اقتصاد۲۴ -سمفا (سامانه فروش و اکران سینما) سامانهای است که در حوزه مدیریت، فروش و اکران سینمای ایران وظایف چند گانهای را در قالب یک نظام واحد بر عهده میگیرد.
بیشتر بخوانید:سینماهای چین دوباره بسته میشوند
بیشتر بخوانید:سینماهای چین دوباره بسته میشوند
در واقع اگر این سیستم درست بارگزاری و اجرا شود از سویی به انحصار در فروش بلیت اینترنتی سینما پایان میدهد و از سویی موجب شفافیت در روابط اقتصادی شرکتهای مشغول در این حوزه خواهد شد. از سوی دیگر با از بین رفتن انحصار یک شرکت خاص فضای رقابتی در اقتصاد سینما شکل میگیرد که برای مخاطبان از جهات مختلف امتیازات و مزایایی را به همراه خواهد داشت.
نفع مخاطب سینما در این است که با دسترسی سریع و آسان همچنین با قیمت مناسب بتواند بلیت مورد نظر خودش را در کوتاهترین زمان ممکن تهیه کند و ایجاد فضای رقابتی از حیث کیفیت، سرعت و قیمت قطعا در این بخش تاثیرگذار خواهد بود.
شفافیت یکی از دیگر ویژگیهای سمفا است، موضوعی که پیش از این در تعامل و ارتباط تجاری شرکتهای تولید کننده و پخش مشکل ساز بود و با ایجاد ابهاماتی در نحوه تعامل دو جانبه و تعیین سهم سرمایه گذار در گیشه آسیبهای جدی به این حوزه وارد میکرد.
سمفا برای سینما داران هم شرایط تازهای را فراهم میکند. تسهیل توافق و تنظیم قرارداد در زمانی کوتاهتر ازجمله قابلیتهای این سامانه برای سینماداران است که نشان میدهد نیاز به ایجاد چنین ساختاری از سالهای گذشته در عرصه سینماداری کشور احساس میشد.
همچنین وزارت ارشاد از این طریق میتواند نسبت به نظارت دقیق در فعالیتهای اقتصادی این بخش با رعایت انصاف و اجرای قانون همچنین پایبندی هر کدام از طرفهای شاغل در پروژه به تعهدات خود اقدام کند.
آغاز فعالیت سمفا همانطور که انتظار میرفت واکنشها و حتی مقاومتهایی را به همراه داشته که نشان دهنده تاثیر این سامانه در تغییر معادلات موجود است. ابتدا باید از نگرش سیاسی به موضوع جلوگیری کرد چرا که این سامانه یکی از سرمایههای ساختار فرهنگی دولت به شمار میرود که میراثی گرانقدر برای دولتهای آینده خواهد بود و در نهایت موجب تقویت ظرفیتهای هر دولتی بدون توجه به نگرش سیاسی و جناحی آن خواهد بود.
تاثیر دیگر سمفا تقسیم و توزیع عادلانه ثروت سینما میان اجزا و بخشهای مختلف شاغل و فعال در این صنعت است.
در بین سینماداران هستند کسانی که به دلیل نبود کانالی حساب گرایانه و نظارتی، چون سمفا سهم مبالغ شرکتهای پخش را تا ماهها در حساب خود نگاه میداشتند و از سود پولهایی که برای خودشان نیز بهره میجستند.
بهره مالی از فروش بلیت اینترنتی سینما نسبت به اقتصاد نه چندان مساعد آن رقم بسیار اندکی یعنی ۲% از فروش بلیت است.
رویهی شرکتهای پخش فیلم در سراسر دنیا بسیار مشخص است، معمولا شرکتهای پخش فیلم با ایجاد شراکت در فروش بلیت سینما سهمشان از اقتصاد سینما را ارتقاء میدهند. اما متاسفانه در کشور ما به دلیل انحصار یک شرکت خاص و فقدان نقش نظارتی سازمان سینمایی، این امر میسر نبود.
حال بسیار واضح است که چرا عدهای از شفافیت اقتصادی سینما و نقش نظارتی سازمان سینمایی وزارت ارشاد واهمه دارند. با این وجود به نظر میرسد صفحه جدیدی در تاریخ اقتصاد صنعت سینما گشوده شده و تحولات مثبتی در پیش است که میتواند منجر به افزایش استقبال مخاطبان در این حوزه شود. اخیرا در حاشیه آغاز فعالیت سمفا انتقاداتی از علی سرتیپی تهیه کننده سینما به دلیل حمایت از این سامانه مطرح شده، اما باید گفت سرتیپی نقش موثری در رونق صنعت سینما داشته و با اشتغال آفرینی در این حوزه با استفاده از ظرفیت برخی شرکتهای اقتصادی اقتصاد سینما را تقویت کرده است. این تهیه کننده همچنین اخیرا حامی شرکت جوانی به نام ایران تیک شده که در این حوزه فعالیت میکند.
