اقتصاد۲۴ - سردار سیدکمال هادیانفر افزود: فرآیند اداری پیش از این در باجهها انجام میشد از جمله احراز هویت خریدار و فروشنده با رؤیت طرفین، احراز اصالت مدارک وسایل نقلیه و احراز سکونت خریدار، تأیید بیمه نامه ثالث و معاینه فنی، پرداخت جرائم و دیون دولتی و پرداخت هزینههای پلاک برابر قانون برای تأیید اصالت خودرو که بسیار مهم است و باید توسط پلیس ارکان خودرو بازید شود، پس از انجام فرایند اداری در اینترنت، متقاضی به یکی از دو مرکز پلاک پایلوت معرفی و پس از تأیید اصالت خودرو در همان مرکز به صورت حضوری، پلاک بر روی خودروی وی نصب میشود.
وی با تاکید بر دریافت خدمات مرتبط با ماموریتهای پلیس راهور از بستر اینترنت، افزود: با نصب دوربینهای هوشمند ثابت با همکاری شهرداریها برای برخورد با خودروهای متخلف و نظارت بر ترافیک شهری، اعمال قانون نیز به صورت سیستمی و هوشمند اتفاق میافتد و از حضور فیزیکی ماموران پلیس راهور و راه کاسته میشود.
با با بیان این که ۳۵ میلیون وسیله نقلیه در سطح کشور در راهها و معابر شهری تردد میکنند، افزود: به عبارتی ۸۰ میلیون ایرانی کاربر ترافیک هستند و به نوعی با این موضوع ارتباط دارند.
سردار هادیانفر افزود: ۸۲ درصد مرگ و میر در سوانح رانندگی ناشی از چهار عامل اصلی تصادفات یعنی سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی، عدم توجه به جلو ناشی از استفاده از تلفن همراه پشت فرمان و سبقت غیرمجاز است.
وی گفت: ۶۲ درصد فوتیها در کشور مربوط به ۳۰ کیلومتری شهرها چه در مبدا و چه در مقصد میشود که در این رابطه با کوتاهیهایی از سوی وزارت راه و شهرداریها روبه رو هستیم.
بیشتر بخوانید: «فروش سبدی» در پشت پرده احتکار خودرو
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در بررسیهای همه جانبه و علمی مشخص شده که هر جان باخته سوانح رانندگی و تصادفات رقمی معادل ۵/۲ میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیرمستقیم برجای میگذارد، افزود: این جدای از هزینههای غیرمادی، مشکلات و گرفتاریهای ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی است که خانوادهها با آن مواجه میشوند.
سردار هادیانفر ادامه داد: از سال ۸۵ تا پایان سال ۹۵ یک موج کاهشی در وقوع تصادفات در کشور به وجود آمد، اما در سال ۹۶ این روند متوقف شد و تصادفات ۱/۲ درصد افزایش یافت و در سال ۹۷ نیز با رشد ۱/۷ درصدی مواجه بودیم.
وی گفت:، اما تا آخر بهمن ماه سال گذشته شمار جان باختگان ۱/۴ درصد و مجروحان ۷ درصد کاهش یافت و روند افزایشی سوانح متوقف و وارد روند کاهشی شدیم.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که کاهش تصادفات از جمله دغدغههای تمام مسئولان کشور به ویژه رهبر معظم انقلاب به شمار میرود، گفت: رهنمودها و تاکیدات معظم له در این خصوص را با جدیت دنبال میکنیم.
سرادر هادیانفر به راه اندازی و فعال شدن کمیسیون ایمنی راهها در سطح کشور و استانها اشاره کرد و افزود: نقش و مدیریت استانداران در برگزاری و پیگیری مصوبات این کمیسیون، کاهش سوانح و ارتقاء فرهنگ ترافیک، بسیار مهم است.
وی در ادامه سخنانش از کاهش حوادث و تصادفات ترافیکی، تحول سیستمی، توسعه انضباط ترافیکی و هوشمندسازی به عنوان چهار هدف اصلی نام برد که در شورای راهبری ترافیک کشور تعریف شده است.
