از مشکلات کشور بحث روانسازی سرمایه گذاری بود که نیاز به تنقیح قوانین داشت قانون آن در مجلس قبل تصویب شده بود اما تحقق آن در مجلس فعلی بود. معاونت قوانین هفت گزارش را راجع به قوانین ارائه کرد که در خصوص بهداشت سلامت، معدن، ورزش، شوراها و شهرداریها و انتخابات که این خود کار سرمایه گذاری را روان کرد، چرا که رهبر معظم انقلاب چندین بار تاکید داشتند که مردم را در دستگاهها سرگردان نکنید لذا لازم بود قوانین را تنقیح کنیم. حضرت آقا امسال را نیز سال جهش تولید نامیدند که زیربنای این امر قانونگذاریهایی بود که در کمیسیونهای تخصصی به خصوص کمیسیون ویژه انجام شد یعنی باید تلاش کرد که فضای اجرای این قوانین در کشور ایجاد شود که البته قانون آن را این مجلس تصویب کرد. قوانین مادر و پایداری در کشور تنظیم شد. این مجلس در این زمینه خدمت بزرگی کرد ولی در عین حال به همین مجلس جفا شد.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیچ وقت به مصلحت کشور نبود که یک رکن مهم و اصلی دموکراسی در کشور که به این میزان تلاش داشته با الفاظ سبک با تحقیر و با تخریب مواجه شود. طی این ۴۰ سال گذشته هیچ یک از این مجالس به این اندازه مورد توهین و هجوم قرار نگرفته بود نه تنها از سوی دشمنان که البته دشمنان باید دشمنی کنند بلکه از سوی کسانی که انتظار میرفت حرمت قوه مقننه و نهاد مهمی را از نظام پاس بدارند.
لاریجانی تاکید کرد: واقعا مجلس دهم مظلوم واقع شد این موضوع به این معنا نیست که نباید انتقادی انجام شود یا مجلس دهم ضعفی نداشته بلکه منظور جفایی است که در حق این مجلس به ناحق صورت گرفت. من تنها گوشهای از کارنامه این مجلس را ارائه کردم و با توجه به شفافیت کار مجلس شورای اسلامی که مستقیم از رادیو – تلویزیون پخش میشد و در برابر چشم همگان بوده باید بگویم که این مجلس در بزنگاهها هر آنچه وظیفه داشته انجام داده است یعنی در هر مقطع یا هر مرحلهای که نیاز به یک عمل انقلابی بود نمایندگان وارد صحنه شدند. عمده کوشش مجلس شورای اسلامی این بود که گرهای از مشکلات مردم باز کند، اما برخی از سیاسیون برای رقابت خرد انتخاباتی بیانصافی را به نهایت رساندند و هر آنچه دلشان خواست ابراز کردند.
وی ادامه داد: در حکومت مردمسالار وظیفه قوه مجریه و قوه قضاییه و سایر بخشهای حکومت را کدام بخش مشخص میکند؟ بدون تردید قوه مقنیه و مجلس شورای اسلامی است که وظایف بخشهای مختلف حکومت را مشخص میکند به همین جهت است که رهبر معظم انقلاب در یکی از ملاقاتها با نمایندگان فرمودند مجلس مظهر حکمت نظام است. همچنین بار دیگر فرمودند مجلس شورای اسلامی ریلگذار حکومت است حضرت امام خمینی (ره) فرموده بودند مجلس شورای اسلامی در راس امور است. نقش راس در یک حکومت تدبیر، فکر و فرمانراندن است هیچ قوه و هیچ بخشی از حکومت حق ندارد از اجرای قوانین مجلس شورای اسلامی سرباز بزند. چه قوانین و چه نظارت مجلس مبنایی است که باید نقشهای مختلف حکومت وظیفهشناسی خود را از طریق فهم و اجرا کند.
رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به نظرات امام خمینی (ره) و رهبری معظم و قانون اساسی و همچنین ساختار کشور همه اهمیت مجلس شورای اسلامی را میدانند پس چرا مدتی است که به انحای مختلف برای تخریب وجه مجلس شورای اسلامی تلاش شده است در حدی که این همه مصاحبه و تکرار فساد فساد نسبت به نمایندگان چیزی جز ورژن همان بگم بگم سابق به ذهن متبادر نمیکند. علاوه بر این است نزد عوام یک است که میگویند ظلم بالسبیه عدل است. البته به نظرم این حرف درستی نیست زیرا ظلم همان ظلم است اما مقصود آنها از آن چیست مقصود آن است که اگر میخواهند این کار را انجام دهند باید نسبت به همه یکسان باشد که این کار را نکردند. مجلس دهم با درک صحیحی از شرایط کشور تلاش کرد تا با همدلی سایر قوا و توطئههای خطرناک دشمنان را بر ضد نظام ناکام بگذارد. اکثر وقت مجلس شورای اسلامی در مقابل حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله یا موضوع کرونا و حتی مهمتر کرونای دونالد ترامپ گذشت.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران قبل از موضوع کرونا ویروس که همه ملتها را درگیر کرد به کرونای دونالد ترامپ دچار شد. عدهای انتظار داشتند که این مجلس شورای اسلامی وقت خود را صرف کشمکشهای سیاسی بلاوجه کند که ما آن را خلاف عقل و دیانت و حکمرانی مسلمانی میدانستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به خروج آمریکا از توافق هستهای ایران گفت: بعد از این خروج آمریکا مجددا تحریمهایی علیه ایران فعال کرد و ما وارد مرحله جدیدی از نبرد با دولت آمریکا شدیم. نبرد آمریکا با ملت ایران بود. حوادث پشت سر هم پیش میآمد و راهی جز مقابله با این توطئه برای حفظ حقوق ملت و نظام نداشتیم. در همین شرایط همه فعالیتهای مجلس در تقنین و نظارت مدام در جریان بود.
وی با اشاره به وجود تنوعها و تفاوتهای سیاسی در مجلس دهم گفت: همه گرایشهای سیاسی حضوری چشمگیر در مجلس دهم داشتند. مجلس دهم از نظر سیاسی یکدست نبود. نمایندگان با آزادی کامل اظهار نظر میکردند و دو تعهد داشتند. رعایت حقوق ملت و رعایت تدابیر رهبری که به خوبی در مقابل این تعهدات عمل کردند.
لاریجانی با اشاره به احترام مجلس به تدابیر رهبری گفت: به یاد ندارم که رهبری تدبیری به مجلس ارائه کند و مجلس به آن توجه نکند. البته به خاطر ندارم که مقام معظم رهبری به مجلس دستور داده باشند. نه تنها این مجلس بلکه در مجالس گذشته هم روال مجالس گذشته نیز همین بوده، البته یکجا به شخص من دستور دادند که در یک مورد استیضاح بود اما به مجلس دستور ندادند. بنده اعتقاد دارم که باید حرمت همه قوا را نگهداشت. این مجموعه که برآمده از مسیر انتخابات توسط مردم هستند و یا منصوبین از طرف رهبر معظم انقلاب، نظام ولایی را شکل میدهند. اگر عدهای این قوه را تخریب کنند و عده دیگر قوه دیگر را چه از نظام و کشور میماند؟
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون شفافیت اطلاعات و قانون رسیدگی به اموال مسئولین مجلس دهم را تصویب کننده مهمترین قوانین مبارزه با فساد نامید و گفت: مطالبه مجلس این است که قوه قضائیه و مجریه در تحقق این قوانین کوشا باشند. البته این مسائل برای کسانی که مرتکب بی اخلاقی میشوند بیشتر صدمه روحی دارد. برای کسانی که مظلوم واقع میشوند اما لااقل سنت خداوند بر این است که در همین دنیا به حق خود برسند.
