تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
دلالانی با نقاب جدید

قیمت خودرو و اختلاف عجیب نرخ کارخانه تا بازار

مطابق طرح قیمت گذاری خودرو در بازار آزاد نرخ خودرو تا سقف ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه تعیین شد، در این گزارش به علل اجرایی نشدن این موضوع پرداختیم.

اقتصاد۲۴ -نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو یکی از سرچشمه‌های اصلی ایجاد اختلال در قیمت‌های بازار خودرو هستند که کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند.

امروز اتحادیه‌ها، سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی شورای رقابت و تمامی دستگاه‌های نظارتی و قیمت گذار از بازار خودرو کناره گیری کرده اند و نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی قیمت نهایی بازار را تعیین می‌کنند.

برای اثبات این ماجرا کافی است سری به نمایشگاه‌های فروش اتومبیل در سطح شهر بزنید و سراغ خرید خودروی صفر کیلومتر را از آن‌ها بگیرید. بدون شک گوشی تلفن را در دست خواهد گرفت و شروع و تماس با یکی از نمایندگی‌های همان حوالی خواهند کرد. اگر برای تحویل خودرو صفر کیلومتر گذرتان به نمایندگی‌های خودروساز‌ها خورده باشند بدون شک پیشنهاد خرید خودرو یا واسطه گری برای فروش آن را به شما داده‌اند.

ماجرای آشفته بازار خودرو از سر چشم مشکل دارد و دلال بازی‌‎های نمایندگی‌های خودروساز‌ها این ماجرا را اثبات می‌کند. محل ارائه خدمت به مردم حالا به آفتی بر جان بازار خودرو تبدیل شده است.

درست چند روز قبل بود که برای بازرسی از پارکینگ‌ها و شناسایی احتکار خودرو با بازرسان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت همراه شدیم. پارکینگ‌های مملو از خودرو‌های خوابیده و خاک خورده که به ادعای صاحبان پارکینگ‌ها به نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز مربوط بود.

پارکینگ دار‌ها حقیقت ماجرا را بیان می‌کردند خودرو‌ها صاحب مشخصی داشت که هنوز برای تحویل نیامده بودند و این حقیقت کلمه‌ی احتکار بود. این خودرو‌ها صاحبان شخصی داشتند، اما برای واسطه‌گری توسط نمایندگی‌های خودرو ساز‌ها در پارکینگ‌ها دپو شده بودند. سرچشمه توزیع خودرو، عرضه در بازار و قیمت‌ها را تعیین می‌کند.
 

قیمت خودرو در بازار توسط نمایندگی‌های سایپا و ایران خودرو تعیین می‌شود

 
یکی از نمایشگاه‌داران حضور نمایندگی‌ها را یکی از دلایل اصلی نوسان در بازار دانست و گفت: خودروساز‌ها باید به جای تحویل خودرو‌ها به نمایندگی‌ها آن‌ها را از طریق اتحادیه فروشندگان خودرو در شبکه اصلی فروش توزیع کنند. نمایندگی‌های خودرو ساز‌ها و وظیفه ارائه خدمت به مشتریان را بر عهده دارند، اما به جای انجام این کار وارد موضوع بازار و ارائه قیمت شده‌اند.

او گفت: اگر خودروسازی میزان تولید خود را افزایش داده و این تولیدات را از طریق مجاری درست به دست مصرف کننده واقعی برسانند قیمت‌ها کنترل خواهد شد. عرضه چند هزار خودرو از طریق قرعه کشی و رسیدن آن به دست مصرف کننده واقعی توانست تا حد زیادی بازار را کنترل کرده و قیمت‌ها را کاهش دهد، اما با اتمام این فرایند دوباره روند صعودی به خود گرفت.

