اقتصاد۲۴ - سایپا در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۷ از اولین محصول ملی خود با پلتفرم اختصاصی رونمایی کرد. پروژهی خودرو ملی، از ۲ دهه پیش در برنامههای ایرانخودرو و سایپا مطرح بود. سابقهی بالای صنعت خودرو در ایران، یکی از دلایلی است که مردم را چشمانتظار تولید خودروی ملی نگهداشت و البته هرگز به واقعیت تبدیل نشد. هرچند که محصولاتی نظیر سمند، دنا، رانا، تیبا، ساینا و کوئیک، ادعاهای بزرگی در زمینهی مهندسی بومی و طراحی داخلی دارند، همچنان با تکیه بر
قطعات و دانش خارجی، تولید میشوند.
بیشتر بخوانید:تویوتا فورچونر ۲۰۲۱ معرفی شد +عکس
زمان و هزینهی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیشتولید شاهین و پلتفرم SP۱۰۰ شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم. البته بسیاری از برندهای مطرح دنیا و خصوصا خودروسازان مشهور چینی، از پلتفرمهای مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده میکنند؛ اما بهنظر میرسد با عرضهی SP۱۰۰، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است.
براساس اطلاعات غیررسمی، تاکنون ۱۵ دستگاه سایپا شاهین ساخته شده است تا مراحل نهایی پیشتولید را بگذراند. احتمال میرود، ثبتنام سایپا شاهین با موعد تحویل اواخر سال ۹۹، طی روزهای آینده آغاز شود. این محصول، مجهز به پیشرانهی توربوشارژ، جعبهدندهی دستی و امکانات نیمفول خواهد بود. سایپا برنامه دارد تا دو نسخهی دیگر با موتور تنفس طبیعی و توربوشارژ نیز عرضه کند. با این اوصاف، میتوان پیشبینی کرد در نهایت، شاهین دو مدل با پیشرانهی تنفس طبیعی و توربوشارژ داشته باشد؛ چراکه تولید همزمان با سه نوع قوای محرک برای بازار ایران، چندان منطقی بهنظر نمیرسد.
در سال ۹۷، شایعاتی مبنی بر نصب موتور ۱/۶ لیتری برلیانس روی رهام شنیده شد؛ اما حالا تمرکز سایپا بر اشتراک تجهیزات فنی شاهین با تیبا و ساینا است. به همین دلیل، ارزانترین مدل شاهین در آینده، دارای پیشرانهی بهینهسازی شدهی ۱/۵ لیتر با ۱۶ سوپاپ خواهد بود که با نام M۱۸ شناخته میشود و قدرتی در حدود ۱۱۷ تا ۱۲۳ اسببخار تولید میکند. نمونهی توربوشارژ از همین موتور با نام M۱۸T نیز مراحل طراحی و ساخت را طی میکند تا قدرت ۱۴۷ اسببخار برای شاهین فراهم کند.
بنابر اخبار تأیید نشده، اولین نسخهی تولیدی شاهین در ایران، مجهز به پیشرانهی فعلی تیبا و ساینا همراه توربوشارژر، M۱۵T نام دارد. این پیشرانهی ۴ سیلندر ۱/۵ لیتری و ۸ سوپاپ هماهنگ با استاندارد یورو ۵، قدرت ۱۰۸ اسببخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتنمتر تولید میکند. احتمالا، دیگر تفاوت مهم شاهین با ساینا و تیبا، نصب نوع جدیدی از جعبهدندهی خودکار ۵ سرعته ساخت شرکت HPT کره جنوبی خواهد بود. درحالحاضر، موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی ساینا و تیبا، قدرت ۸۷ اسببخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتنمتر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر دارد. با این اوصاف، احتمالا میانگین مصرف سوخت شاهین با موتور M۱۵T، حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
پیشرانهی برلیانس H۳۰۰ که قبلا برای نصب روی رهام (شاهین) انتخاب شده بود؛ ۱۱۴ اسببخار و ۱۵۴ نیوتنمتر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. حتی موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی برلیانس H۳۳۰ هم، با قدرت ۱۰۵ اسببخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتنمتر، میتوانست گزینهی مناسبی برای شاهین باشد.
تولید اولین نمونههای شاهین با جعبهدندهی خودکار، قطعی بهنظر میرسد؛ اما این خودرو مجهز به امکانات رفاهی بیشتری در مقایسه با ساینا و تیبا خواهد بود. سایپا شاهین قرار است با سانروف، استارت دکمه ای، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه خودکار، حسگر پارک و دوربین عقب، چراغ روشنایی روز، حسگر نور، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، دو کیسه هوا، آینههای تاشو برقی و کامپیوتر سفر تولید شود.
