اقتصاد۲۴ – عبدالرحیم کردی با تاکید بر نیاز صنعت سیستان و بلوچستان به طرح جامعی مبتنی بر مطالعات بازار افزود: بازار هدف صنعت این استان باید کشورهای افغانستان و پاکستان باشد.
کردی بر نیازمندی استان سیستان و بلوچستان به طرح جامع مبتنی بر مطالعات بازار منطقه تاکید کرد و گفت: یکی از اصلیترین دلایل توسعهنیافتگی صنعت این استان متناسب با ظرفیتها و پتانسیلهایی که دارد، این است که صنایع استان براساس یک طرح جامع مبتنی بر مطالعات بازار تعریف نشدهاند.
وی در ادامه به تشریح موضوع پیشبینی شرایط فروش و تامین بازار پیش از تولید محصولات پرداخت و افزود: یکی از دلایل ناکامی و شکست صنایع استان سیستان و بلوچستان در بازار، ناتوانی در رقابت با تولیدکنندگان همتراز و مشابه خودشان است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: وقتی ما در سیستان و بلوچستان با جمعیتی محدود نزدیک به دو میلیون نفر، از کانون اصلی جمعیتی کشور که مصرفکننده بسیاری از کالاهای اساسی هستند فاصله زیادی داریم و هزینه حمل و نقل بر قیمت نهایی محصولات این استان میافزاید، به طور طبیعی از دور رقابت با تولیدکنندگان مشابه در استانهای دیگر خارج میشویم.
کردی تمرکز بر کالاهایی که مزیت رقابتی و پتانسیلهای برتری برای تولید آنها در استان و منطقه وجود دارد را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: باید بدانیم برای کدام بازار میخواهیم تولید کنیم؛ به عنوان مثال اگر برای بازار سیستان و بلوچستان با جمعیت حدود دو میلیون نفر تولید میکنیم، در مقایسه با تولید کنندهای که برای حداقل 20میلیون نفر تولید میکند نمیتوان قیمت رقابتی برای محصول نهایی ارائه داد.
وی با توضیح این مطالب، بر نیاز صنعت استان سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار به تمرکز بر بازار کشورهای افغانستان و پاکستان با جمعیت حدود 200میلیونی تاکید کرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار معتقد است یکی از مزیتهای رقابتی صنایع سیستان و بلوچستان نسبت به صنایع پاکستان و دیگر کشورهای آن منطقه، وجود نفت و گاز و دارا بودن انرژیهای ارزان است که در کشورهای دیگر وجود ندارد.
کردی با یادآوری تلاشهای ارزشمندی که تاکنون توسط صنعتگران، مدیران و مسئولان صنعت، معدن و تجارت این استان انجام دادهاند، ابراز امیدواری کرد که اگر بازتعریفی در صنایع استان سیستان بلوچستان متناسب با مطالعات بازارهای منطقهای انجام شود، اقتصاد این استان توسعه خوبی خواهد یافت.
به اعتقاد وی خلأی در ذات صنعت استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و این خلأ نه به صنعتگران استان مربوط است و نه به مدیران دستگاه اجرایی این حوزه، بلکه به ضعف ساختاری و نظام صنعت استان مربوط میشود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در پاسخ به این سوال مبنی بر چگونگی وضعیت واحدهای صنعتی منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: مبتنی بر تعریفی که ارائه شد (تعریف صنعت بر مبنای مطالعات بازار)، کارشناسان سازمان منطقه آزاد چابهار در سالهای گذشته بازتعریفی در رشته فعالیتهای این سازمان انجام دادند و با هدفگذاری چند حوزه، پروژههای صنعتی بسیاری را در منطقه تعریف کردند که در همایش فرصتهای سرمایه گذاری پایان دیماه امسال نیز به سرمایهگذاران ارائه شد.
کردی راهاندازی مجتمعهای بزرگ فولاد و پتروشیمی در این منطقه که آنها را جزء ماموریتهای ملی منطقه آزاد چابهار و با رویکرد صادرات عنوان کرد، نمونهای از طرحهایی ذکر نمود که براساس مطالعات منطقهای شکل گرفتهاند و در آیندهای نزدیک علاوهبر تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی پاییندستی خود مانند لوله و پروفیل در منطقه آزاد و استان، صادرات بالایی را به بازارهای منطقهای ازجمله کشورهای افغانستان و پاکستان خواهند داشت.
وی تکمیل زنجیره تولید را یک اصل اساسی برای کاهش قیمت تمامشده در محصولات صنعتی استان دانست و یادآور شد: مجتمعهای فولاد و پتروشیمی منطقه آزاد با رسیدن به تولید نهایی محصولات خود، علاوهبر تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولیدکنندگان محصولات پاییندستی در استان، ضمانت 100درصدی صادرات محصولاتشان نیز وجود دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: وقتی ما برای مصرف تولیدات نگران هستیم، یعنی ابتدا فکری برای بازار محصولاتمان نکردهایم، در صورتی که اساسا برای تولید ابتدا باید محصولات را به فروش برسانید و بعد به سراغ تولید بروید.
کردی با بیان این که مشکلات مالی خیلی از واحدهای تولیدی این استان به دلیل ضعف در مبانی اولیه شروع به کارشان است، تصریح کرد: تولیدکنندگانی که بدون مطالعات دقیق بازار و با تسهیلاتی کارشان را شروع کردهاند و اکنون به مشکلات مالی برخوردهاند، اگر بخواهیم با مهلت بیشتر برای تسویه یا تخفیف دوباره به آنها کمک کنیم، فقط بدهی های آنها را افزایش دادهایم و بایستی با بازبینی نظام و ساختار مدیریتی، بازاریابی و فروش محصول به آنها کمک کنیم که در این صورت قطعا خودشان قادر به رفع مشکلات مالی و بانکی خواهند شد.
وی حمایت از تولیدکنندگان منطقه آزاد با تنظیم قیمت محصولات تولیدی آنها و محصولات مشابه واراداتی به منطقه آزاد را نمونهای از حمایتهای سازمان منطقه آزاد چابهار از صنعتگران این منطقه برای توانمند شدن در حوزه رقابت عنوان کرد و در ادامه افزود: تولیدات صنعتی منطقه آزاد چابهار در سال 92 به ارزش 520 میلیارد ریال بود و این میزان در پایان سال 96 به 10 هزار و 560 میلیارد ریال افزایش یافت که رشد بیش از 20 برابری را نشان میدهد.
دریا و ظرفیتهای موجود در آن موضوع دیگری بود که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از آن به عنوان پتانسیلهای این منطقه برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان نام برد و با اشاره به اینکه 34 درصد آبزیان و 70 درصد تن ماهی کشور از چابهار تامین می شود، اظهار داشت: این صنعت تقریبا در تولید محصولات خود به تکامل رسیده و به عنوان یک صنعت قدیمی در این منطقه مبنتی بر مزیتهای رقابتی خودش در حال انجام است و نیاز به حمایت خاصی ندارد، اما برای رفع نقصی که در زنجیره این صنعت نیز در استان وجود داشت، یک واحد تولیدی توربافی در منطقه آزاد راهاندازی کردهایم که نیازی به واردات این محصول برای صنعتگران نداشته باشیم.
کردی سیاست سازمان منطقه آزاد چابهار در حوزه شیلات را بیشتر ورود به صنایع هایتک، فرآوری محصولات دریایی و خوراک ماهی و میگو اعلام کرد و دلیل این موضوع را هم وارداتی بودن بخش عمدهای از نیاز این محصولات در استان عنوان نمود.