چند مغازه آن طرف‌تر یکی دیگر از نمایشگاه داران درباره نقش نمایندگی‌ها در بازار بیان کرد: اغلب خودرو‌های صفر کیلومتر در دست نمایندگی‌های خودروساز‌ها قرار دارند بنابراین خود نمایشگاه‌دار‌ها هم برای گرفتن قیمت با نمایندگی‌ها تماس می‌گیرند.

او ادامه داد: نمایشگاه دار‌ها نقشی در تعیین قیمت و کنترل بازار خودرو ندارند. سود نمایشگاه دار‌ها در انجام معامله و خرید و فروش است چرا که هیچ یک از خودرو‌های موجود در نمایشگاه به خود نمایشگاه دار تعلق ندارد بنابراین باید از سرچشمه به دنبال پیدا کردن علت افزایش قیمت بگردید.

نمایندگی‌های خودروساز‌ها مجرای اصلی توزیع خودرو در بازار هستند؛ آن‌ها می‌توانند با چند تغییر جزئی بازار را به سمت افزایش یا کاهش قیمت سوق دهند. اگر چه شبکه فروش و توزیع خودرو بدون وجود این بخش‌ها لنگ نمی‌ماند، اما بدون شک وجود ان‌ها یکی از دلایل اصلی نوسان در بازار است.

میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو  تقش نمایندگی‌ها در ایجاد نوسان در بازار را تایید کرد و گفت: در گذشته نمایندگی‌ها خودشان از خودروساز‌ها به صورت سبدی خودرو می‌خریدند و در بازار می‌فروختند. در شرایط فعلی خودروساز‌ها نباید به نمایندگی‌ها خودرو بفروشند و فقط خودرو را مستقیم بده دست مردم برسنانند که الان هم تا حدود زیادی عملیاتی شده است.

او گفت: حضور خودروساز‌ها در فرآیند تحویل مشکل‌ساز نیست، اما فعالیت ان‌ها در بازار مشکلاتی را به همراه دارد. در شرایط عادی بازار حضوره نمایندگی‌ها کارکرد مناسبی داردمعمولا نمایندگی‌ها خدمات پس از فروش را ارائه می‌کنند، اما بعضا شاهد خرید و فروش خودرو توسط آن‌ها هستیم.

بیگی بیان کرد: یکی از دوستان خودم برای دریافت خودرو به یکی از نمایندگی‌های خودروساز‌ها مراجعه کرده بود، نمایندگی تحویل هنگام ارائه به او گفته بود که اگر بخواهی خودرو را برایت میفروشیم. نقش نمایندگی‌ها در بازار خودرو انکار ناپذیر است، ولی تمام این اختلالات از تبعات مسئله قیمت گذاری در کارخانه محسوب می‌شود. وقتی در آن نقطه مسئله حل نشده باشد تا پایین‌ترین نقطه مسئله ادامه داشته و پیچیده‌تر می‌شود.

تعزیرات: به بازار خودرو ورود نمی‌کنیم

چند روز قبل سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همان طور که در روز‌های اخیر بار‌ها اعلام کردیم، مردم خودشان باید از طریق سامانه ۱۳۵ و یا تارنمای t ۱۳۵.ir شکایات خود را ضمن ارائه مدارک اعلام کنند.

او افزود: با شکایت مردم در مورد گرانفروشی بنگاه‌ها در معامله خودرو، رسیدگی به پرونده آغاز می‌شود و در صورت اثبات تخلف، مبلغ اضافه دریافتی به شکات بازگردانده می‌شود.

