تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
فرحمند پورعلی:

توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی از بهترین اقدامات در زمینه جهش تولید است

عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان از جمله مزایای توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی را کاهش قیمت تمام شده تولید برای صاحبان صنایع بر شمرد و آن را یکی از بهترین روش‌های انگیزشی برای حمایت صنعتگران در سال جهش تولید عنوان کرد.
 
اقتصاد۲۴ - فرحمند پورعلی، رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با اشاره به ضرورت اقدامات جدید و متمایز در سالجاری برای رونق و جهش تولید ضمن ابراز خشنودی از لایحه دولت و مصوبه اخیر مجلس محترم شورای اسلامی در خصوص توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی به شهرک صنعتی خمیران بندر انزلی، سپیدرود رشت و ضیابر صومعه سرا و همچنین الحاق فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت به آن؛ عنوان نمود بی تردید با توسعه حوزه عمل منطقه آزاد انزلی به اراضی صنعتی جدید، جهش تولید با احداث صد‌ها واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی ملحق شده به منطقه آزاد رنگ عملی به خود خواهد گرفت.

وی افزود: یکی از مشکلات دیرینه منطقه آزاد انزلی عدم وجود اراضی صنعتی قابل واگذاری جهت احداث واحد‌های تولیدی جدید بود و به دلیل ۱۶ سال فعالیت این منطقه و اراضی صنعتی محدود این منطقه که کمتر از یک درصد مساحت کل این منطقه را شامل می‌شود و تماماً نیز مورد استفاده و بهره برداری سرمایه گذاران صنعتی قبلی قرار گرفته، در شرایط کنونی هیچگونه زمین صنعتی قابل واگذاری به خیل مراجعان در ان محدوده وجود ندارد که این موضوع همواره در مراجعات سرمایه گذاران صنعتی به خانه صنعت، معدن و تجارت استان گیلان مطرح و درخواست می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به نزدیکی منطقه آزاد انزلی به پایتخت و مرکز ثقل جمعیتی کشور؛ همواره اولین انتخاب سرمایه‌گذاران استان گیلان و همچنین سایر استان‌های همجوار و مرکز کشور برای سرمایه گذاری در حوزه صنعت و تولید، این منطقه می‌باشد که در صورت الحاق این اراضی جدید صنعتی می‌توان با واگذاری آنان در فاز اول، شاهد ایجاد سریع واحد‌های جدید تولیدی با اشتغال قابل توجه‌ای باشیم.

عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان از دیگر مزایای توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی را کاهش قیمت تمام شده تولید برای صاحبان صنایع بر شمرد و ان را یکی از بهترین روش‌های انگیزشی برای حمایت صنعتگران در سال جهش تولید عنوان کرد.

پورعلی بیان داشت که هم اکنون به دلیل عدم وجود زمین صنعتی قابل واگذاری در محدوده فعلی منطقه آزاد، قیمت خرید سوله‌های راکد و یا اجاره بهاء آن‌ها افزایش یافته و به تبع آن هزینه‌های تولید نیز در منطقه بیشتر می‌شود بنابراین با الحاق اراضی جدید شهرک‌های صنعتی قیمت واگذاری زمین‌های صنعتی بر اساس نرخ مصوب دولتی تعیین خواهد شد. علاوه بر آن تجربه عملکردی در مناطق آزاد بیانگر کاهش قیمت تمام شده در بخش مالیات و عوارض گمرکی برای تولیدکنندگان میباشد فلذا الحاق شهرک‌های صنعتی جدید علاوه بر کاهش قیمت اراضی صنعتی می‌تواند در بخش کاهش هزینه‌های مترتب بر تولید نیز موثر باشد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گیلان یکی از بزرگترین ضعف‌های منطقه آزاد انزلی را عدم دارا بودن مرز ورود و خروج سرمایه گذار خارجی عنوان نمود و اظهار امیدواری کرد با الحاق فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت نه تنها این نقیصه مرتفع شود بلکه این مجموعه از حالت صرف مسافری عادی به یک مجموعه تجاری برای حمل و نقل و واردات مواد اولیه کارخانجات و صادرات کالا‌های صنعتی استان تبدیل گردد و همزمان به جهت برخورداری مناطق آزاد از امکان ورود گردشگر و سرمایه گذار خارجی بدون روادید، این فرودگاه به محل ورود و خروج گردشگران و سرمایه گذاران خارجی مبدل شود که می‌تواند درآمد ارزی برای کشور به همراه داشته باشد.

وی نقش مصوبه توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی را در بکارگیری هر چه بیشتر از ظرفیت توافق نامه اوراسیا برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری در سطح استان گیلان کلیدی بر شمرد و عنوان نمود با الحاق فرودگاه بین المللی رشت و اراضی شهرک‌های صنعتی و به تبع اعمال مشوق‌ها و تسهیلات قانون چگونگی اداره مناطق آزاد به این نواحی، شرایط تبدیل تجارت فعلی استان گیلان با کشور‌های عضو اوراسیا به سرمایه گذاری با احداث واحد‌های جدید صنعتی پردازش کالا چه برای واردات کالای اساسی و چه برای صادرات محصولات کشاورزی و کشت گلخانه‌ای، هیدروپونیک، ایروپونیک و دیگر محصولات صنایع استان گیلان و استان‌های همجوار و همزمان راه اندازی کریدور کارگوی پروازی بیش از پیش فراهم خواهد شد.

عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان، از مصوبه توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی به عنوان حلقه اتصال و عامل هم افزایی پروژه‌های بزرگ زیر ساختی استان گیلان یاد کرد و عنوان داشت : پروژه راه آهن قزوین - رشت از اطراف شهرک صنعتی سپیدرود رشت به سمت منطقه آزاد در دو نقطه بندر کاسپین و بندر انزلی در حال پیشروی است و همزمان این بنادر نیز در حال توسعه ظرفیت تخلیه و بارگیری خود می‌باشند و از طرف دیگر فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت نیز در حال توسعه حوزه عملیاتی خود می‌باشد با الحاق این نقاط به منطقه آزاد یکی از بزرگترین توجیهات جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و فرصت تاریخی برای استان گیلان به جهت برخورداری این نقاط از مزایای قانونی مناطق آزاد و اعمال مدیریت یکپارچه و هماهنگ برای بهبود فضای کسب و کار‌ها فراهم خواهد شد.
ارسال نظر