سردار هادیانفر درباره کاهش حوادث و تصادفات ترافیکی، گفت: در سال جاری کاهش یک هزار و ۹۰۰ جان باخته را در دستور کار قرارداده ایم و بر روی این هدف برنامهها و فعالیتهای خود را متمرکز کرده ایم. رئیس پلیس راهور در خصوص هوشمندسازی نیز به استفاده از دست افزارهای جدید از سوی ماموران پلیس راهور و راه در سطح کشور اشاره کرد و افزود: در آیندهای نزدیک، قبض جریمه و حتی با توافقی که با بیمه مرکزی انجام شده کاغذهای کروکی هم جمع میشود.
وی با تاکید بر دریافت خدمات مرتبط با ماموریتهای پلیس راهور از بستر اینترنت، افزود: با نصب دوربینهای هوشمند ثابت با همکاری شهرداریها برای برخورد با خودروهای متخلف و نظارت بر ترافیک شهری، اعمال قانون نیز به صورت سیستمی و هوشمند اتفاق میافتد و از حضور فیزیکی ماموران پلیس راهور و راه کاسته میشود.
با با بیان این که ۳۵ میلیون وسیله نقلیه در سطح کشور در راهها و معابر شهری تردد میکنند، افزود: به عبارتی ۸۰ میلیون ایرانی کاربر ترافیک هستند و به نوعی با این موضوع ارتباط دارند.
سردار هادیانفر افزود: ۸۲ درصد مرگ و میر در سوانح رانندگی ناشی از چهار عامل اصلی تصادفات یعنی سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی، عدم توجه به جلو ناشی از استفاده از تلفن همراه پشت فرمان و سبقت غیرمجاز است.
وی گفت: ۶۲ درصد فوتیها در کشور مربوط به ۳۰ کیلومتری شهرها چه در مبدا و چه در مقصد میشود که در این رابطه با کوتاهیهایی از سوی وزارت راه و شهرداریها روبه رو هستیم.
بیشتر بخوانید: «فروش سبدی» در پشت پرده احتکار خودرو
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در بررسیهای همه جانبه و علمی مشخص شده که هر جان باخته سوانح رانندگی و تصادفات رقمی معادل ۵/۲ میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیرمستقیم برجای میگذارد، افزود: این جدای از هزینههای غیرمادی، مشکلات و گرفتاریهای ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی است که خانوادهها با آن مواجه میشوند.
سردار هادیانفر ادامه داد: از سال ۸۵ تا پایان سال ۹۵ یک موج کاهشی در وقوع تصادفات در کشور به وجود آمد، اما در سال ۹۶ این روند متوقف شد و تصادفات ۱/۲ درصد افزایش یافت و در سال ۹۷ نیز با رشد ۱/۷ درصدی مواجه بودیم.
وی گفت:، اما تا آخر بهمن ماه سال گذشته شمار جان باختگان ۱/۴ درصد و مجروحان ۷ درصد کاهش یافت و روند افزایشی سوانح متوقف و وارد روند کاهشی شدیم.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که کاهش تصادفات از جمله دغدغههای تمام مسئولان کشور به ویژه رهبر معظم انقلاب به شمار میرود، گفت: رهنمودها و تاکیدات معظم له در این خصوص را با جدیت دنبال میکنیم.
سرادر هادیانفر به راه اندازی و فعال شدن کمیسیون ایمنی راهها در سطح کشور و استانها اشاره کرد و افزود: نقش و مدیریت استانداران در برگزاری و پیگیری مصوبات این کمیسیون، کاهش سوانح و ارتقاء فرهنگ ترافیک، بسیار مهم است.
وی در ادامه سخنانش از کاهش حوادث و تصادفات ترافیکی، تحول سیستمی، توسعه انضباط ترافیکی و هوشمندسازی به عنوان چهار هدف اصلی نام برد که در شورای راهبری ترافیک کشور تعریف شده است.
سردار هادیانفر درباره کاهش حوادث و تصادفات ترافیکی، گفت: در سال جاری کاهش یک هزار و ۹۰۰ جان باخته را در دستور کار قرارداده ایم و بر روی این هدف برنامهها و فعالیتهای خود را متمرکز کرده ایم. رئیس پلیس راهور در خصوص هوشمندسازی نیز به استفاده از دست افزارهای جدید از سوی ماموران پلیس راهور و راه در سطح کشور اشاره کرد و افزود: در آیندهای نزدیک، قبض جریمه و حتی با توافقی که با بیمه مرکزی انجام شده کاغذهای کروکی هم جمع میشود.
منبع: ایرنا