اما وقتی حالا ورود آن‌ها به ماجرای خودرو و علت اجرا نشدن طرح قیمت گذاری بازار خودرو ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه را پیگیری می‌کنیم حاضر به پاسخگویی نیستند و اعلام می‌کنند که قصد مداخله و ورود به این موضوع را ندارند. بازار خودرو دوباره به حال خود رها شده و هیچ یک از نهاد‌های نظارتی و تصمیم گیرنده قصد مداخله با این موضوع را ندارند.
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
حسین
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
آخه چقدر این مردمو اذیت میکنید من واقعا مصرف کننده و بعداز چندین سال کار کردن به یک خودرو نیار دارم از کارخانه که نشد و نمیشه بگیرم آقای مسعول آیا میتوانید کسی یا شرکتی معرفی کنید که من بتوانم با ده درصد بالا تر ازکارخونه بخرم پولم آماده هست ولی دیگه توان این قیمت بازارو ندارم لطفا اگر کسی میتواند به من کمک کند یک خودرو صفر با ده درصد خریداری کنم
ناشناس
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
اقا پس چی شد باز که همه چی رها شد بابا ایا ما هم میتونیم یه خودرو صفر از بازار تهیه کنیم!!!!!
ناشناس
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
ما میدونیم همین مسولین خودرو رو گرون کردن والان خودشونو کشیدن کنار . نظارت کجا بود
Farhad
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
دلار بیست تومنه زمین و مسکن رفته تا ناکجا آباد چسبیدین به ماشین؟ مردم باید دارایی هاشون رو بفروشن تبدیل مسکن کنن یا نه؟ مسکن رو ارزون کنین همه چیز ارزون میشه ماشین نیاز هست ولی بعد از خونه در تعجبم با دلار ۲۰ تومن چسبیدین تنها و تنها به گرانی ماشین مگه فقط ماشین گرونه؟؟
ناشناس
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
چیزی اختلاف نداره فقط صد میلیون اختلاف هست با بازار آزاد
ناشناس
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
چرامردمو وعده های الکی میدین شما که دوست دارید قیمت خورو بالا بره چرا مردمو اذیت میکنید وگرنه قیمت خودرو رو باید چندتادلال توبازارمشخص کنه چرا مملکت را نمیتونید مدیریت کنید یا نمیخواد مدیریت کنید وگرنه مگه چی کارداره جلوی گرانفروشی رو گرفتن بخدا فشار به قشر کارگرو طبقه ضعیف میاد بخدا ماهم آدمیم حقوق مون 15 درصد افزایش دادین ولی قیمتهای دیگه صددرصد افزایش چرا کسی بدادمون نمیرسه اگه خودکشی حرام نباشه همه خودکشی میکنیم راحت بشیم تو مملکتیکه همهچی رو خودش تولید میکنه حسرت یه ماشین مدل بایین بدل ما مانده زندهه بودنش چه بدرد میخوره خدا ازتون نگذره خدا باعت و بانیشولعنت کنه
ناشناس
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
مادر تمام گرانی ها یکشبه بنزین را ۳ برابر کردن بود . وقتی دولت بفکر ملتش نیست توقع دارید بازاری بفکر ملت باشه؟
ناشناس
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
خیلی بیشرفن که اینجوری مردمو گزاشتن زیر فشار گرونی
ناشناس
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
میگن عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه اما در قضیه خودرو اینگونه شد
ناشناس
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
خدای علی لعنتتون کنه،ک پدراروپیش خانوادشون شرمنده کردین بااین گرونیا...چندساله ماشین ندارم حالاباهزارقرض ووام هم پولم نمیرسه،خدالعنتتون کنه لعنت لعنت لعنت
ناشناس
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ خخخخخخخ خخخخخ خخخ خخ خ
ashkan
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
آخه تا کی بی عدالتی رو تحمل کنیم،مسئولین خودشون بهترین ماشینها رو سوار میشن ولی ما مردم بدبخت باید آرزوی سوار شدن یه ماشین ایرانی بی کیفیت رو به گور ببریم.
سجاد
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
بنظرمن تاماشین خود دوشرکت ایران خودرو وسایپا ماشین نریزن تو نمایندگی دوشرکت وتحویل سی روزه ندن به مصرف کننده این وضعیت همین شکل خواهد بود ومردم تاوقتی که برا خودروصف میکشن این وضعیت تغییرنخواهد کرد.
ارسال نظر