لاریجانی با مطرح کردن این پرسش که چرا فساد و بی اخلاقی صورت میگیرد، گفت: ممکن است عدهای معتقد باشند که فقط برای قدرت طلبی است. ممکن است در بعضی جریانهای سیاسی افرادی باشند که این کار را برای قدرت بیشتر انجام میدهند. اگر اینگونه باشد که همهاش باطل است حتی اگر همین قدرت ورزی هم باشد مسیر و رفتار خود را میطلبد، با چکش نقاشی نمیکنند.
لاریجانی سیاست ورزی را مساوی با هنر دانست و گفت: این عرصه قواعد خود را میطلبد. به نظرم بعضی فکر میکنند که این اقدامات حذفی یا تخریبی رسانهای نظام و انقلاب را حفظ میکند. باید دید که این تلقی اغلب و از نظر تجربه تاریخی در این ۴۰ سال چقدر وجاهت داشته است. فعل سیاسی اگر از پشتوانه منطقی برخوردار نباشد ممکن است توفیق پیدا کند اما پایدار نخواهد بود. این فکر خطاست چرا که پاسخ روشنی دارد و آن این است که مانع رشد جامعه میشود و همین کفایت میکند. جامعهای که فضای آزاد را تجربه نکند و شکست و پیروزی نداشته باشد دچار فلج ذهنی میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی امکان رشد را در شرایط آزادی فکر و عمل ترسیم کرد و گفت: سالها پیش رهبر معظم انقلاب در سالگرد شهید مطهری فرمودند ایشان ایدئولوگ انقلاب و نظام اسلامی است. حال ببینیم این ایدئولوگ چه میگوید. از نظر شهید مطهری جامعه مثل فرد دارای روح حیات، مرگ، نسیان، عصیان و فطرت است. همانگونه که برای رشد فرد باید زمینه حرکت تکاملی استعدادهای فطری را فراهم کرد در جامعه هم باید زمینه حرکت تکاملی استعدادهای فطری را فراهم کرد.
لاریجانی با استناد به سخنان شهید مطهری گفت: باید بگذاریم افراد در جامعه خودشان تجربه کنند. اگر فلسفه حکمرانی مردم سالاری دینی، رشد همه جانبه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی آحاد جامعه است و به تعبیر شهید مطهری جامعه به دلیل داشتن روح جمعی از ویژگیهای فطری برخوردار است خصوصیت فطرت این است که باید استعدادها را رشد داد و رشد استعداد در فضای آزاد و مسابقه رخ میدهد نه با امر کردن و القای تصمیم. البته این مطلب به معنی نداشتن ضوابط نیست. ضوابط همان قانون است اما در مقام اجرا نباید سخت گیری و انقباضی عمل کرد که فلسفه اصلی رشد آحاد جامعه را منتفی کند. همه بخشهای حکومتی اعم از تقنینی، اجرایی و قضایی باید از این فلسفه حکومتی برخوردار باشند و بدون فهم این مبانی قانون اگر مناسب هم باشد در مقام اجرا میتوان آن را طوری عمل کرد که به فلسفه اصلی نرسد و یا خارج شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با استناد به نظرات حکمای پیشین و تاکید آنها به فضیلت سیاسی از افراط و تفریط انتقاد کرد و ضمن توصیه رفتار اعتدال آمیز گفت: منظور این است که مبنای قانونگذاری و اجرای نظارت باید توجه به جنبههای فطرت روح جامعه باشد که خود نیازمند داشتن آزادی، رقابت و مسابقه در عرصه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع است. پژمردگی سیاسی و فرهنگی موجب احساس دورافتادگی از حکومت میشود که زیانی ملی برای کشور است.