نفع مخاطب سینما در این است که با دسترسی سریع و آسان همچنین با قیمت مناسب بتواند بلیت مورد نظر خودش را در کوتاهترین زمان ممکن تهیه کند و ایجاد فضای رقابتی از حیث کیفیت، سرعت و قیمت قطعا در این بخش تاثیرگذار خواهد بود.
شفافیت یکی از دیگر ویژگیهای سمفا است، موضوعی که پیش از این در تعامل و ارتباط تجاری شرکتهای تولید کننده و پخش مشکل ساز بود و با ایجاد ابهاماتی در نحوه تعامل دو جانبه و تعیین سهم سرمایه گذار در گیشه آسیبهای جدی به این حوزه وارد میکرد.
سمفا برای سینما داران هم شرایط تازهای را فراهم میکند. تسهیل توافق و تنظیم قرارداد در زمانی کوتاهتر ازجمله قابلیتهای این سامانه برای سینماداران است که نشان میدهد نیاز به ایجاد چنین ساختاری از سالهای گذشته در عرصه سینماداری کشور احساس میشد.
همچنین وزارت ارشاد از این طریق میتواند نسبت به نظارت دقیق در فعالیتهای اقتصادی این بخش با رعایت انصاف و اجرای قانون همچنین پایبندی هر کدام از طرفهای شاغل در پروژه به تعهدات خود اقدام کند.
آغاز فعالیت سمفا همانطور که انتظار میرفت واکنشها و حتی مقاومتهایی را به همراه داشته که نشان دهنده تاثیر این سامانه در تغییر معادلات موجود است. ابتدا باید از نگرش سیاسی به موضوع جلوگیری کرد چرا که این سامانه یکی از سرمایههای ساختار فرهنگی دولت به شمار میرود که میراثی گرانقدر برای دولتهای آینده خواهد بود و در نهایت موجب تقویت ظرفیتهای هر دولتی بدون توجه به نگرش سیاسی و جناحی آن خواهد بود.
تاثیر دیگر سمفا تقسیم و توزیع عادلانه ثروت سینما میان اجزا و بخشهای مختلف شاغل و فعال در این صنعت است.
در بین سینماداران هستند کسانی که به دلیل نبود کانالی حساب گرایانه و نظارتی، چون سمفا سهم مبالغ شرکتهای پخش را تا ماهها در حساب خود نگاه میداشتند و از سود پولهایی که برای خودشان نیز بهره میجستند.
بهره مالی از فروش بلیت اینترنتی سینما نسبت به اقتصاد نه چندان مساعد آن رقم بسیار اندکی یعنی ۲% از فروش بلیت است.
رویهی شرکتهای پخش فیلم در سراسر دنیا بسیار مشخص است، معمولا شرکتهای پخش فیلم با ایجاد شراکت در فروش بلیت سینما سهمشان از اقتصاد سینما را ارتقاء میدهند. اما متاسفانه در کشور ما به دلیل انحصار یک شرکت خاص و فقدان نقش نظارتی سازمان سینمایی، این امر میسر نبود.
حال بسیار واضح است که چرا عدهای از شفافیت اقتصادی سینما و نقش نظارتی سازمان سینمایی وزارت ارشاد واهمه دارند. با این وجود به نظر میرسد صفحه جدیدی در تاریخ اقتصاد صنعت سینما گشوده شده و تحولات مثبتی در پیش است که میتواند منجر به افزایش استقبال مخاطبان در این حوزه شود. اخیرا در حاشیه آغاز فعالیت سمفا انتقاداتی از علی سرتیپی تهیه کننده سینما به دلیل حمایت از این سامانه مطرح شده، اما باید گفت سرتیپی نقش موثری در رونق صنعت سینما داشته و با اشتغال آفرینی در این حوزه با استفاده از ظرفیت برخی شرکتهای اقتصادی اقتصاد سینما را تقویت کرده است. این تهیه کننده همچنین اخیرا حامی شرکت جوانی به نام ایران تیک شده که در این حوزه فعالیت میکند.
منبع: ایرنا