تاریخ انتشار: ۰۷:۱۲ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ بررسی شد؛

کاهش نرخ سود بانکی حال اقتصاد ایران را بهبود می‌بخشد؟/ نرخ سود تسهیلات هم باید پایین بیاید

نماینده ارامنه جنوب کشور در مجلس گفت: طبق آمار‌ها سهم بازار‌های پول از سپرده‌ها بالا رفته است. اگر بازار مالی نتواند چشم‌انداز خود را حفظ کند و وجوه بازار پول نتوانند سود را به بانک‌ها برگردانند، سرمایه‌ها به‌سمت بازار‌های موازی مانند ارز، خودرو و مسکن حرکت می‌کنند.

اقتصاد۲۴- اخیراً کورش پرویزیان، رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفته است نرخ سود در بازار بین بانکی تعدیل شده و این تعدیل اثر مثبتی بر روی بازار سرمایه گذاشته و باعث شده است که توجه مردم به بازار سرمایه جلب شود و بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی را برای کشف نرخ سود دنبال می‌کند تا بازار در نظم تعریف شده‌ای قرار گیرد.

در این میان بسیاری کاهش نرخ سود بانکی را ترفند دولت برای جذب نقدینگی مردم از طریق بازار سرمایه می‌دانند و معتقدند دولت با کاهش نرخ سود در بانک‌ها، سرمایه‌ها را از سیستم بانکی خارج و به سمت بورس کشانده است، سیاستی که تاکنون موفقیت آمیز بوده و به این مسئله منجر شده است که بسیاری از مردم که تا دیروز فقط نامی از بورس شنیده بودند اقدام به اخذ کد بورسی کنند و وارد معاملات بازار سرمایه شوند.

در همین زمینه روبرت بگلریان نماینده ارامنه جنوب کشور به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: مباحث پولی و مالی در شرایط فعلی در کشور به‌هم تنیده شده است، زیرا سعی می‌کنیم با مداخله در بازار‌های پولی، سرمایه‌ها را به‌ سمت بازار‌های مالی هدایت کنیم.


بیشتر بخوانید: دولت آگاهانه سیستم بانکی را به نفع بورس منفعل کرده است


وی افزود: دولت به‌دلیل کسری بودجه، سیاست فروش دارایی‌ها و سهام را در پیش گرفته و به استقبال فعال کردن بازار‌های مالی رفته است. اگر الان بازار‌های مالی جذابیتی داشته باشند که ظاهراً فعالیت‌هایی که در بورس در این ماه‌های اخیر انجام گرفته است دال بر همین گرایش است، خود به خود بخشی از سرمایه‌ها از سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت به‌سمت بازار‌های مالی سوق پیدا می‌کنند. این فرایند به نوعی شروع شده است، اما اینکه این شروع به کجا می‌رسد در آینده نزدیک مشخص می‌شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: طبق آمار‌ها سهم بازار‌های پول از سپرده‌ها بالا رفته است. اگر بازار مالی نتواند چشم‌انداز خود را حفظ کند و وجوه بازار پول نتوانند سود را به بانک‌ها برگردانند، سرمایه‌ها به‌سمت بازار‌های موازی مانند ارز، خودرو و مسکن حرکت می‌کنند. از سوی دیگر، روند بودجه و بحث مالی دولت در بازار‌ها و در این نرخ‌ها اثر می‌گذارد، لذا این مشکلات به بالابودن هزینه‌های دارایی و دارایی‌های منجمد و اموال غیرمنقول بانک‌ها برمی‌گردد و به همین دلیل هزینه‌های بانکی را در کشور بالا برده است.

بگلریان با اشاره به اصلاح نظام بانکی افزود: در این راستا آنچه اهمیت دارد این است که نظام بانکی باید بازنگری جدی در دارایی‌های خود داشته باشد. مهم این است که دولت بتواند بخش دارایی‌های غیرمنقول خود را آزاد کند تا هزینه‌های تامین پولی‌اش پایین بیاید.

وی با تاکید بر اینکه نرخ سود تسهیلات نیز باید پایین بیاید تصریح کرد: این رویکرد‌ها در نظام بانکی باید اصلاح شود. نرخ بالای سپرده‌ها با همه کاستی‌ها در مقاطعی باعث جذب نقدینگی و کنترل تورم می‌شود. اگرچه در مجلس گذشته قانون اصلاح نظام بانکی را داشتیم، اما اکنون هم در پارلمان، نمایندگان در حال اجرای دوباره آن هستند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
نقی
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۷
زارت ! من سود بانکی صفر درصد هم بشه ترجیح می دهم پولم در بانک باشد حداقل اصل پولم حفظ شود ولی بورس که امنیت نداره .
ارسال نظر