لاریجانی افزود: در این چهل سال بعد از انقلاب هر وقت یک جناحی به طور کامل سر کار بود برآیند اینگونه نبود که بتواند مشکلات را حل کند، مگر زمانی که تا حدی توانستند کنار هم قرار گرفته و مدارا داشته باشند. علت این تجربه این است که ظرفیت فکر ایران و ایرانی آنقدر وسیع است که در چهارچوب یک جناح نمیگنجد یا جناحها کوچکتر از آنند که این ظرفیت وسیع را حمل کنند. حالا هر چه این مسیر را تنگتر کنند حل مشکلات سختتر است. به عکس باید وسعت به این دامنه داد. راه و طریقش این است که دیگران را به رسمیت بشناسند. یعنی همه کسانی که داخل نظام و انقلاب هستند و نه به تعبیر آقا مردودی یا افراد منحرف، با هم مدارا داشته باشند. مدارا نیازمند یک رشد عقلانی است.
لاریجانی با استناد به گام دوم انقلاب گفت: جوانان فعال در این عرصه قطعا از توجه به تجربیات گذشته و با فهم عمیق از نظام حکمرانی ولایی به خدمت مشغول میشوند. در نظام حکمرانی ولایی بحث از نظام است و مجلس بخش نرم افزار نظام ولایی است. این بخش باید حضور جدی داشته باشد و فعال و کارآمد باشد، نباید تخریب شود. شورای نگهبان هم همین است. چرا که رکن مهم قانونگذاری است و نباید مورد اهانت قرار بگیرد. برخی به تعریض حرفهایی راجع به شورای نگهبان گفتند مثلا یکی از همکاران به یکی از حقوقدانان به علت تحصیل در خارج از کشور ایراد گرفته بود. این درست نیست اگر حقوقدانی بورس گرفت و به خارج از کشور رفت سرمایه کشور است. چرا باید تخریب شود. حرفهایمان را باید به جا و درست بزنیم نه با حالتی که رفتار نیش دار دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی نطق خود از مرکز پژوهشهای مجلس همه کارکنان مجلس، معاونت قوانین، دیوان محاسبات، کتابخانه و حراست مجلس، خانوادههای شهدای حادثه تروریستی مجلس، نیروهای سپاهی حفاظتی مجلس تشکر کرد.آنقد
وی ضمن تشکر از مقام معظم رهبری گفت: در آن ۱۲ سالی که توفیق داشتم در خدمت ایشان باشم به یاد ندارم که ایشان دستوری به مجلس داده باشند. با اینکه از نظر ولایت مطلقه فقیه میتوانستند این کار را انجام دهند اما رای مردم برای ایشان بسیار محترم است و مجلس را محترم میدانستند. گاهی میگفتند که نظر من این است اما دستور نمیدادند. مجلس هم به رفتار ایشان احترام میگذاشت. این رفتار متقابل ارزشمندی است، ۱۲ سال در خدمت ایشان بودم و به یاد ندارم که ایشان دستوری داده باشند. دوستانی که گاهی حرفهایی راجع به مجلس میزنند یاد بگیرند که نظر ولایی چیست؟
وی در پایان نطق خود ضمن تشکر از اتاق بازرگانی، صدا و سیما، اتاق تعاون، خانه صنعت، اساتید دانشگاه، مراجع تقلید و حوزه علمیه و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس جمهور و هیات دولت گفت: ممکن است عدهای با بنده مخالف باشند مشکلی ندارد اما نباید نهادی را تضعیف کرد. بنده همه مخالفان که به هر دلیلی با بنده اختلاف نظر داشتند را محترم میدانم. همه را حلال میکنم و میخواهم که اگر خطایی در من دیدند از اینجانب بگذرند. تلاش من در مجلس حل مسائل کشور بود. مشکلات وسیع بود و قصوراتی نیز داشتیم. از ملت و نمایندگان میخواهم که به خاطر قصوراتم مرا ببخشند. امیدوارم مجلس یازدهم در کارش موفق باشد. مشکلات زیاد است، باید همه به این مجلس کمک کنیم.