تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

فراسوی یک مبادله

آمنه سادات موسوی*
 
اقتصاد۲۴ - بازار خبرهای ایران و آمریکا این روزها داغ داغ است، پس از چراغ سبز مقامات کاخ سفید برای ارسال نفت تهران به کاراکاس و همچنین موافقت ایالات متحده برای تمدید قرارداد صادرات نفت ایران به عراق برای دو سال دیگر، اینبار خبر مبادله مایکل وایت آمریکایی با مجید طاهری شهروند ایرانی ساکن در ایالات متحده، شائبه تداوم مذاکرات دو جانبه برای حصول به توافقات بیشتر را، تقویت کرده است. آنجا که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی با اشاره به آزادی همزمان شهروندان ایرانی و آمریکایی مینویسد که "این اتفاق میتواند برای همه زندانیان اتفاق افتد. نباید (فقط برخی از آنها) دستچین شوند."
 
پس از این اعلام موضع رسمی مقامات ایرانی بود که رئیس جمهور آمریکا هم در توئیتی اینطور نوشت "از زمانی که من سرکار آمدهام، ما بیش از ۴۰ گروگان و زندانی آمریکایی را به خانه آوردهایم. از ایران ممنونم؛ این نشان داد که توافق ممکن است! "

به نظر میرسد ترامپ که به جهت اعتراضات داخلی در شهر‌های مختلف آمریکا، پس از قتل جورج فلوید شهروند سیاه پوست این کشور با شرایط نابسامانی دست و پنجه نرم میکند هرگونه مذاکره و توافق با ایران را مجرایی برای فرار از شرایط فعلی کشورش میداند و به همین جهت تنها چند ساعت پس از توئیت نخست خود، در توییتی دیگر درباره تمایلش به مذاکره با ایران صریحتر سخن گفت و آورد: "خیلی خوب و هیجانانگیز است که ما مایکل را در خانهمان داریم. از ایران تشکر میکنم. برای توافق جدید تا انتخابات آمریکا صبر نکنید! من برنده خواهم شد. اکنون میتوانید توافق بهتری داشته باشید!

بیشتر بخوانید: اقدام کم‌سابقه آمریکا درباره تحریم‌های بانکی ایران

توافقی که رئیس جمهور آمریکا از آن سخن میگوید تنها در صورت لغو تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران است که میتواند به سرانجام برسد، امری که با عدم واکنش نیرو‌های نظامی آمریکا علیه نفتکش‌های حمل نفت ایرانه به ونزوئلا، محتمل به نظر میرسد؛ هرچند که برخی آن را از نتایج توافق جامع هسته ایران و ۱+۵ قلمداد میکنند و بعضی دیگر نیز معتقدند که اساسا مشکلی برای مبادله کالای ایران با کشور‌هایی که مانند این کشور، مغضوب آمریکاست وجود ندارد، اما باقی کشور‌های جهان به ویژه همپیمانان ایالات متحده هیچگاه خود را رودروی مقامات کاخ سفید قرار نمیدهند پس نباید به تداوم این دست از مبادلات با کشور‌های دیگر امیدوار بود.

*روزنامه نگار
ارسال نظر