تاریخ انتشار: ۲۰:۴۱ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

استفاده از ماسک ضروری است

متخصص بیماریهای عفونی گفت: استفاده همه افراد از ماسک برای جلوگیری از انتقال کرونا، ضروری است زیرا ماسک نمی زنیم که بیماری را نگیریم بلکه ماسک می زنیم تا بیماری را منتقل نکنیم.
 
اقتصاد۲۴- به گزارش روز یکشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شروین شکوهی با بیان این مطلب افزود: در چنین شرایطی ماسک معمولی و دست دوز هم کافی است و حتماً لازم نیست استاندارد باشد.

وی با بیان اینکه در صورت استفاده همه افراد از ماسک، نگرانی بابت دست زدن به ماسک و آلودگی ناشی از آن وجود ندارد، گفت: اگر همه از ماسک استفاده کنند، ویروسی در هوا نیست که روی ماسک ما بنشیند و به همین خاطر ترسی از دست زدن به ماسک و آلوده شدن دست‌ها وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: این مراعات بسیار مفید خواهد بود، زیرا اگر همه ماسک بزنند احتمال اینکه قطرات تنفسی کسی روی دستگیره در و سطوح باشد بسیار کم خواهد شد و به نفع همه است.

وی درباره روش پلاسما درمانی و اثربخشی آن توضیح داد: این روش برای درمان سارس، مرس، ابولا و آنفلوانزا به کار گرفته شده و برای انجام آن پادتن‌های فرد بهبود یافته که به میزان کافی پادتن دارد گرفته و به یک بیمار دیگر تزریق می‌شود.
 

بیشتر بخوانید: فیلم/ حریرچی: ماسک N۹۵ خطرناک است، ماسک مامان‌دوز بزنید!

شکوهی با بیان اینکه این روش درمان چندان مناسب نیست، ادامه داد: در مواردی که بیماری شدید است، مشکل ویروس نیست، بلکه مشکل مواد ایجاد شده در بدن و تغییرات صورت گرفته در دیواره عروق است که باعث لخته خون می‌شود، به همین خاطر این روش عملاً در بیماری‌های شدید کارساز نیست.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: در مواردی که بیماری شدید نباشد ویروس در مناطقی از بدن زیاد می‌شود که با دادن آنتی بادی به آن مناطق نمی‌رسیم، چون ویروس در خون این افراد درصد پایینی دارد و پادتن ویروس‌های خون را از بین می‌برد پس به طور کلی به احتمال بسیار زیاد پلاسما درمانی درمان مناسبی برای بیماران متوسط و شدید نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال انتقال ویروس کووید ۱۹ از طریق خون دادن گفت: ویروس در داخل خون خیلی کم است و این بیماری از طریق خون منتقل نمی‌شود.
 
منبع: ایرنا
ارسال نظر