قیمت نهایی شاهین با تجهیزات یاد شده، هنوز نامشخص است. باتوجهبه ثبت نام این خودرو با پیشپرداخت
بیشتر بخوانید:تویوتا فورچونر ۲۰۲۱ معرفی شد +عکس
زمان و هزینهی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیشتولید شاهین و پلتفرم SP۱۰۰ شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم. البته بسیاری از برندهای مطرح دنیا و خصوصا خودروسازان مشهور چینی، از پلتفرمهای مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده میکنند؛ اما بهنظر میرسد با عرضهی SP۱۰۰، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است.
براساس اطلاعات غیررسمی، تاکنون ۱۵ دستگاه سایپا شاهین ساخته شده است تا مراحل نهایی پیشتولید را بگذراند. احتمال میرود، ثبتنام سایپا شاهین با موعد تحویل اواخر سال ۹۹، طی روزهای آینده آغاز شود. این محصول، مجهز به پیشرانهی توربوشارژ، جعبهدندهی دستی و امکانات نیمفول خواهد بود. سایپا برنامه دارد تا دو نسخهی دیگر با موتور تنفس طبیعی و توربوشارژ نیز عرضه کند. با این اوصاف، میتوان پیشبینی کرد در نهایت، شاهین دو مدل با پیشرانهی تنفس طبیعی و توربوشارژ داشته باشد؛ چراکه تولید همزمان با سه نوع قوای محرک برای بازار ایران، چندان منطقی بهنظر نمیرسد.
در سال ۹۷، شایعاتی مبنی بر نصب موتور ۱/۶ لیتری برلیانس روی رهام شنیده شد؛ اما حالا تمرکز سایپا بر اشتراک تجهیزات فنی شاهین با تیبا و ساینا است. به همین دلیل، ارزانترین مدل شاهین در آینده، دارای پیشرانهی بهینهسازی شدهی ۱/۵ لیتر با ۱۶ سوپاپ خواهد بود که با نام M۱۸ شناخته میشود و قدرتی در حدود ۱۱۷ تا ۱۲۳ اسببخار تولید میکند. نمونهی توربوشارژ از همین موتور با نام M۱۸T نیز مراحل طراحی و ساخت را طی میکند تا قدرت ۱۴۷ اسببخار برای شاهین فراهم کند.
بنابر اخبار تأیید نشده، اولین نسخهی تولیدی شاهین در ایران، مجهز به پیشرانهی فعلی تیبا و ساینا همراه توربوشارژر، M۱۵T نام دارد. این پیشرانهی ۴ سیلندر ۱/۵ لیتری و ۸ سوپاپ هماهنگ با استاندارد یورو ۵، قدرت ۱۰۸ اسببخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتنمتر تولید میکند. احتمالا، دیگر تفاوت مهم شاهین با ساینا و تیبا، نصب نوع جدیدی از جعبهدندهی خودکار ۵ سرعته ساخت شرکت HPT کره جنوبی خواهد بود. درحالحاضر، موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی ساینا و تیبا، قدرت ۸۷ اسببخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتنمتر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر دارد. با این اوصاف، احتمالا میانگین مصرف سوخت شاهین با موتور M۱۵T، حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
پیشرانهی برلیانس H۳۰۰ که قبلا برای نصب روی رهام (شاهین) انتخاب شده بود؛ ۱۱۴ اسببخار و ۱۵۴ نیوتنمتر با میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. حتی موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی برلیانس H۳۳۰ هم، با قدرت ۱۰۵ اسببخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتنمتر، میتوانست گزینهی مناسبی برای شاهین باشد.
تولید اولین نمونههای شاهین با جعبهدندهی خودکار، قطعی بهنظر میرسد؛ اما این خودرو مجهز به امکانات رفاهی بیشتری در مقایسه با ساینا و تیبا خواهد بود. سایپا شاهین قرار است با سانروف، استارت دکمه ای، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه خودکار، حسگر پارک و دوربین عقب، چراغ روشنایی روز، حسگر نور، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، دو کیسه هوا، آینههای تاشو برقی و کامپیوتر سفر تولید شود.
قیمت نهایی شاهین با تجهیزات یاد شده، هنوز نامشخص است. باتوجهبه ثبت نام این خودرو با پیشپرداخت
۸۰ میلیون تومان، احتمالا شاهین با قیمتی در حدود ۱۶۰ میلیون تومان به دست ثبتنامکنندگان خواهد رسید.
منبع: زومیت
انششششاءا... .
یه سوال ذهن منو مشغول کرده کارخونه سایپا فقط همین یه موتور رو داره که از ساینا تا شاهین همشون همین موتور رو دارن!یعنی ۱۶۰تمن کارخونه و قطعا ۲۶۰ تمن بازار باس بدیم که یه ماشین با موتور ساینا سوار شیم خب چرااااا!خود ساینا که هس خخخخخ
خخخخخخخخخخ آورده موتور پرایدو انداخته روش، داره قالب میکنه-درواقع ۳۴ ملیون کم بود حالا مبخواد قالب کنه ۱۶۰ ملیون، آفرین بر این اقتدار.
مگه میخوایم مرسدس بخریم؟
آهای مردم دِ بودویین که دیر شدا- یه وقت عقب نمونینا.
چه اصراری به "تماماً" ایرانی بودنش هست؟ بگید یه پروژه جدید، همین! وقتی همه خودروسازها با یک بازار مشترک و از همهجای جهان برای تهیه قطعات مختلف خودروها همکاری و بدهبستون میکنند، چرا اینا میخوان شو تکراری و نخنما برای تولید "بومی" راه بندازن؟ و از اون بدتر، چرا بعد این همه سال بازم مردم باور میکنند؟!
آیا زه بغل در هم در این خودرو آپشن حساب میشه ؟
خدا لعنت کنه سایپا و ایرانخودرو .....
قطعا لیاقت مردم ما در همین حده که برای خرید چنین ماشینایی صف میکشن .
دوبار نوشتیم اسمی از دوروستا ور نمامده حداقل ۸صد خانوار هستیم راستی یکی در نامده
یعنی همش علکی
دولت هم که ازشون حمایت میکنه میشه این
ای کاش مردم ماشین ازینها نخرن تا بفهمن چه خبره
خجالت خوب چیزیه والا
بارخدایا ! این خودروسازان را نیست و نابود بگردان.
هم مقدار پلاستیک هم مقدار فلز بکار رفته.....
160میلیون تومن میخان با هیچ عقل و منطقی جور در نمیاد قشنگ مشخصه که دارن از این ملت رنج کشیده پول زور میگیرن خجالتم نمیکشن
واقعا شایسته نام سایپا فرغون و ایران فرغون هستید.
وخود از ماشین خارجی سوار می شوند .
بقول خودشان کثر شاُن دارد از ماشین بی کیفیت خود استفاده کنند .
من یک پیشنهاد دارم به دولت محترم وبه دو خودروساز بزرگ کشور 1_هدف از تولید وحمایت از تولید چیه ج=چرخ مملکت بچرخه کارگران همه سرکارباشند واز لحاظ اقتصادی فواید تولید ارزآوری و ایجاد شغل وگفتن حرف از لحاظ صنعت در دنیا
مقدمه پیشنهاد من مطالب بالا بود حال برای تک تک هموطنانم کاملا واضع وروشن است که سود حاصله از این تولید به هیج عنوان بهره نمیبرند بلکه حاصل این تورم گرانی خودروهای بیکیفیت و ناممکن شدن وحتی آرزو برای خرید خودرو برای آحاد مردم مخصوصا قشر کم درآمد و متوسط
به نظر این حقیر چند نفر وابسته به طور مستقیم و غیر مستقیم به این دو شرکت خودروسازی هستن 50هزار 100هزار ما حاضریم حقوق و مزایای این تعداد را فراهم کنیم وهر خریدار خودرو اگر قیمت خودروی پارس در سال 96یعنی 39را بپردازد و 5بابت شکوفایی تولید هزینه های پرسنل را پرداخت کند ولی به ازای 39م پول برای ماشین سال 2000فرانسه ماشینی داستر یا سیمبل را به صورت صادقانه بدون درصد وارزش افزود و..........وارد کرده از کشور ثالث وبا ضریب امنیت چند برابر بالاتر راحتی و آسایش بیشتر سوار شویم
ولی امنیت و آسایش همه ما دستاویز گروهی جاهل بی سواد ولی وجدان شده
موتور تیبا گذاشتن رو آریو. میگن 160!
یه سمند83داشتم یه شمعاش روغن زده بود با سه سیلندر کار میکرد. تو سینه کشی آریو ازش جا میموند. حالا موتور تیبا گذاشتن روش دیگه تو کفی هم از رنو5 جا میمونه.